Inlägg från: Anonym (Hoppas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hoppas)

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 11:48:30 följande:

Sök utbildningarna med både din grundläggande behörighet och provet då ska du nog komma in. 

Anledningen till att jag inte fixat matten i tid är förövrigt för att jag dumt nog trodde jag kunde börja där jag slutade men det var 20 år sen jag läst matte och kurserna har ändrats sen dess. Jag tvingades alltså läsa matte 1 och 2 igen för att fatta någonting det är 150 extra timmar. Får jag inte godkänt nu skriver jag provet igen i augusti. Jag måste ha läst kursen senast 1 juli 2025 eftersom reglerna för de som inte har tillräckligt med poäng ändras då.

Du har varit väldigt dömande för ingen anledning alls du kunde ha frågat om du undrat istället.  

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 12:36:30 följande:
    Ja men du hade väl någon erfarenhet pratade du väl om. Annars läs till de 100 p som fattas. Ta vilken kurs du vill såvida det inte är något kärnämne som saknas. Bara roligt att läsa något man tycker är kul ju och dessutom får man ofta bättre betyg då med. 
    Jag har skrivit till antagnings service och frågat om man kan göra så men efter vad jag har läst går det inte då jag har ett fullständigt gymnasieprogram och inte ett samlat betygsdokument. Jag kan alltså inte göra några ändringar. 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 12:52:17 följande:
    Okej, men du har ju ett fullständigt gymnasieprogram. Ibland krävs det dock extra kurser (typ matte B/2 eller fysik) för att komma in där man vill. Då behöver man läsa till det och det måste du väl kunna göra?
    Det kan jag göra men man måste ha minst 90% godkänt i de ämnena man en gång läste i gymnasiet för att vara behörig dvs jag kan läsa en kurs jag aldrig läst men det hjälper inte mig att få grundläggande behörighet jag kan däremot läsa för att få särskild behörighet om de kräver en kurs jag aldrig läst. 
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 12:50:23 följande:

Jag skrev som jag gjorde för att du undrade om du kunde komma in utan grundläggande behörighet. Så jag sa att nej du behöver det. 

Du sa att du hade icke godkänt i många kurser vilket också signalerar att att du kanske behöver plugga lite mer vilket var väl menat för du ska fixa studierna. Ja det kanske jag lät som men det låter i tråden lite som att du ville slippa. 

Jag sa att jag inte hade godkänt i matematik 4, fysik 2 och en lokal kurs. 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 14:16:49 följande:

Okej vet inte om jag förstår dig rätt men du får inte läsa upp en kurs som du redan gått menar du? Som du fått icke godkänt i. Men du hade behövt godkänt? 

Då kan du väl göra en prövning istället. Då pluggar du själv och betalar en summa (typ 500 kr är det här iallafall) förbytt göra prov i kursen.

För att få grundläggande behörighet behöver man minst 90% godkänt av de kurserna jag läst i gymnasiet. Jag måste alltså tenta upp de kurser jag redan läst och få minst ett E. Om en utbildning kräver historia 2 som särskild behörighet kan jag läsa den kursen men det kommer inte räknas in i min procent. Gör jag så har jag tillräckligt många poäng men inte grundläggande behörighet eftersom jag aldrig läst historia räknas de inte in i procenten jag behöver. 

Jag ska göra en prövning om två veckor men kommer inte ha hunnit läsa hela kursen då jag kanske inte får ett E. Får jag inte ett E läser jag in kursen över sommaren men då är det försent att komplettera ansökan. 

• Anonym (Hoppas)

Nu har jag fått svar. Det är ett universitet (av 3) som gjort undantag för mig. Jag har mejlat dem och frågat om jag behöver ladda upp anställningsbevis. Jag söker på högskoleprovet och kommer vara i samma kategori som alla andra som söker på högskoleprovet de med tillräckligt många poäng går alltså inte före mig enda skillnaden är att jag inte kan söka på betyg alls. 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 14:46:10 följande:
    Okej, ja det är trist att man behöver läsa upp flera ämnen. Men det finns väl tyvärr inte mycket annat man kan göra.
    Jag har fått undantag på ett universitet och borde komma in på högskoleprovet. 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 15:07:50 följande:

Det var ju trist att det inte var som jag skrev. Tydligen gäller det bara oss som hoppat av gymnasiet, det är både märkligt och orättvist kan jag tycka🤷?♀️

Men bra att ett universitet gjorde undantag för dig. Var det SU? Hoppas det är utbildningen du helst vill gå och att du ligger bra till med HP. Har du kollat hur mycket det låg på förra året?

Ja, det var SU. Konstfack och SLU godkände mig inte. Det var riktigt lågt på högskoleprovet bara 1,0 så jag borde absolut komma in. Det är mitt tredjehandsval men det är okej ändå huvudsaken är att jag kommer in någonstans. Jag kan alltid söka de andra programmen nästa år. 

Jag tror det är samma för alla men att olika skolor har olika regler. SLU är en naturvetenskaplig skola så jag förstår att de inte vill ha någon som missat naturvetenskapliga ämnen även om just de kurserna jag har IG i inte behövs och på lärarutbildningen förstår jag också om de har höga krav. 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 16:24:28 följande:
    Vadå huvudsaken är att du kommer in någonstans? Man pluggar väl bara om man verkliten vill gå det och bli något av det? Onödigt att slösa CSN lån annars på det
    Jag har bara sökt utbildningar jag är intresserad av. Anledningen till att jag är tveksam är för att mina två förstahandsval är bristyrken det är inte det här. Varför är du alltid så negativ? 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-07 18:37:31 följande:
    Så du väljer att betala och göra en prövning i en kurs du inte hunnit repetera och inte tror du kommer få minst E på? Bortkastade pengar och bortkastad tid att göra det. 
    Precis. Man var tvungen att anmäla sig i början av januari det är inte som att man kan anmäla sig en månad innan. Har redan klarat två kurser på det sättet den här terminen och dem hade jag inte heller pluggat till när jag anmälde mig fick E och C i dessa kurser. Det är verkligen inte bortkastad tid när man skriver provet får man en känsla för hur det är upplagt och vad som krävs. 
    Anonym (JB) skrev 2024-05-07 18:05:07 följande:

Kolla reell kompetens. 

Tack! 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-07 18:38:57 följande:
    De med grundläggande behörighet, alltså tillräckligt många betyspoäng går faktiskt före eftersom de söker i två kvoter. De har större chans att komma in. 

Sedan är det inte enbart dig de gjort undantag för utan flera. 

Har jag sagt att jag är den enda som fått undantag? 

Att bara söka in på högskoleprovet är inte samma sak som att de med tillräckligt många poäng går före. 

• Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-07 18:41:33 följande:
    Om de andra två är bristyrken och även yrken du är intresserade av så är det bättre att vänta ett år och söka bpde på betyg och högskoleprovet. Bristyrken ska alltid vara lättare att få jobb efter fullförd examen. 
    Jag kommer plugga ett år och se vad jag tycker. Har tillräckligt med studiemedel och kan tillgodoräkna mig poängen om jag bestämmer mig för att blir lärare (som är ett av mina två förstahandsval) 

Betyg kommer jag inte in på oavsett då de med upp tentade betyg hamnar i en egen usel kategori och mina förstahandsval har rätt högt snitt. 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-07 19:32:29 följande:
    Så varför då göra prövning om två veckor? 

Sedan är inte betygskvoten en "egen urusel kategori". Det är de flesta kommer in. 

Varför inte? Prövningen är betald och jag är ledig den dagen. Ett tips är att läsa vad jag skriver. De som TENTAT upp betyg är en egen kategori som INTE är samma som de som inte läst upp något. 

EpicF skrev 2024-05-07 19:30:20 följande:
    Nej, men man får intrycket av att du tror det. 

Nej, det skrev jag inte. Jag skrev däremot att de med grundläggande behörighet i form av betygs(poäng) går faktiskt före eftersom de söker i två olika kvoter. De har lättare att komma in. 

Sedan är det oftast de med betyg som är de flesta som kommer in och inte de med HP ( ed eller utan grundläggande behörighet/betyg).

Konstigt att du får det intrycket då jag uttryckligen skrivit gång på gång att reglerna är lika för alla. 

Att söka i två kvoter är inte samma som att gå före. Att gå före skulle innebära att samtliga behöriga kom in först och jag fick en plats om det förmodan blev en över. 30% kommer in med högskoleprov på den här utbildningen och jag har 0,4 över vad som krävdes förra året. 

EpicF skrev 2024-05-07 19:27:16 följande:
    Ja, om man vill slösa pengar för att "se hur det är upplagt och vad som krävs" så gör man det. 

Man kan dock få tag i övrningsprov för att också få se hur det är upplagt och vad som krävs, helt gratis (om man går på komvux, men ska gå att få även om man inte går.på komvux).
    Du måste ha missat att jag skrev att man var tvungen att anmäla sig i januari. 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-07 21:48:33 följande:
    Ja, jag vet att du skrev att man måste anmäla sig i januari. Men de allra flesta använder då det halvåret (om prövningen är i juni) till att plugga, göra övningaprov etc för att klara prövningen och kanske även klara mer än ett E. 

Har du källa på att se som tentat upp är i en egen kategori? Den nya betyget kommer även på ens betygsdokument. 

Det är exakt det jag använt tiden till också. Det är inte som att jag suttit och latat mig. 

Du får leta upp den källan själv om du är intresserad. 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 22:03:37 följande:
    Ett tips är att fundera ut vad du vill bli innan du börjar plugga 
    Det har jag självklart funderat på annars hade jag inte sökt till universitetet. 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 22:33:24 följande:

Kan ni inte sluta leta problem hela tiden? Om man inte kan glädjas för Ts tycker jag man kan sluta ifrågasatta precis allting..

Vissa har tydligen inget bättre för sig. Jag har fått svar från SU nu jag behöver inte bevisa att jag jobbat undantaget är redan klart. Nu ska jag fokusera på att plugga och så jag kan skriva tentan igen. Måste vara klar senast 1 juli 2025 då ändrar de reglerna för alla som inte uppnått kraven. 

• Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-07 22:52:44 följande:
    Men om du verkligen har jobbar så ska du väl kunna klara iallfall ett E, som egentligen är på gränsen till godkänt? 

Nej, jag är egentligen inte intresserad utan ville mest veta om du hade en källa men då har ingen källa till det. 
    Jag kommer bara ha läst 75% av kursen när jag skriver tentan kanske räcker det kanske inte. Hade liksom inte räknat med att läsa 150 poäng extra för att klara kursen. Fick läsa matte 1 och 2 först för att förstå något. 
  • Anonym (Hoppas)
    EpicF skrev 2024-05-07 23:09:06 följande:
    Är väl rätt logiskt att man repeterar grunderna innan man kan ta steget till nästa nivå. Speciellt om det var längesedan man läste kursen. 
    Vi kan inte alla vara lika perfekta som dig.
  • Anonym (Hoppas)

Uppdatering! 

Jag klarade provet! Men det var på gärdsgården, det krävdes minst 18 poäng för att få ett E och jag hade exakt 18 poäng. 

• Anonym (Hoppas)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-05-26 09:08:11 följande:

Så roligt att höra, grattis!!

Anonym (B) skrev 2024-05-26 09:16:10 följande:
    Wow grattis! ❤️ jag som har svårt för matte blir impad eftersom du bara läste 75% av kursen men ändå klarade provet ☺️

Tack Hjärta 
  • Anonym (Hoppas)
    Anonym (Reell kompetens) skrev 2025-10-17 13:00:04 följande:

Hej!
    Kom du in med reell kompetens?

Hej, jag hade gjort det men jag klarade sista provet så jag fick ett fullständigt gymnasiebetyg i tid för att komplettera så den reella kompetensen behövdes inte. 
Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?