• EpicF

Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?

Anonym (Lisa) skrev 2024-05-07 10:04:33 följande:

Vad ni inte verkar förstå är att man kan uppnå grundläggande behörighet på flera sätt dels
    1) man har godkända betyg från gymnasiet 
    2)man är inte godkänd i alla ämnen utan kompletterar med komvux
    3) Man har som jag tidigare skrivit svenska 1,2 och 3, matte 1 och 2, engelska 5 och 6 samt samhällskunskap 1b. Har man utöver det 3 års arbetslivserfarenhet på minst halvtid bedöms man också ha grundläggande behörighet.

Det som skiljer det tredje alternativet är att man inte har tillräckligt med betyg för att söka i de kvoter som går efter betyg men man kan söka med HP. 1/3 av alla sökande brukar oftast tas in av högskolorna. Har man alternativ 1 eller 2 är ju fördelen att man kan vara med i båda urvalsgrupperna.

Ja, om man har det tredje alternativet bedöms man uppfylla kraven för grundläggande behörighet. 
  • EpicF
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 12:52:17 följande:
    Okej, men du har ju ett fullständigt gymnasieprogram. Ibland krävs det dock extra kurser (typ matte B/2 eller fysik) för att komma in där man vill. Då behöver man läsa till det och det måste du väl kunna göra?
    Ts kan läsa till extra kurser och då få extra poäng, men eftersom ts har ett fullständigt gymnasieexamen med några kurser med IG måste hon läsa upp just se kurserna och kan då inte byta ut dem. 

Hade hon haft ett samlat betygsdokument, vilket är det smartaste att ta ut när inte har ett fullständig godkända gymnasiebetyg, så hade hon kunnat byta ut kurser. 
  • EpicF
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-07 14:16:49 följande:

Okej vet inte om jag förstår dig rätt men du får inte läsa upp en kurs som du redan gått menar du? Som du fått icke godkänt i. Men du hade behövt godkänt? 

Då kan du väl göra en prövning istället. Då pluggar du själv och betalar en summa (typ 500 kr är det här iallafall) förbytt göra prov i kursen.

Jo, det är precis det hon måste göra. Alt göra en privat prövning i den kursen hon har ig i på sitt gymnasiebetyg. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 14:41:23 följande:

För att få grundläggande behörighet behöver man minst 90% godkänt av de kurserna jag läst i gymnasiet. Jag måste alltså tenta upp de kurser jag redan läst och få minst ett E. Om en utbildning kräver historia 2 som särskild behörighet kan jag läsa den kursen men det kommer inte räknas in i min procent. Gör jag så har jag tillräckligt många poäng men inte grundläggande behörighet eftersom jag aldrig läst historia räknas de inte in i procenten jag behöver. 

Jag ska göra en prövning om två veckor men kommer inte ha hunnit läsa hela kursen då jag kanske inte får ett E. Får jag inte ett E läser jag in kursen över sommaren men då är det försent att komplettera ansökan. 

Så du väljer att betala och göra en prövning i en kurs du inte hunnit repetera och inte tror du kommer få minst E på? Bortkastade pengar och bortkastad tid att göra det. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 14:49:45 följande:

Nu har jag fått svar. Det är ett universitet (av 3) som gjort undantag för mig. Jag har mejlat dem och frågat om jag behöver ladda upp anställningsbevis. Jag söker på högskoleprovet och kommer vara i samma kategori som alla andra som söker på högskoleprovet de med tillräckligt många poäng går alltså inte före mig enda skillnaden är att jag inte kan söka på betyg alls. 

De med grundläggande behörighet, alltså tillräckligt många betyspoäng går faktiskt före eftersom de söker i två kvoter. De har större chans att komma in. 

Sedan är det inte enbart dig de gjort undantag för utan flera. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 18:38:09 följande:
    Jag har bara sökt utbildningar jag är intresserad av. Anledningen till att jag är tveksam är för att mina två förstahandsval är bristyrken det är inte det här. Varför är du alltid så negativ? 
    Om de andra två är bristyrken och även yrken du är intresserade av så är det bättre att vänta ett år och söka bpde på betyg och högskoleprovet. Bristyrken ska alltid vara lättare att få jobb efter fullförd examen. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 18:38:09 följande:
    Jag har bara sökt utbildningar jag är intresserad av. Anledningen till att jag är tveksam är för att mina två förstahandsval är bristyrken det är inte det här. Varför är du alltid så negativ? 
    Om de andra två är bristyrken och även yrken du är intresserade av så är det bättre att vänta ett år och söka bpde på betyg och högskoleprovet. Bristyrken ska alltid vara lättare att få jobb efter fullförd examen. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 18:44:33 följande:
    Precis. Man var tvungen att anmäla sig i början av januari det är inte som att man kan anmäla sig en månad innan. Har redan klarat två kurser på det sättet den här terminen och dem hade jag inte heller pluggat till när jag anmälde mig fick E och C i dessa kurser. Det är verkligen inte bortkastad tid när man skriver provet får man en känsla för hur det är upplagt och vad som krävs. 
    Anonym (JB) skrev 2024-05-07 18:05:07 följande:

Kolla reell kompetens. 

Tack! 
    Ja, om man vill slösa pengar för att "se hur det är upplagt och vad som krävs" så gör man det. 

Man kan dock få tag i övrningsprov för att också få se hur det är upplagt och vad som krävs, helt gratis (om man går på komvux, men ska gå att få även om man inte går.på komvux).
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 18:46:26 följande:

Har jag sagt att jag är den enda som fått undantag? 

Att bara söka in på högskoleprovet är inte samma sak som att de med tillräckligt många poäng går före. 

Nej, men man får intrycket av att du tror det. 

Nej, det skrev jag inte. Jag skrev däremot att de med grundläggande behörighet i form av betygs(poäng) går faktiskt före eftersom de söker i två olika kvoter. De har lättare att komma in. 

Sedan är det oftast de med betyg som är de flesta som kommer in och inte de med HP ( ed eller utan grundläggande behörighet/betyg).
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 18:52:27 följande:
    Jag kommer plugga ett år och se vad jag tycker. Har tillräckligt med studiemedel och kan tillgodoräkna mig poängen om jag bestämmer mig för att blir lärare (som är ett av mina två förstahandsval) 

Betyg kommer jag inte in på oavsett då de med upp tentade betyg hamnar i en egen usel kategori och mina förstahandsval har rätt högt snitt. 
    Så varför då göra prövning om två veckor? 

Sedan är inte betygskvoten en "egen urusel kategori". Det är de flesta kommer in. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 20:47:21 följande:

Varför inte? Prövningen är betald och jag är ledig den dagen. Ett tips är att läsa vad jag skriver. De som TENTAT upp betyg är en egen kategori som INTE är samma som de som inte läst upp något. 

EpicF skrev 2024-05-07 19:30:20 följande:
    Nej, men man får intrycket av att du tror det. 

Nej, det skrev jag inte. Jag skrev däremot att de med grundläggande behörighet i form av betygs(poäng) går faktiskt före eftersom de söker i två olika kvoter. De har lättare att komma in. 

Sedan är det oftast de med betyg som är de flesta som kommer in och inte de med HP ( ed eller utan grundläggande behörighet/betyg).

Konstigt att du får det intrycket då jag uttryckligen skrivit gång på gång att reglerna är lika för alla. 

Att söka i två kvoter är inte samma som att gå före. Att gå före skulle innebära att samtliga behöriga kom in först och jag fick en plats om det förmodan blev en över. 30% kommer in med högskoleprov på den här utbildningen och jag har 0,4 över vad som krävdes förra året. 

Du måste ha missat att jag skrev att man var tvungen att anmäla sig i januari. 
    Ja, jag vet att du skrev att man måste anmäla sig i januari. Men de allra flesta använder då det halvåret (om prövningen är i juni) till att plugga, göra övningaprov etc för att klara prövningen och kanske även klara mer än ett E. 

Har du källa på att se som tentat upp är i en egen kategori? Den nya betyget kommer även på ens betygsdokument. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 22:00:22 följande:

Det är exakt det jag använt tiden till också. Det är inte som att jag suttit och latat mig. 

Du får leta upp den källan själv om du är intresserad. 

Men om du verkligen har jobbar så ska du väl kunna klara iallfall ett E, som egentligen är på gränsen till godkänt? 

Nej, jag är egentligen inte intresserad utan ville mest veta om du hade en källa men då har ingen källa till det. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 23:05:50 följande:
    Jag kommer bara ha läst 75% av kursen när jag skriver tentan kanske räcker det kanske inte. Hade liksom inte räknat med att läsa 150 poäng extra för att klara kursen. Fick läsa matte 1 och 2 först för att förstå något. 
    Är väl rätt logiskt att man repeterar grunderna innan man kan ta steget till nästa nivå. Speciellt om det var längesedan man läste kursen. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 23:02:16 följande:

Vissa har tydligen inget bättre för sig. Jag har fått svar från SU nu jag behöver inte bevisa att jag jobbat undantaget är redan klart. Nu ska jag fokusera på att plugga och så jag kan skriva tentan igen. Måste vara klar senast 1 juli 2025 då ändrar de reglerna för alla som inte uppnått kraven. 

Du har ett år på dig att göra klart den tentan, om det är den enda du har kvar. 
  • EpicF
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-07 23:24:02 följande:
    Vi kan inte alla vara lika perfekta som dig.
    Sa jag att jag var perfekt?
    Jag läste inte ens gymnasiet i Sverige och fick komplettera några få kurser på komvux innan jag kom in på universitetet. Det dock mer än 20 år sedan. Så perfekt är jag inte. 
Svar på tråden Hur svårt är det att komma in på universitetet utan grundläggande behörighet?