Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Decemberbarn (ledsen)

Det enda jag kan komma på som är negativt med att föda i December är väl smittor och virus? Men det är ju mer att ni föräldrar får anpassa umgänge och kanske leva lite isolerat i början. Annars ser jag det som en dröm att få va höggravid vintertid och slippa svettas i värmen! 

Och vad gäller barnet? Asså året startas ju om? Visst att han/hon kommer va yngst på förskolan tills nästa januari/februari barn börjar osv. Det går runt. Sen har vissa barn lätt för sig i motorik, andra verbalt osv. Jag hat svårt att se att månaden är avgörande. 

Stort Grattis till graviditeten Hjärta

• Anonym (Klara)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-05-11 18:10:41 följande:
    Jag tror att det är skolan som TS tänker på, inte förskolan. Från förskoleklass till studenten kommer den som är född sent i december att vara yngst i klassen.

Fast när man är så pass gammal att man börjat skolan så spelar det ju absolut ingen roll när på året man är född? Det märks av på förskolan när man gör de stora utvecklingarna motoriska och verbalt. Där är det stor skillnad på 1 resp 2 åringarna osv, av naturliga skäl. Men man kommer ikapp och en ny kull får vara minst. 

I skolåldern syns däremot det sociala, engagerande föräldrar, ens uppfostran etc. Har barnet fått rätt förutsättningar spelar det ingen roll om du är född i januari eller december när du börjar skolan! 

Och vad gäller aktiviter är de i regel för barn födda ett visst år, inte kalendermånad. Så i min mening märks det på förskolan och inte skolan när på året man är född.

Svar på tråden Decemberbarn (ledsen)