Inlägg från: Anonym (Patient) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Patient)

Ersättning från LÖF hur mycket?

Är det någon här som fått ersättning från LÖF för vårdskada och vet ungefär vilka belopp det rör sig om? Alltså INTE privat försäkring utan patientförsäkringen regionen har. 

Jag har försökt hitta exempel vid olika skador men allt jag hittar är högsta beloppet de betalar ut. 

Jag skadades i psykiatrin och som jag förstår det är det nästan omöjligt att få ersättning då men jag tänker göra ett försök. Jag drabbades av Litiumförgiftning (konstaterad med blodprov) och medicin integration då 10 olika läkemedel sattes in (och ut) på 6 veckor. Det slutade med att jag fick neurologiska symtom och fick hämtas med ambulans, jag blev inlagd på neurologen INTE psykiatrin. 

Min läkare hävdar att jag överdoserade, jag att jag följde ordinationen. Blodprov togs för att kolla koncentrationen togs inte i samband med höjningen så det är ord mot ord. Mina nivåer var helt klart förgiftning men inte så pass att jag behövde magpumpas så att hävda självmordsförsök blir svårt. 

• Svar på tråden Ersättning från LÖF hur mycket?
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Filly) skrev 2024-05-11 13:05:33 följande:

Jag förstår inte riktigt vad som hänt?
    Du fick utskrivna mediciner som du tog enligt ordination, men dosen var för hög? Nu säger läkaren att du överdoserat men du säger att du bara följde ordinationen?

Om ordinationen var för hög så borde apoteket reagerat? Sa de ingenting när du hämtade ut medicinerna?
    Kan du ha missuppfattat ordinationen?
    Åt du tillräckligt när du tog dina mediciner? Även sådana saker kan ju påverka, att det blir för hög koncentration.

Precis, dosen var för hög och det var för många mediciner. För högt värde av Litium kan leda till förgiftning och då får man neurologiska symtom. 

Jag beställde med hemleverans från Apotea. Vad som är en för hög dos är individuellt så de kan inte svara på sånt på Apoteket. Litium dosen bestäms efter vilket värde man har i blodet men det testades inte i mitt fall. Litium påverkas inte av mat. 

• Anonym (Patient)
    Anonym (O) skrev 2024-05-11 13:12:46 följande:

Har du IVO-anmält? 

Jag är nyfiken på de svar som kommer fram i tråden. Har själv anmält till IVO och läkaren har fått kritik på flera punkter. Funderar också på vad för ersättning vi kan förvänta oss. 

Ja, jag har precis gjort det. Enligt reglerna ska man anmäla till Patientnämnden först och de ska hinna svara. Fick svar (av Patientnämnden) i torsdags. De har pratat med min läkare, samtlig personal har blivit informerad om mitt fall i utbildningssyfte och de kommer också sluta skriva ut Litium på mottagningen och flytta över dessa patienter till en mottagning med mer kunskap/resurser just den biten har inget med mig att göra det är en omorganisation som varit planerad länge. 

Hände det någon med din läkare eller fick hon/han bara kritik? Jag känner att jag gärna vill att det blir någon konsekvens. 

• Anonym (Patient)
    Anonym (Filly) skrev 2024-05-11 14:51:31 följande:
    Ok hoppas du får ersättning!

Det borde ju vara tydligt att dosen var för hög. Det är ju bara att visa ditt uttag och hur många tabletter du har kvar så kan du bevisa att du inte tog för många.
    Jag kan ju ha fått de tabletterna någon annanstans ifrån så att bara visa det jag har kvar säger inte så mycket. 
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Filly) skrev 2024-05-11 14:55:08 följande:
    Litiumhalten påverkas dock av salt i maten, kaffe och te enligt fass.

Men om de skrev ut massa annan medicin som INTE ska tas tillsammans med litium har du bevis där.

Ett normalt värde är på 0,5-0,7 jag låg på 1,6. Om salt, te och kaffe i normala mängder kan påverka värdet så pass mycket borde jag blivit informerad om det innan tycker jag. 

Läkaren skrev ut en massa mediciner som inte ska tas tillsammans och de finns kvar i blodet några dagar efter man tagit dem. Hon nämner ingenstans i journalen att hon är bekymrad över det så det är ett bevis. 

• Anonym (Patient)

Puff

• Anonym (Patient)
    Anonym (M) skrev 2024-05-11 19:28:42 följande:
    Förutom att det inte är din skyldighet att bevisa att du inte fått tablettena någon annanstans. 

Doseringen har du på resepter. Du har X antal tabletter kvar som ska stämma med summan som ska ara kvar efter att du har tagit tabletter enligt doseringen. 
    Vi får se vad de kräver. Jag har burken kvar om de vill kolla i alla fall. 
    Anonym (M) skrev 2024-05-11 19:26:20 följande:
    Apoteken ska reagera om dosen är märklig/felaktig. I ditt fall verkar den vara det. 

Vad hade du för dosering? 
    Vilken dos man ska ta är individuellt och bestäms efter ens koncentration i blodet Apoteket kan inte kolla sådant. 
  • Anonym (Patient)
    Anonym (M) skrev 2024-05-12 00:55:16 följande:

Jo, apoteket reagerar om dosen är onormalt hög. Vilket den verkar ha varit i ditt fall. 
    Jag kommer inte ihåg nu. Människor reagerar olika på Litium den dosen jag hade kan vara helt normal för vissa.  Vad som är för högt bestäms av koncentrationen i blodet man måste alltså ta blodprov som skickas på analys och det gör inte Apoteket. 
  • Anonym (Patient)
    Anonym (M) skrev 2024-05-12 00:55:16 följande:

Jo, apoteket reagerar om dosen är onormalt hög. Vilket den verkar ha varit i ditt fall. 
    Kollade just upp det, totalt 8 Litiumkarbonat tabletter om dagen (300mg) Medicinen är inte godkänd i Sverige utan importeras efter specialtillstånd från Läkemedelsverket. 
  • Anonym (Patient)
    Anonym (M) skrev 2024-05-12 06:12:04 följande:
    Sektionschefen på apoteket? Ja, det får vi verkligen hoppas om de inte har uppmärksammat se onormalt höga doserna. 

Men om det är ett episkt misslyckande (som det heter öå svenska) det vette tusan. 
    Litium fungerar inte på det sättet det finns ingen maxdos som vid andra läkemedel utan man kollar koncentrationen i blodet. Men jag tror jag hittat felet det enda Litium som är godkänt i Sverige innehåller 42 mg och det jag tog innehåller 300mg men jag tog samma antal tabletter. Det står både på burken och i journalen att jag ska göra det.  Här kan du läsa mer om hur man sätter in litium: 

https://www.psykiatrinordvast.se/vi-erbjuder/lakemedelsbehandling/litiumbehandling/
  • Anonym (Patient)
    Anonym (M) skrev 2024-05-12 09:01:32 följande:
    Det är för att du har den doseringen.

Anledningen att du inte fått den andra Litium (på 42mg alt 83mg) utskriven (som läkaren inte behöver ansöka om) är för att det är leveransproblem för den. Den är också en depottablett vilket inte Litiumkarbonat är vilket också påverkar doseringen.
    Jag slutade med den sorten som är tillåten här för att jag fick så mycket biverkningar av den när det här hände var det inga leveransproblem. Det är först nu jag känner mig stabil nog att ta tag i saken. 
  • Anonym (Patient)
    Anonym (O) skrev 2024-05-12 08:06:22 följande:

Jag vet inte exakt vad som hände, men läkaren slutade jobba där under lite ovanliga omständigheter redan innan IVO tog beslut och vad jag har sett har hon inte fått nytt jobb (jag har googlat). Min uppfattning är att läkarens chef var missnöjd med henne och med tanke på vad IVO skrev om läkaren är det nog inte så många som vill anställa henne i framtiden. Hennes arbete bedömdes vara undermåligt på flera punkter. 

Jag förstår att du vill att det ska bli konsekvenser! För mig känns det skönt att min fd läkare förmodligen går arbetslös. 

Avbröt IVO sin utredning då hon slutade på mottagningen? Jag trodde de fortsatte utreda oavsett. Min läkare jobbar kvar i samma region men har bytt mottagning så jag undrar hur det blir då. 
  • Anonym (Patient)
    Guiu skrev 2024-05-12 22:39:39 följande:

Hej vilken medicin du har ätit som hade litium?
    Löf kunde hjälper dig?
    Hoppas det gick bra

Själv  jag har drabbas av Starl allergi reaktion pga 2 vacciner
    Influvack o Pneumovax jag har fått i 2020 i Vc Arlöv

Fortfarand inte fått någon ersättningen.
    Bo i Arlöv Skåne

Medicinen heter Litiumkarbonat. Har LÖF börjat utreda ditt fall eller har de sagt nej till ersättning? 
  • Anonym (Patient)
    Anonym (O) skrev 2024-05-13 14:49:13 följande:

Nejdå, de utredde klart och hon fick som sagt kritik (för typ allt hon gjort?) Att hon slutade på arbetsplatsen spelade ingen roll för IVO. 

Jag håller med dig om att man vill att stora misstag (i mitt fall snarare stor oskicklighet och okunskap) ska få konsekvenser inte bara för oss patienter utan även för den som gjorde fel. Det var det jag menade med att det kändes väldigt bra när hon slutade. Jag har goda skäl att tro att det inte var under trevliga omständigheter. 

Pga den här tråden googlade jag henne igen. Fortfarande inga tecken på att hon jobbar någonstans, men däremot hittade jag flera på nätet som varnade för henne! Det verkar vara många som råkat illa ut. :( 

Jag hoppas framtida arbetsgivare kan se kritiken hos IVO. Sen önskar jag att mottagningarna skulle vara bättre på att informera patienterna du förtjänar att veta hur samtalet gick. Det enda chefen för min mottagning skrev var att att de informerat läkaren om min anmälan och det kan betyda lite vad som helst. 

Vad hemskt att fler råkat illa ut Men efter vad du berättat låter det inte så otroligt. I mitt fall tror jag att det handlade om en grov felbedömning och jag hade varit beredd att släppa det om jag fått en ursäkt och läkaren gjort en avvikelserapport istället för att anklaga mig för det som hände. 

Svar på tråden Ersättning från LÖF hur mycket?