• Anonym (Jag)

Kan man gifta sig i en sån här balklänning?

Provade dotterns balklänning som hon ska lämna tillbaka. Slitsen drog jag upp för att visa, men den syns inte så tydligt när man går. Den är mer ljusrosa än den ser ut. Satin typ. 

det är ett väldigt litet och enkelt giftermål och inget stort kyrkbröllop. Skämmer man ut sig om man skulle dyka upp såhär på en drop in i kyrkan? 🤣

• Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Laura) skrev 2024-05-12 14:57:26 följande:
    Jag tycker att den är för kort. 
    Inte med tjocka strumpbyxor eller leggings under.

Men visst - hellångt är ju alltid mer glamouröst. Om man vill vara glamourös.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Laura) skrev 2024-05-12 15:05:21 följande:
    Mim mormor (född 1890) var pingstvän och där var kvinnor inte välkomna utan schalett som dolde håret.
    Ja hos pingstvännerna kan det ju ha varit andra regler än i samhället i övrigt. Men gällde det inte bara under gudstjänster då? Det var ju den gamla kristna regeln, att män skulle blotta huvudet inför herren och kvinnor täcka det. Men som sagt - bara i kyrkan. Och håret fick ju synas under, ofta hade kvinnorna en lång fläta som hängde på ryggen. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-12 15:08:16 följande:
    Inte med tjocka strumpbyxor eller leggings under.

Men visst - hellångt är ju alltid mer glamouröst. Om man vill vara glamourös.
    Vi behöver ju inte ha samma åsikt,  för mig är klänningen för kort.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-12 15:10:39 följande:
    Ja hos pingstvännerna kan det ju ha varit andra regler än i samhället i övrigt. Men gällde det inte bara under gudstjänster då? Det var ju den gamla kristna regeln, att män skulle blotta huvudet inför herren och kvinnor täcka det. Men som sagt - bara i kyrkan. Och håret fick ju synas under, ofta hade kvinnorna en lång fläta som hängde på ryggen. 
    Jag vet faktiskt inte   min mamma har berättat detta för mig.  Min mormor var död innan jag föddes. 
     Vet dock att min morfar inte var välkommen för att han snusade.
  • Anonym (Jag)
    Mimosa86 skrev 2024-05-12 15:03:21 följande:

Vad sägs om en elegant fodralklänningar? Den kan man ha på middagar sen och andra mer uppklädda sammanhang. 

Jag tänker att elegans och sofistikerat alltid är ett vinnande koncept. Den rosa balklänningen kändes för ung och avklädd, den mörkblå lite tråkig på någon med så fin kropp som du :)

Tack så gulligt sagt av dig 😊🌸
  • Anonym (Jag)

Detta är ingenting heller? Den är hellång. 

Med nåt över. 

ska kolla på fodralklänningar annars. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-12 14:53:45 följande:
    Den är fin! Med tjocka strumpbyxor och fina skor med lite klack. Och gärna något stort och glittrigt hårsmycke!
    Tack. Vad menar du med tjocka strumpbyxor? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-12 17:02:00 följande:
    Tack. Vad menar du med tjocka strumpbyxor? 
    I alla fall så tjocka att de inte är genomskinliga. Men det skrev du ju redan tidigare, att du inte hade tänkt använda nylonstrumpbyxor (eller gå barbent). Ju kortare kjol, desto viktigare att strympbyxor/leggings/jeggings är tjocka, så att benen är klädda ändå. 
  • Anonym (Woman)

Men vem går klädd i dessa gammaldagsa brudklänningar nuförtiden? Täcker axlar o har leggings? 

INGEN!!!

• Anonym (Woman)

Vanliga brud-klänningar som används i kyrkan
Svar på tråden Kan man gifta sig i en sån här balklänning?