Kristi Himmelfärdsdag
Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?
Tänker du på Jesus idag och allt han gjorde för dig innan han flög upp till Himlen? Eller tycker du bara att det är skönt att du är ledig?
Börja med att bevisa hans existens så kan vi diskutera hans flygstrapatser senare. Vad nån emo gjorde för ett par tusen år sedan pga nåt martyrkomplex är totalt irrelevant för oss som lever idag i vilket fall.
Börja med att bevisa hans existens så kan vi diskutera hans flygstrapatser senare.
Jag njuter av ytterligare en ledig dag, ligger fortfarande i sängen och slösurfar 😀
Det är beklagligt att våra traditioner är knutna till kristendomen, men förklarligt.
Jag njuter av en ledig dag.
Skönt att vara ledig.
Idag är ju många av våra traditioner, men inte alla, med kristna förtecken eftersom vi är ett protestantiskt land.
Och nej, ni som skriver att jul var yule! Yule är engelska. Det fornnordiska ordet för jul var Jól och inget annat.
Ni som inte tänkte på Jesus nu får en ny chans under Pingsthelgen. Pingstdagen är den dag som brukar benämnas som "kyrkans födelsedag".
Pingsten är den heliga Andens högtid. En högtid där vi blir påminda om att Gud finns både mitt bland oss och inom oss. Den heliga Anden är Guds osynliga närvaro.
Som delvis uppvuxen i en helt annan kultur och med flera i hemmet Finner jag diskussionen fascinerande.