• Anonym (V)

Tvätta jeans

Hur tvättar ni jeans?

Det står att man ska vända ut och in sedan på 30grader.
    Men blir det rent då?
    Tänker smutsen sitter ju utanpå och om man vänder utochin blir det väl ej bra tvättat?
    De är ganska smutsiga då jag har hund som hoppat med leriga/grusiga tassar. 

Är första gången jag köpt dyrare jeans och vill inte slita ut dem 

• Svar på tråden Tvätta jeans
  • Anonym (Silla)

Borsta av gruset och leran först. Är det mycket fläckar kan du ta galltvål och gnugga in. Blöt först, gnugga in galltvål,  låt verka och skölj ur.

Tvätta sedan enligt tvättråd.  

• OlgaElvira
    Anonym (V) skrev 2024-05-11 16:58:45 följande:
    Tvätta jeans

Hur tvättar ni jeans?

Det står att man ska vända ut och in sedan på 30grader.
    Men blir det rent då?
    Tänker smutsen sitter ju utanpå och om man vänder utochin blir det väl ej bra tvättat?
    De är ganska smutsiga då jag har hund som hoppat med leriga/grusiga tassar. 

Är första gången jag köpt dyrare jeans och vill inte slita ut dem 

Om de är mycket smutsiga med lera och grus. Skölj dem i badkaret eller en hink för att få bort mycket som möjligt av den lösa smutsen. Sedan som det anges, tvätta på avigan, stäng dragkedja, se till att fickorna är tömda.
    Kläder ska alltid tvättas med aviga sidan ut, detta förhindrar att de blir noppiga och nötta i onödan. När man tvättar kläder så gnids de mot varandra i maskinen, för att minska risk för skador och nötning. Tvätta med aviga sida ut.
  • Anonym (40)

Jag tvättar alla jeans utan att vränga dem, i 40 grader. Det är väl minimum om de ska bli rena tycker jag. Jeans kan väl knappast anses vara ömtåligt material, herregud. Däremot så brukar jag oftast hängtorka dem och inte torktumla, för att minska risken att de krymper.

• MsM84
    Anonym (40) skrev 2024-05-11 18:35:40 följande:

Jag tvättar alla jeans utan att vränga dem, i 40 grader. Det är väl minimum om de ska bli rena tycker jag. Jeans kan väl knappast anses vara ömtåligt material, herregud. Däremot så brukar jag oftast hängtorka dem och inte torktumla, för att minska risken att de krymper.

Är det stretch i dem blir den ofta förstörd av 40 grader (olika märken tål det olika väl). 
  • Anonym (Silla)
    Anonym (40) skrev 2024-05-11 18:35:40 följande:

Kläder blir inte rena på 40 grader heller om du menar rena som i att få bort bakterier och dyl. Då krävs minst 90 grader.

Så tvätta i 30 eller 40 blir samma resultat, synlig smuts försvinner.
  • Tow2Mater
    Anonym (Silla) skrev 2024-05-11 18:53:24 följande:
    Kläder blir inte rena på 40 grader heller om du menar rena som i att få bort bakterier och dyl. Då krävs minst 90 grader.

Så tvätta i 30 eller 40 blir samma resultat, synlig smuts försvinner.
    Desinfektionstvättmedel kan användas.
  • Anonym (Silla)
    Tow2Mater skrev 2024-05-11 19:37:56 följande:
    Desinfektionstvättmedel kan användas.
    Och då räcker ändå 30 grader antar jag? Personen skrev att kläder behöver 40 grader för att bli rena, men synlig smuts försvinner även i 30.
  • Anonym (Wtf)

Jeans som inte klarar minst 60 grader är inte värt pengarna. 

Svar på tråden Tvätta jeans