Inlägg från: Reclaimyourself |Visa alla inlägg
  • Reclaimyourself

Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?

Anonym (Sjukpensionär) skrev 2024-05-12 21:53:54 följande:

Jag är sk sjukpensionär. Depression och ångest är en del av det, men inte allt. Jag skäms inte för att jag är sjuk, nej. Men jag kan ju säga att inställningar som TS, och jag stöter tyvärr på det ofta, inte hjälper ett dugg utan får mig snarare att må sämre. 

Jag klarar precis livet utan jobb. De flesta skulle inte kalla det ett roligt liv, men allt utanför min vanliga vardag gör mig sjukare på alla sätt. Exempelvis, i morgon ska jag på ett läkarbesök. Det kommer ta svårt på mig och jag kommer gissningsvis inte klara att gå ur sängen igen förrän tisdag eftermiddag. Sist jag var och handlade saker jag verkligen behövde i Kungens Kurva, vinterkläder, och lampor på Ikea bla, var jag där i 2,5 timme och när jag kom hem orkade jag precis lägga upp ett litet lager ätbart och dricka på nattduksbordet och sen somnade jag, sov i 14 timmar, spenderade hela näst dag i sängen förutom att gå på toa, och kom ur sängen först vid lunchtid dagen efter det.

Märker du det om du träffar mig? Nej, självklar inte. Jag är glad och trevlig och kämpar för att du inte ska tyngas av mitt dåliga mående. Även om du skulle träffa mig i egenskap av vårdpersonal relaterat till det som jag blev sjukpensionär för. 

Och hur förväntar du dig att din sjukdom ska tas på allvar av medmänniskor och vårdpersonal om du jämt visar ett glatt och trevligt yttre och inte visar hur dåligt du mår??! Jag är förtidspensionär pga psykisk ohälsa och jag blir tagen på allvar eftersom jag är ärlig med hur dåligt jag mår ibland. Frågar nån hur jag mår en dag när jag mår piss så säger jag det rakt ut och ber dem att inte fråga mer. Men så har jag heller aldrig haft svårt att få sjukersättning, inte bara en utan två gånger! Första gången sade jag upp den, men hade inga problem med att få tillbaka den. Ser du sambandet? Förstår mig inte på dem som klagar över att ingen tar deras ohälsa på allvar och samtidigt visar upp en glad och positiv fasad för omgivningen!
  • Reclaimyourself
    Anonym (Gigi) skrev 2024-05-12 22:11:25 följande:
    Varför väljer man att skaffa barn när det innwbär ett heltidsjobn? Varför satsar man inte på att bli arbetsför istället för att låta staten försörja ens barn också? 

Jag har träffat folk med alla tänkbara diagnoser  ochh de du räknar upp ovan och det är OERHÖRT sällsynt som de invalidiserar för en hel livstid. Korta perioder på några veckor, visst. Därefter är det snarare pga sysslolösheten som det är svårt att komam tillbaka och inte diagnosen i sig. Det finns oerhört många möjligheter till anpassat arbete och att jobba så lite som 2 timmar per dag.

Om du tycker jag är okunnig, har du hört talas o det försäkringsmedicinska beslutsstödet? Där står det väldigt sällan att långa sjukskrivningar är motiverade.
    Jag håller med dig om en sak, nämligen att det är den långa sysslolösheten som gör det så svårt att komma tillbaka! Trust me, I know! Att gå hemma i långa perioder är så invalidiserande! Daglig verksamhet vägrar jag, det är modernt slaveri och man tvingas ihop med folk med alla slags handikapp.. inget som är bra för mig alls! 

Innan jag blir ifrågasatt om varför jag inte jobbar; jag har inte fått välja! Det har varit läkare och Försäkringskassan som valt åt mig! Och jag har blivit motarbetad av ovan nämnda varje gång jag velat få in en fot på arbetsmarknaden.
  • Reclaimyourself
    Anonym (3) skrev 2024-05-16 20:33:25 följande:
    Har en fråga. Menar verkligen inte att vara otrevlig. Men hur stoppar dem dig från at jobba?
    Svar: ja! De tror att jag inte kan nånting alls bara för att jag är diagnosticerad med Asperger och ADD! Och så finns det många som får avslag på ansökan om sjukersättning EFTER ATT DE DÖTT!!! Detta samhälle är helt enkelt som ett stort dårhus med himlen som tak!! Och detta är pga att det är såna som delar TS inställning, som styr det här landet! Så fruktansvärt tragiskt så jag finner inga ord!!! 😩😫
  • Reclaimyourself
    Anonym (3) skrev 2024-05-16 21:19:46 följande:
    Varför söker du inte bara jobb själv, utan inblandning av arbetsförmedlingen? IInte kan du hindra dig från att själv söka jobb?

Ingen skulle anställa mig eftersom jag fuckade upp gymnasiet och saknar yrkesutbildning och erfarenhet. Har inget CV eller några referenser alls att visa upp. Skulle du vilja anställa någon som mig?? Jag skulle aldrig anställa mig själv om jag var arbetsgivare!
    Anonym (3) skrev 2024-05-16 20:33:25 följande:
    Har en fråga. Menar verkligen inte att vara otrevlig. Men hur stoppar dem dig från at jobba?
    Svar: ja! De tror att jag inte kan nånting alls bara för att jag är diagnosticerad med Asperger och ADD! Och så finns det många som får avslag på ansökan om sjukersättning EFTER ATT DE DÖTT!!! Detta samhälle är helt enkelt som ett stort dårhus med himlen som tak!! Och detta är pga att det är såna som delar TS inställning, som styr det här landet! Så fruktansvärt tragiskt så jag finner inga ord!!! 😩😫
  • Reclaimyourself
    Anonym (3) skrev 2024-05-16 21:30:30 följande:
    Läs en yrkeshögskoleutbildning. 

Varför pluggade du inte på komvux direkt efter gymnasiet? Och sökte jobb/studier direkt efter? 
    Många frågor, jag orkar inte förklara. Sorry! Min livshistoria kräver en hel tjock bok för att man ska förstå! Jag har länge tänkt på att skriva en självbiografi, och: det är ju ett jobb eller hur? :) Gäller bara att få tummen ur röven och börja! :)
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Ni som är långtidssjukskrivna för ångest/depression, skäms ni inte?