Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Kristi Himmelfärdsdag

(Jag är ateist).. Så det är trevligt ned ledigheten.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 10:23:02 följande:
    Vi firar Jul, och har många kyrkor i detta land. 
    Är inget bevis i sig på att Jesus skulle existera och  ha tagit på sig mänsklighetens synder i samband med att han blev korsfäst.

Dessutom så var korsfästning en standar metod för romarna att avrätta folk på.

• EnAnonumius
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 12:36:57 följande:
    Att vi firar jul beror inte på Kalle Anka och hans vänner.
    Nej och det beror inte på Jesus heller..

Hade vi i Skandinavien fortfarande varit asatroende så hade vi firat jul, eller som de hette på den tiden Yule.

Det var de kristna som anpassade Yule till att handla om Jesu födelsedag fört att kunna lättare konvertera vikingarna till kristendomen.
  • EnAnonumius
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 12:31:08 följande:
    Ändå har vi inget emot att fira kristna högtider där vi får ledigt, sjunga i kyrkan när vi går ur skolan, anammar kristna traditioner osv.
    Skolavslutningen har inget med det kristna att göra.

Att skolavslutningen skedde i kyrkorna har med att göra att kyrkor brukar vara stora.
    I dag i modern tid så finns det många andra stora lokaler så många skolor har skolavslutning där i stället för i kyrkan.

• EnAnonumius
    Aniiee skrev 2024-05-09 16:08:48 följande:

Och nej, ni som skriver att jul var yule! Yule är engelska. Det fornnordiska ordet för jul var Jól och inget annat. 

Jupp, det stämmer. Tack för påminnelsen...
  • EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 09:06:13 följande:

Vårt samhälle håller på att avkristnas mer och mer. Det är så de flesta vill ha det i Sverige. Många vill inte ens ha kvar våra kristna traditioner.  Landet har aldrig varit så splittrat som det är idag. Vi har vänt Gud ryggen och då går det heller inte att vara arg på Gud om varför han inte hjälper. 

Tanken har inte slagit dig att vi håller på att avkristna Sverige,  för att vi har upptäckt att gud är inte så behjälplig och barmhärtig, som de ville intala oss att han var/är?

När vi var ett "kristet land", så hade vi samma problem då med. Barn som dog, folk som bad till gud i både med och motgångar, och ändå dog i cancer eller andra sjukdomar.

• EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 10:34:16 följande:
    Du har inte tänkt på att samhället blivit såhär för att vi vänt Gud ryggen?

Det finns en anledning till att folk vänder sig till Gud när det är jobbigt. För att han ger hopp. Sen skyddar inte Gud från sjukdomar och olyckor som jag skrivit så många ggr tidigare. Men han är ett stöd och när livet är svårt känner man sig som närmast Gud. Vi är många som vittnar om det. 

Okey, hur var samhället bättre när "Guds var en del av vardagen" och alla sprang i kyrkan och bad när man samtidigt:

* lade ut nyfödda barn i skogen så att de skulle dö? Både gifta och ogifta kvinnor gjorde detta.

* hängde homosexuella, enkom för att de var homosexuella, då Gud ansåg att homosexualitet var fel (står i bibeln)

*ansåg kvinnor vara orena en tid efter de fött ett barn, och även under mens och en tid efter mens? (Står också i bibeln)..

*gick ut i krig i Guds namn och stred om vilken trosinriktning som "var den rätta" att ha som kristen. (🙄)

Bara ett litet utdrag om hur mycket bättre det var förr när människorna "inte vände ryggen till Gud"...😏

Sedan så skriver du att Gud inte skyddar mot sjukdomar etc.
    Det är din trosuppfattning. Det är inte alla "guds troende" som tror så. Så du kan inte förmedla din trosuppfattning som någon allmängiltig sanning för "alla kristna".

Jag har också stöd i livet när det är mot-/medgångar, det är mina vänner och min familj, jag behöver inte ha något övernaturligt väsen (som ingen lyckats bevisa att detta väsen finns) för att känna något stöd.

• EnAnonumius
    Anonym (Synd) skrev 2024-05-10 11:32:37 följande:
     Den där guden du tror på påminner rätt mycket om en fet narcissist tycker jag. 
    Ja det är ju inte konstigt att du tycker så.. Jag tycker din beskrivning är rätt så talande och träffsäker faktiskt..

Att Gud är en narcissist bekräftas ju via första budordet till och med...

Första budordet:
    "Du skall icke hava andra Gudar jämte mig".

• EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 11:53:24 följande:
    Du fortsätter att vara aggressiv och kommer med personangrepp och då räcker det för mig. Jag väljer att avsluta min diskussion med dig eftersom vi inte kommer längre.  

Vad var det nu Jesus sa?
    Hm... Jo detta var det:

"Den som är utan synd kastar första stenen".

Det var som står i bibeln att han sade så.

Vi ateister använder oss av vanligast "Du skall inte kasta sten i glashuset"..

Citerar dig och ditt aggressiva inlägg,
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-09 18:18:06 följande:
    Så du har hittat ytterligare en tråd att förpesta med dina besserwisser fasoner. 
    (slut citat)

Rätt så tydlig aggressivitet du visar prov på där.

• EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:11:23 följande:
    Duktig du är som lagt tid på att leta upp det inlägget. Det var klumpigt uttryckt och jag är inte fullkomlig. Det hindrar mig inte från att tro på Gud och det fantastiska med det är att vi får be om förlåtelse. 
    Tog knappast någon tid. Tog väl maximalt 3 minuter att fixa det inlägget och då är det inkluderat att trycka på "visa endast" så man bara ser dina inlägg.. Så du saknar behov av att vara tyken mot mig som du är inledningsvist med ditt "Duktig du är....." 🙄

Nej just det DU är inte fullkomlig, men ändå hindrade det inte dig att anklaga andra före att vara aggressiva utan anledning. Men nu när du har erkänt att du inte är fullkomlig, så kanske du skall inse att den du anklagade flera gånger för att vara aggressiv inte heller är fullkomlig.

Sedan så kan man ju undra när du skall bemöta på mitt inlägg #118.
    Eller blev det för obekvämt för dig när jag påvisade att samhället knappast var bättre när kristendomen var en del av vardagen och folk sprang i kyrkan och bad, samtidigt som man hängde homosexuella och satte ut nyfödda barn i skogen?

• EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:40:13 följande:
    I vilket inlägg skriver jag att jag vill hänga homosexuella? Visa mig det tack. 
    Jag har aldrig hävdat att du (personligen) vill hänga homosexuella.
    Jag adresserade ju inte ens dig personligen i det stycket. Ändå väljer du att ta det som en "personlig anklagelse"..
    Vad bygger du den direkta fabeln på?

Jag återgav dig en kort sammanfattning av inlägg #118 som du inte har bemött.
    Men ingenstans i mitt inlägg har jag hävdat att du vill hänga homosexuella och ens adresserat att det är du personligen som vill hänga homosexuella.

Jag tänker acceptera att hållas ansvarig för något jag varken sagt eller skrivit.

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-05-10 20:02:25 följande:
    Jag har aldrig hävdat att du (personligen) vill hänga homosexuella.
    Jag adresserade ju inte ens dig personligen i det stycket. Ändå väljer du att ta det som en "personlig anklagelse"..
    Vad bygger du den direkta fabeln på?

Jag återgav dig en kort sammanfattning av inlägg #118 som du inte har bemött.
    Men ingenstans i mitt inlägg har jag hävdat att du vill hänga homosexuella och ens adresserat att det är du personligen som vill hänga homosexuella.

Jag tänker acceptera att hållas ansvarig för något jag varken sagt eller skrivit.
    Jag tänker INTE acceptera att hållas ansvarig för något jag inte sagt eller skrivit.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-10 17:40:13 följande:
    Att man har en tro gör en tryggare i sig själv och man hanterar även motgångar bättre. Det är det jag saknar, många är vilsna idag och känner ingen samhörighet vilket leder till kriminalitet, droger m.m.
    Så nu när jag har avhandlat din fabel så skall jag avhandla resten här. 

Men jag förväntar mig att du bemöter inlägg #118 sedan.. 

Har du några objektiva belägg för att för att det är avsaknaden av en tro och samhörighet som gör att det leder till mer kriminalitet och att man tar droger.

Med objektiva belägg så skall det vara fritt från religiösa och ideologiska perspektiv/vinklingar. 

• EnAnonumius
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-11 16:14:34 följande:

Har även flera kollegor som inte är troende. De vet att jag är kristen och jag möttes av nyfikenhet istället. Det blev aldrig en stor grej, ingen av oss dömer någon och vi trivs bra ihop. 

Jag väntar fortfarande på att du besvara mitt inlägg #118.

Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag