Inlägg från: Anonym (Lova) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lova)

Kristi Himmelfärdsdag

Jag gör det. Min tro är det starkaste jag har, den bär mig och ger mig ro. Jag känner mig aldrig ensam. 

• Anonym (Lova)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 16:11:57 följande:
    I Sverige heter det jul. Och så har vi julotta. Gudstjänst som hålls tidigt på juldagsmorgonen till minne av Jesu födelse.
    Julottan är så mysig. Brukar gå på den med min mamma och dotter, det är en fin kristen tradition som vi och många andra inte vill vara utan. Länge leve de kristna högtiderna. 
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Märta) skrev 2024-05-09 16:17:46 följande:
    Folk säger att kristna högtider inte är relevanta. Undrar hur det låter när de är borta.
    Exakt. Jag har många runt om mig som går till kyrkan, många gamla skolkamrater och vänner och vi uppskattar det. Vi är många som gör det. 
  • Anonym (Lova)
    Tobben skrev 2024-05-09 17:10:06 följande:
    Att vi firar jul i december pga Jesu födelse är en efterhandskonstruktion.
    Det behövdes något att byta ut hedningarnas julfirande mot och då hittades det på att Jesus föddes då.
    Det finns inga belägg för att han skulle ha fötts då och det tog flera hundra år innan någon kom på att hans födelse skulle firas.
    Så du har hittat ytterligare en tråd att förpesta med dina besserwisser fasoner. 
  • Anonym (Lova)
    Spucks skrev 2024-05-09 18:33:47 följande:
    Det är fakta. Roligt att du försöker förolämpa personen som "Besserwisser" när hen faktiskt verkligen vet bättre (än du). Så då borde det ju anses som ett konstanterande när du kallar hen det.
    Julen firas till minne av Jesu födelse. Har du också missat det? Det är fakta.  
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Livia) skrev 2024-05-09 19:38:53 följande:
    Konstigt att julen las under samma tid som det redan firades midvinterblot här.

Du kanske firar jul pga jesus, andra firar av helt andra orsaker.

Får jag fråga, har ni julgran, jultomte, pepparkakor, glögg, must, skinka, knäck, polkagrisar osv? Vad är det kristna i det?
    Det ena utesluter inte det andra. Vi kristna vill också ha det mysigt med julgran, julgodis, julmusik m.m. I den församlingen jag är med vi brukar vi träffas och göra julgodis tillsammans, sjunga kristna julsånger och det är en av de mysigaste stunderna på året. Känner sån otrolig värme och glädje med mina dessa vänner och det skulle jag aldrig vilja vara utan.  
  • Anonym (Lova)
    Spucks skrev 2024-05-09 20:14:16 följande:
    Historia är inte din starka sida, eller hur?
    Vi troende firar julen pga Jesu födelse. Gå till vilken kyrka som helst i juletid och hör julevangeliet, där har du svaret för oss kristna. 
  • Anonym (Lova)
    Anonym (Kristen) skrev 2024-05-09 19:51:00 följande:

Jag har ett jobb som jag gillar. Jag bad en gång om ett jobb, med bra lön. Då fick jag ett jobb med bra grundlön + provision. Dessutom bad jag om bra chef/chefer och bra kollegor. Vilket jag fick.Jag är just nu inom provanställning. Så jag hoppas och tror på Jesus skall hjälpa mig inom det här, så jag får fastanställning.

Nästan samma hände mig. Jag hade en extremt tuff arbetssituation på mitt gamla jobb och bad om en förändring. Bad även mina vänner om förbön och efter ca 1 månad dök det perfekta jobbet upp för mig med underbara kollegor och en chef som är mänsklig. Gud är god. 
  • Anonym (Lova)
    Trent skrev 2024-05-09 21:24:13 följande:
    Om det nya jobbet dykt upp efter två månader, eller fyra, eller 12, hade det ändå varit dina böner som hjälpt då?
    Det hade det absolut kunnat vara. Jag tror att Gud hör bön och att han svarar på mina böner. Det betyder inte att jag alltid får allt jag ber om. I just detta kände jag att jag fick Guds ledning. 
  • Anonym (Lova)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-10 07:08:46 följande:
    Synd att Gud inte hör bönerna från alla barn som dör av svält i Palestina nu, eller de miljoner människor som dog av pesten, eller för all del alla som har cancer just nu- eller välj du ett öde där Gud borde hört böner istället för att du fick ett jobb (!).

Saker händer i livet, bra och dåliga, och det är så förbannat genomskinligt hur Gud får äran när det sker något bra men aldrig behöver ta ansvaret för att han blundat för det dåliga han lät ske. 
    Gud är inte någon som ställer allt till rätta så fort något går fel. Människan har ett egenansvar. De som startar krig har vänt Gud ryggen och följer inte Guds vilja. 

Jag har en så stark och övertygande tro. Sen jag tog beslutet att släppa in Jesus i mitt liv så har jag fått ett inre lugn och Han har hört min bön flera gånger.  
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag