Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Ersättning från LÖF hur mycket?

Anonym (Patient) skrev 2024-05-11 14:45:38 följande:

Precis, dosen var för hög och det var för många mediciner. För högt värde av Litium kan leda till förgiftning och då får man neurologiska symtom. 

Jag beställde med hemleverans från Apotea. Vad som är en för hög dos är individuellt så de kan inte svara på sånt på Apoteket. Litium dosen bestäms efter vilket värde man har i blodet men det testades inte i mitt fall. Litium påverkas inte av mat. 

Apoteken ska reagera om dosen är märklig/felaktig. I ditt fall verkar den vara det. 

Vad hade du för dosering? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Patient) skrev 2024-05-11 14:53:34 följande:
    Jag kan ju ha fått de tabletterna någon annanstans ifrån så att bara visa det jag har kvar säger inte så mycket. 
    Förutom att det inte är din skyldighet att bevisa att du inte fått tablettena någon annanstans. 

Doseringen har du på resepter. Du har X antal tabletter kvar som ska stämma med summan som ska ara kvar efter att du har tagit tabletter enligt doseringen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Patient) skrev 2024-05-11 21:27:03 följande:
    Vi får se vad de kräver. Jag har burken kvar om de vill kolla i alla fall. 
    Anonym (M) skrev 2024-05-11 19:26:20 följande:
    Apoteken ska reagera om dosen är märklig/felaktig. I ditt fall verkar den vara det. 

Vilken dos man ska ta är individuellt och bestäms efter ens koncentration i blodet Apoteket kan inte kolla sådant. 

Jo, apoteket reagerar om dosen är onormalt hög. Vilket den verkar ha varit i ditt fall. 
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-05-12 00:59:47 följande:
    Låter som att en episk Fail har inträffat. Hoppas sektionschefen kopplas in.
    Sektionschefen på apoteket? Ja, det får vi verkligen hoppas om de inte har uppmärksammat se onormalt höga doserna. 

Men om det är ett episkt misslyckande (som det heter öå svenska) det vette tusan. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Patient) skrev 2024-05-12 06:04:43 följande:
    Jag kommer inte ihåg nu. Människor reagerar olika på Litium den dosen jag hade kan vara helt normal för vissa.  Vad som är för högt bestäms av koncentrationen i blodet man måste alltså ta blodprov som skickas på analys och det gör inte Apoteket. 
    Är det så att du inte förstod min fråga? 

Jag frågade dig vad du hade för dos? 

Och sedan skrev jag också att apoteket ska reagera om doserna är onormalt höga. Detta oberoende om hur doserna räknas fram. En van apotekare kan se om en dos är onormalt hög, speciellt eftersom man kan se tidigare dosering.

Nu verkar jo dock allt ha fått fel i ditt fall eftersom de inte har kontrollerar koncentrationen av litium i ditt blod. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Patient) skrev 2024-05-12 06:19:56 följande:
    Litium fungerar inte på det sättet det finns ingen maxdos som vid andra läkemedel utan man kollar koncentrationen i blodet. Men jag tror jag hittat felet det enda Litium som är godkänt i Sverige innehåller 42 mg och det jag tog innehåller 300mg men jag tog samma antal tabletter. Det står både på burken och i journalen att jag ska göra det.  Här kan du läsa mer om hur man sätter in litium: 

https://www.psykiatrinordvast.se/vi-erbjuder/lakemedelsbehandling/litiumbehandling/
    Det är för att du har den doseringen.

Anledningen att du inte fått den andra Litium (på 42mg alt 83mg) utskriven (som läkaren inte behöver ansöka om) är för att det är leveransproblem för den. Den är också en depottablett vilket inte Litiumkarbonat är vilket också påverkar doseringen.
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2024-05-12 08:06:22 följande:

Jag vet inte exakt vad som hände, men läkaren slutade jobba där under lite ovanliga omständigheter redan innan IVO tog beslut och vad jag har sett har hon inte fått nytt jobb (jag har googlat). Min uppfattning är att läkarens chef var missnöjd med henne och med tanke på vad IVO skrev om läkaren är det nog inte så många som vill anställa henne i framtiden. Hennes arbete bedömdes vara undermåligt på flera punkter. 

Jag förstår att du vill att det ska bli konsekvenser! För mig känns det skönt att min fd läkare förmodligen går arbetslös. 

Hon kan alltid få forskartjänst eller jobba utomlands. Eller faktiskt få ett nytt läkarjobb om hon fortfarande har legitimation. 

Att du inte hittar att hon fått ett jobb genom att googla betyder ingenting. 
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2024-05-12 08:33:05 följande:
    Bisak, men ordet episk används inte så på svenska. Episk betyder berättande. Det är på engelska det betyder typ sensationellt.
    Skriver detta eftersom du verkar förfärligt mån om korrekt språk..
    Eller storslagen, vilket är i faller.
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2024-05-12 09:19:03 följande:
    Gud så underbart att du berättar detta för mig! Det hade jag aaaldrig kunnat räkna ut själv. *facepalm*
    Nej, uppenbarligen inte 🤦?♀️
  • Anonym (M)
    Anonym (Patient) skrev 2024-05-12 13:08:07 följande:
    Jag slutade med den sorten som är tillåten här för att jag fick så mycket biverkningar av den när det här hände var det inga leveransproblem. Det är först nu jag känner mig stabil nog att ta tag i saken. 
    Ja, nu är det leveransproblem så många har bytt. 

Dock koncentration innan bytet?
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2024-05-12 13:27:49 följande:

Citat från min text: 

-vad jag har sett har hon inte fått nytt jobb
    -är det nog inte så många som vill anställa henne i framtiden

Exakt vad i de formuleringarna antyder att jag är övertygad om att hon är arbetslös och aldrig mer kan få jobb? 

Och varför tjafsar du om detta öht? 

Läs din egna text så kanske polletten trillar ner. 
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2024-05-12 19:48:17 följande:
    Det var den jag citerade, om det inte framgick. 
    Och polletten trillade fortfarande inte ner? 
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2024-05-12 20:59:34 följande:

Nu får du lägga av. Säg vad du menar eller håll käften. Såna här inlägg är ju helt meningslösa. 

Eftersom polletten aldrig trillar ner så kan jag inte hjälpa dig. Sorry. 
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2024-05-12 21:10:06 följande:

Snyggt försök.

Du kan inte förklara dig. 

Jodå, och det har jag redan gjort. Men eftersom polletten aldrig trillar ner för dig så spelar det ingen roll hur mycket förklaringar du än skulle få. 
Svar på tråden Ersättning från LÖF hur mycket?