• Anonym (Patient)

Ersättning från LÖF hur mycket?

Är det någon här som fått ersättning från LÖF för vårdskada och vet ungefär vilka belopp det rör sig om? Alltså INTE privat försäkring utan patientförsäkringen regionen har. 

Jag har försökt hitta exempel vid olika skador men allt jag hittar är högsta beloppet de betalar ut. 

Jag skadades i psykiatrin och som jag förstår det är det nästan omöjligt att få ersättning då men jag tänker göra ett försök. Jag drabbades av Litiumförgiftning (konstaterad med blodprov) och medicin integration då 10 olika läkemedel sattes in (och ut) på 6 veckor. Det slutade med att jag fick neurologiska symtom och fick hämtas med ambulans, jag blev inlagd på neurologen INTE psykiatrin. 

Min läkare hävdar att jag överdoserade, jag att jag följde ordinationen. Blodprov togs för att kolla koncentrationen togs inte i samband med höjningen så det är ord mot ord. Mina nivåer var helt klart förgiftning men inte så pass att jag behövde magpumpas så att hävda självmordsförsök blir svårt. 

• Svar på tråden Ersättning från LÖF hur mycket?
  • Anonym (Filly)

Jag förstår inte riktigt vad som hänt?
    Du fick utskrivna mediciner som du tog enligt ordination, men dosen var för hög? Nu säger läkaren att du överdoserat men du säger att du bara följde ordinationen?

Om ordinationen var för hög så borde apoteket reagerat? Sa de ingenting när du hämtade ut medicinerna?
    Kan du ha missuppfattat ordinationen?
    Åt du tillräckligt när du tog dina mediciner? Även sådana saker kan ju påverka, att det blir för hög koncentration.

• Anonym (O)

Har du IVO-anmält? 

Jag är nyfiken på de svar som kommer fram i tråden. Har själv anmält till IVO och läkaren har fått kritik på flera punkter. Funderar också på vad för ersättning vi kan förvänta oss. 

• Anonym (Patient)
    Anonym (Filly) skrev 2024-05-11 13:05:33 följande:

Jag förstår inte riktigt vad som hänt?
    Du fick utskrivna mediciner som du tog enligt ordination, men dosen var för hög? Nu säger läkaren att du överdoserat men du säger att du bara följde ordinationen?

Om ordinationen var för hög så borde apoteket reagerat? Sa de ingenting när du hämtade ut medicinerna?
    Kan du ha missuppfattat ordinationen?
    Åt du tillräckligt när du tog dina mediciner? Även sådana saker kan ju påverka, att det blir för hög koncentration.

Precis, dosen var för hög och det var för många mediciner. För högt värde av Litium kan leda till förgiftning och då får man neurologiska symtom. 

Jag beställde med hemleverans från Apotea. Vad som är en för hög dos är individuellt så de kan inte svara på sånt på Apoteket. Litium dosen bestäms efter vilket värde man har i blodet men det testades inte i mitt fall. Litium påverkas inte av mat. 

• Anonym (Filly)
    Anonym (Patient) skrev 2024-05-11 14:45:38 följande:

Precis, dosen var för hög och det var för många mediciner. För högt värde av Litium kan leda till förgiftning och då får man neurologiska symtom. 

Jag beställde med hemleverans från Apotea. Vad som är en för hög dos är individuellt så de kan inte svara på sånt på Apoteket. Litium dosen bestäms efter vilket värde man har i blodet men det testades inte i mitt fall. Litium påverkas inte av mat. 

Ok hoppas du får ersättning!

Det borde ju vara tydligt att dosen var för hög. Det är ju bara att visa ditt uttag och hur många tabletter du har kvar så kan du bevisa att du inte tog för många.
  • Anonym (Patient)
    Anonym (O) skrev 2024-05-11 13:12:46 följande:

Har du IVO-anmält? 

Jag är nyfiken på de svar som kommer fram i tråden. Har själv anmält till IVO och läkaren har fått kritik på flera punkter. Funderar också på vad för ersättning vi kan förvänta oss. 

Ja, jag har precis gjort det. Enligt reglerna ska man anmäla till Patientnämnden först och de ska hinna svara. Fick svar (av Patientnämnden) i torsdags. De har pratat med min läkare, samtlig personal har blivit informerad om mitt fall i utbildningssyfte och de kommer också sluta skriva ut Litium på mottagningen och flytta över dessa patienter till en mottagning med mer kunskap/resurser just den biten har inget med mig att göra det är en omorganisation som varit planerad länge. 

Hände det någon med din läkare eller fick hon/han bara kritik? Jag känner att jag gärna vill att det blir någon konsekvens. 

• Anonym (Patient)
    Anonym (Filly) skrev 2024-05-11 14:51:31 följande:
    Ok hoppas du får ersättning!

Det borde ju vara tydligt att dosen var för hög. Det är ju bara att visa ditt uttag och hur många tabletter du har kvar så kan du bevisa att du inte tog för många.
    Jag kan ju ha fått de tabletterna någon annanstans ifrån så att bara visa det jag har kvar säger inte så mycket. 
  • Anonym (Filly)
    Anonym (Patient) skrev 2024-05-11 14:53:34 följande:
    Jag kan ju ha fått de tabletterna någon annanstans ifrån så att bara visa det jag har kvar säger inte så mycket. 
    Litiumhalten påverkas dock av salt i maten, kaffe och te enligt fass.

Men om de skrev ut massa annan medicin som INTE ska tas tillsammans med litium har du bevis där.
  • Anonym (Patient)
    Anonym (Filly) skrev 2024-05-11 14:55:08 följande:
    Litiumhalten påverkas dock av salt i maten, kaffe och te enligt fass.

Men om de skrev ut massa annan medicin som INTE ska tas tillsammans med litium har du bevis där.

Ett normalt värde är på 0,5-0,7 jag låg på 1,6. Om salt, te och kaffe i normala mängder kan påverka värdet så pass mycket borde jag blivit informerad om det innan tycker jag. 

Läkaren skrev ut en massa mediciner som inte ska tas tillsammans och de finns kvar i blodet några dagar efter man tagit dem. Hon nämner ingenstans i journalen att hon är bekymrad över det så det är ett bevis. 

• Anonym (Patient)

Puff

• Anonym (M)
    Anonym (Patient) skrev 2024-05-11 14:45:38 följande:

Apoteken ska reagera om dosen är märklig/felaktig. I ditt fall verkar den vara det. 

Vad hade du för dosering? 
Svar på tråden Ersättning från LÖF hur mycket?