Inlägg från: Anonym (Märta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Märta)

Kristi Himmelfärdsdag

Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?

• Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag
  • Anonym (Märta)
    Anonym (Ateist) skrev 2024-05-09 10:15:53 följande:

Börja med att bevisa hans existens så kan vi diskutera hans flygstrapatser senare. Vad nån emo gjorde för ett par tusen år sedan pga nåt martyrkomplex är totalt irrelevant för oss som lever idag i vilket fall.

Håller ni andra med, är den här lediga dagen irrelevant?
  • Anonym (Märta)
    Anonym (Ateist) skrev 2024-05-09 10:15:53 följande:

Börja med att bevisa hans existens så kan vi diskutera hans flygstrapatser senare. 

Vi firar Jul, och har många kyrkor i detta land. 
  • Anonym (Märta)
    Räkan77 skrev 2024-05-09 10:56:34 följande:

Jag njuter av ytterligare en ledig dag, ligger fortfarande i sängen och slösurfar 😀

Tack vare Jesus, och när han svävade upp till Himlen.
  • Anonym (Märta)
    Anonym (Ateist) skrev 2024-05-09 10:40:12 följande:
    Och? Hoppas att du är medveten om att kyrkan stulit den traditionen från mer hedniska tider, kallas Yule om du vill googla, och att OM Jesus fanns så föddes han snarare på våren, även om båda tidpunkterna starkt kan ifrågasättas som symbolvärde snarare än något annat. Jesusfiguren bygger dessutom på många andra tidigare religiösa figurer så man får ta hans "födelsedag" med en påse salt.
    Hört talas om de tre vise männen, krubban och Jesusbarnet?
  • Anonym (Märta)
    Anonym (ateist2) skrev 2024-05-09 12:28:21 följande:
    Idag hade ingen gått med på att tro på något så märkligt som att en människa fysiskt flyger upp till himlen utan bevis. De bevis du har är någon som 100 år senare skrev ner någon annans ögonvittnen- förstår du hur klen bevisning det är??

Och visst är det märkligt att så fort det krävdes ordentlig bevisning för Guds alla mirakel så har det inte funnits ett enda mirakel? Inte ett enda mirakel!
    Ändå har vi inget emot att fira kristna högtider där vi får ledigt, sjunga i kyrkan när vi går ur skolan, anammar kristna traditioner osv.
  • Anonym (Märta)
    Anonym (Berta) skrev 2024-05-09 12:33:04 följande:
    Hört talas om Snövit och de sju dvärgarna?
    Att vi firar jul beror inte på Kalle Anka och hans vänner.
  • Anonym (Märta)
    Pundran skrev 2024-05-09 12:43:54 följande:

Det är beklagligt att våra traditioner är knutna till kristendomen, men förklarligt.

Jag njuter av en ledig dag.

Du skulle föredra att man tar bort de här kristna helgerna, så att vi får mindre ledigt?
  • Anonym (Märta)
    Pundran skrev 2024-05-09 12:52:04 följande:
    Nä. Men det är patetiskt att våra traditioner, som är viktiga i ett fungerande samhälle, är kopplade till kristendomen.

Mer ledigt åt folket, tycker jag!
    Om vi tar bort de kristna traditionerna, hur ska vi då rättfärdiga de här lediga dagarna? Undrar hur många som vill avskaffa julen.
  • Anonym (Märta)
    Jemp skrev 2024-05-09 15:04:39 följande:

Skönt att vara ledig.
    Idag är ju många av våra traditioner, men inte alla, med kristna förtecken eftersom vi är ett protestantiskt land.

Ja, förr blev man automatiskt med i Svenska kyrkan när man föddes. I framtiden så kanske vi inte ens har kvar Svenska kyrkan.
  • Anonym (Märta)
    Aniiee skrev 2024-05-09 16:08:48 följande:

Och nej, ni som skriver att jul var yule! Yule är engelska. Det fornnordiska ordet för jul var Jól och inget annat. 

I Sverige heter det jul. Och så har vi julotta. Gudstjänst som hålls tidigt på juldagsmorgonen till minne av Jesu födelse.

• Anonym (Märta)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-09 16:16:06 följande:
    Julottan är så mysig. Brukar gå på den med min mamma och dotter, det är en fin kristen tradition som vi och många andra inte vill vara utan. Länge leve de kristna högtiderna. 
    Folk säger att kristna högtider inte är relevanta. Undrar hur det låter när de är borta.
  • Anonym (Märta)

Ni som inte tänkte på Jesus nu får en ny chans under Pingsthelgen. Pingstdagen är den dag som brukar benämnas som "kyrkans födelsedag".
    Pingsten är den heliga Andens högtid. En högtid där vi blir påminda om att Gud finns både mitt bland oss och inom oss. Den heliga Anden är Guds osynliga närvaro.

• Anonym (Märta)
    Aniiee skrev 2024-05-10 14:51:39 följande:

Som delvis uppvuxen i en helt annan kultur och med flera i hemmet Finner jag diskussionen fascinerande. 

Tror du att Sverige kommer se annorlunda ut i framtiden, om vi tänker på religioner?
Svar på tråden Kristi Himmelfärdsdag