• Anonym (Mamma)

Hur uppmärksamma studenten?

Hur uppmärksammade du som förälder studenten under studentfirandet? 

Höll du tal?
    Tipsrunda med frågor om studenten? 
    Fotocollage? 
    Bildspel?
    Annat? 

Vad var lyckat? Några tips? 

Jag känner att jag inte är så bra på att hålla tal. 

• Svar på tråden Hur uppmärksamma studenten?
  • Anonym (Studenten)

Mina föräldrar gjorde inget sånt alls, tacka gudarna. Hade de gjort något sånt hde jag gått och inte kommit tillbaka innan jg fick en ursäkt.

Prata med ungdomen om vad hen skulle vara ok med. Om svaret är "inget", respektera det. 

• Anonym (Krubb)

På de studentmottagningar jag varit på har föräldrarna fixat mat. Mycket lyckat!

• Anonym (Väldigt olika)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 00:10:56 följande:

Höll du tal?
    Fotocollage? 
    Bildspel?
    Annat? 

Alltså, vad som blir lyckat beror ju helt på studenten själv. Av mina fyra ungar är det en (vår äldsta) som velat ha hela paketet, så att säga, med typ allt det du skriver (utom tipsrundan). Tvåan ville ha mottagning med mat, men inget specifikt som handlade om just honom, och trean och fyran ville och vill inte ens ha någon mottagning. Så, som sagt: vad som blir lyckat beror på studenten själv. Förhoppningsvis känner ni föräldrar henom tillräckligt bra för att veta vad som kan gå hem; om inte får ni helt enkelt fråga - och, som nån annan skrev: respektera det svar ni får.

Lycka till! 
  • Anonym (Gammal)

Med tanke på att studentexamen inte existerar längre så vetekatten... studenterna måste ju vara i 75-årsåldern idag. Tungan ute

• Mrs Green

Vi har haft samma funderingar här, men dottern ville ha det så lugnt som möjlig, de är ändå igång och firar nästan ett dygn så när hon är hemma 2-3 timmar under tidig kväll ville hon mest ha mat och ta det lite lugnt. Vi kommer bjuda de närmaste och ordna lite enkel plockmat  

• Anonym (litet)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 00:10:56 följande:

Höll du tal?
    Fotocollage? 
    Bildspel?
    Annat? 

Vi hade ett bildspel i bakgrunden, på TV:n i vardagsrummet. Så man kunde stanna till där och kolla när man ville. Musik som vi tyckte passade vårt barn till bildspelet.

I övrigt så skålade vi, ett lite kort tal då, men bara typ bra jobbat, lycka till, inget långrandigt. Vårt barn hade inte velat det.

Efteråt gjorde vi en fotobok med bilder från studentdagen som barnet fick under sommaren (när den var klar). 
  • Anonym (Mamma)

Hen är normalt sett inte den som sticker ut och vill ha nåt extraordinärt på jul, födelsedag eller liknande. Men kan ändå uppskatta nåt lite extra ibland. Just när det gäller studenten (eller vad ni nu föredrar att kalla det, men jag tror alla fattar) går hen all in. Allt från bal till flak är tydligen superviktigt. 

Dom jag varit på på senare år har hyrt stora tält och fyllt hela trädgården. Och föräldrarna har hållit väl förberedda tal, men det känner jag som sagt inte att jag är så bra på. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Gammal) skrev 2024-05-13 05:42:55 följande:

Med tanke på att studentexamen inte existerar längre så vetekatten... studenterna måste ju vara i 75-årsåldern idag. Tungan ute

Och vad skiver du på inbjudan till släkten när ditt barn går ut gymnasiet? Eller du kanske inte tycker att nåt sånt är värt att fira?
  • Anonym (Gammal)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 18:55:27 följande:
    Och vad skiver du på inbjudan till släkten när ditt barn går ut gymnasiet? Eller du kanske inte tycker att nåt sånt är värt att fira?
    Inte studentfest iallafall.
    Till och med jag, som numera har vuxna barn är för ung för att ha kunnat tagit studenten.

Skrev inga inbjudningar när det begav sig heller.
  • TvillingmammaVästgöte

Vi bjöd på god mat, buffé med goda drycker, vin och bubbel. Vi bjöd in många, det var nog 40-50 som kom, så det blev festligt. 
    Vi dekorerade en hel del, det var trevligt.
    Vi gjorde studentplakat och mötte upp vid utspringet.
    De fick en fin studentpresent. 

Mer än så gjorde vi inte, men det räckte !

Svar på tråden Hur uppmärksamma studenten?