• cosinus

Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för

För mig hamnar det i en kategori som är typ inte ok - men heller inte hela världen. Så länge man då betalar för sig i slutändan.

Min mamma vet jag gjorde så typ 2-3 ggr under hela min uppväxt. När man t ex gått långt till affären och var helt dödstörstig inne i affären. Då fick vi en gång en festis som hon sen betalade för i kassen halvt urdrucken.

Själv har jag också gjort så 2-3 ggr (på fyra barn). Någon gång har ett barn satt den där gratisbananen i halsen och sen hostat så de nästan kräkts så för att bryta det så har de fått vatten. Jag minns inte de övriga gångerna men jag minns att barnen varit rädda att få skäll och jag har fått säga åt dem att de kommer komma undan. Blir de arga på någon är det på mig. 

Ingen av barnen har på något sätt fått för sig att det är något man gör lättvindigt eller velat utnyttja det utan det har varit specialfall och jag har varit noga med att båda visa dem att vi betalar och såklart faktiskt betalat också.

Jag har även själv en gång sprättat en läsk för egen vinning. Hade sprungit långt (typ 2 mil) fick order hemifrån om att handla på vägen hem och tänkte mig inte för. Fick blodsockerfall i butiken (den kan jag få ibland) och började känna mig rejält snurrig. Gjorde bedömningen att det var klart bättre att dricka en halv läsk och att klara av att slutföra handlingen än att lämna en halv kundvagn vind för våg. 

Som kuriosa kan jag då säga att jag fått blodsockerfall en gång inne på en leksaksaffär när jag också underskattat min energinivå efter långpass. Då löste personalen det med kakor från personalrummet. Såklart inget man kan räkna med men de flesta affärer vill ju inte ha folk som tuppar av där inne heller. Den gången hade jag ätit lite innan jag for men underskattade hur länge en 5-åring kan vela över en leksak...

Svar på tråden Föräldrar som låter barn äta varor i butik som man inte betalat för