Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?
Hur ska du orka läsa vidare då
När har jag skrivit att jag inte orkar det? Du har hittat på det helt själv det har inget med mig att göra.
Hur ska du orka läsa vidare då
Vet inte riktigt om du kan byta ut vad som helst, men den lokala kursen borde du ju kunna byta ut. Ska faktiskt själv försöka förstå lite mer vad man kan byta ut för att hjälpa sonen inför gymnasievalet, men i hans fall handlar det om att han nog vill läsa Matte 5, entreprenörskap och Engelska 7, och eventuellt kunna räkna bort filosofi och psykologi som ingår som lokala kurser på det naturprogrammet han funderar på om han får bättre betyg i extrakurserna. Han kommer alltså ha mer än normalt antal poäng i slutändan.
En fördel med Engelska 7 är ju att det ger meritpoäng också.
Jag tror det är en helt annan sak om man tentar upp och om man byter ut på gymnasiet. Psykologi 1 är en nationell kurs inte en lokal.
Hoppas det går bra för din son!
Har någon här kommit in på universitetet utan grundläggande behörighet? Var det svårt?
Nu är det så att man kan komma in utan grundläggande behörighet, det är ingen åsikt utan så det fungerar. Du tycker det är fel, du har rätt till din åsikt men det har inget med verkligheten att göra.
Kollade också upp om man kunde byta ut ämnen och det verkar man inte kunna.
https://www.studentum.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=68601&subjectid=
På antagning.se står det att man kan komma in utan grundläggande behörighet.
https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-vag/
Vilken info i min trådstart är fel?
Många svar inklusive ditt sa att det inte fanns några som helst undantag det är fel.
Har du någon källa på att man får byta ut kurser?
Att man gått på högskola eller universitet gör inte att man har kunskap om nuvarande regler kring grundläggande behörighet.
Jag har ingen som helst aning om jag fått undantag pga reell kompetens det är inget jag ansökt om. Och faktum är att det folk svarat i tråden är fel att jag inte gav ett lätt googlat ord ändrar inte på det. Man kan få undantag från grundläggande behörighet.
Har du källa på att de med grundläggande behörighet alltid prioriteras?
Jag har ett fullständigt gymnasiebetyg. Det står i trådstarten att jag gått gymnasiet men fick väldigt många IG.
Att man gått på högskola eller universitet gör inte att man har kunskap om nuvarande regler kring grundläggande behörighet.
Jag har ingen som helst aning om jag fått undantag pga reell kompetens det är inget jag ansökt om. Och faktum är att det folk svarat i tråden är fel att jag inte gav ett lätt googlat ord ändrar inte på det. Man kan få undantag från grundläggande behörighet.
Har du källa på att de med grundläggande behörighet alltid prioriteras?
Lägst betyget E alternativt Godkänt i