Kristi Himmelfärdsdag
(Jag är ateist).. Så det är trevligt ned ledigheten.
(Jag är ateist).. Så det är trevligt ned ledigheten.
Och nej, ni som skriver att jul var yule! Yule är engelska. Det fornnordiska ordet för jul var Jól och inget annat.
Vårt samhälle håller på att avkristnas mer och mer. Det är så de flesta vill ha det i Sverige. Många vill inte ens ha kvar våra kristna traditioner. Landet har aldrig varit så splittrat som det är idag. Vi har vänt Gud ryggen och då går det heller inte att vara arg på Gud om varför han inte hjälper.
Okey, hur var samhället bättre när "Guds var en del av vardagen" och alla sprang i kyrkan och bad när man samtidigt:
* lade ut nyfödda barn i skogen så att de skulle dö? Både gifta och ogifta kvinnor gjorde detta.
* hängde homosexuella, enkom för att de var homosexuella, då Gud ansåg att homosexualitet var fel (står i bibeln)
*ansåg kvinnor vara orena en tid efter de fött ett barn, och även under mens och en tid efter mens? (Står också i bibeln)..
*gick ut i krig i Guds namn och stred om vilken trosinriktning som "var den rätta" att ha som kristen. (🙄)
Bara ett litet utdrag om hur mycket bättre det var förr när människorna "inte vände ryggen till Gud"...😏
Sedan så skriver du att Gud inte skyddar mot sjukdomar etc.
Det är din trosuppfattning. Det är inte alla "guds troende" som tror så. Så du kan inte förmedla din trosuppfattning som någon allmängiltig sanning för "alla kristna".
Jag har också stöd i livet när det är mot-/medgångar, det är mina vänner och min familj, jag behöver inte ha något övernaturligt väsen (som ingen lyckats bevisa att detta väsen finns) för att känna något stöd.
Av någon anledning så tycker jag denna passar här... 😋
https://tinyurl.com/8gbqebj
Har även flera kollegor som inte är troende. De vet att jag är kristen och jag möttes av nyfikenhet istället. Det blev aldrig en stor grej, ingen av oss dömer någon och vi trivs bra ihop.