• Anonym (Extrem längtan efter ett syskon.)

Skaffa barn ensam i förhållande?

Min sambo och jag har ett barn tillsammans, en 3 åring.
    Jag älskar sambon till döds, han är både min bästa vän och min största kärlek. 
    Men jag har alltid, ALLTID, velat ha två barn. Det är inte nån liten dröm jag har utan det är så pass att jag inte vet om jag kan stanna med honom om han inte vill ha ett till. Och han har gjort klart för mig att han absolut inte vill ha ett till.
    Han säger att vill jag ha ett till får jag skaffa det på egen hand.

Men nu till den biten.
    Hur gör jag det?
    Tror inte jag skulle få igenom insemination på sjukhus p.g.a min bakgrund.
    Har ett registrerat missbruk i ryggsäcken (varit ren i 5år) och just nu så har vi försörjningsstöd.
    Finns det privat man kan göra det?

• Svar på tråden Skaffa barn ensam i förhållande?
  • Anonym (Donna)

Tror du att han skulle stanna hos dig om du såg till att bli gravid på annat vis?
    Varför skulle han, det är ju superjobbigt med småbarn. Och är de då inte ens ens egna, då ser jag absolut ingen anledning till att han skulle stanna.

Ska du göra IVF privat så kostar det mer än du lär ha råd men om du har försörjningsstöd
    Menar inte att vara elak eller dryg, men du behöver nog öppna ögonen.

• Anonym (Jgbg)

Vill han inte så vill han inte. Tänk om det hade varit omvänt, inte så kul.

• Anonym (Casanova)

Hur gammal är du då? Är det bråttom med det andra barnet?

• Anonym (Sara)

Du får väl leta efter nån privat donator eller nått sånt om du vill det, eller typ nån killkompis som vill skaffa barn på det sättet, kanske nån som är bög. Har en kompis som försökte skaffa barn med en kompis som är bög men det hann inte bli något och nu har hon kille, 

Men det där med att du går på försörjningstöd. Jobbar din sambo? Om han jobbar borde du inte ens ha rätt till det? Jag tycker inte du borde skaffa något mer barn när du går på försörjningsstöd, det är ingen bra idé. Vänta tills du jag jobb isåfall. 

• Anonym (Anette)

Du skulle behöva gå och prata med någon då jag utifrån sett ser att den längtan efter barn har blivit en fix idé som är på väg att bli riktigt självdestruktiv.  Du är alltså på väg att offra din familj för att eventuellt bli mamma igen. Det låter inte sunt. 

Ett privat försök med insemination kostar i runda slängar 100.000 och det har du uppenbarligen inte pengar till och väldigt många kliniker har samma begränsning vad gäller missbruk etc. 

Sen skulle jag allvarligt tänka på hur du ska kunna försörja ett barn till om ni redan nu har försörjningsstöd?   Ni har det förmodligen redan tufft nu som det är.  Som ensamstående dessutom skulle du få det ännu tuffare. 

Din sambo har troligtvis flera skäl till att neka barn och du kanske borde lyssna på hans argument istället för att försöka få din vilja igenom. Han kanske också inser att ni inte har råd och att det inte är lämpligt av flera skäl just nu. Jag förutsätter att han älskar dig och är rädd om dig och er som familj.  Kan du ta det till dig? 

• Anonym (Lollo)

blir det inget andra barn kan det befintliga barnet få det bra utan syskon.  Speciellt om det finns kusiner i liknande ålder, då skulle jag satsa på att bygga upp en nära kusinrelation istället

• Aliona
    Anonym (Anette) skrev 2024-05-13 11:23:06 följande:

Du skulle behöva gå och prata med någon då jag utifrån sett ser att den längtan efter barn har blivit en fix idé som är på väg att bli riktigt självdestruktiv.  Du är alltså på väg att offra din familj för att eventuellt bli mamma igen. Det låter inte sunt. 

Ett privat försök med insemination kostar i runda slängar 100.000 och det har du uppenbarligen inte pengar till och väldigt många kliniker har samma begränsning vad gäller missbruk etc. 

Sen skulle jag allvarligt tänka på hur du ska kunna försörja ett barn till om ni redan nu har försörjningsstöd?   Ni har det förmodligen redan tufft nu som det är.  Som ensamstående dessutom skulle du få det ännu tuffare. 

Din sambo har troligtvis flera skäl till att neka barn och du kanske borde lyssna på hans argument istället för att försöka få din vilja igenom. Han kanske också inser att ni inte har råd och att det inte är lämpligt av flera skäl just nu. Jag förutsätter att han älskar dig och är rädd om dig och er som familj.  Kan du ta det till dig? 

Jag håller med dig i allt du säger men vill bara rätta en sak. Insemination kostar INTE i runda slängar 100.000 kr. Det kostar max ca 10.000 per försök, och kan vara billigare än så. Inte ens IVF kostar så mycket per försök. 
  • Anonym (ett)
    Anonym (Extrem längtan efter ett syskon.) skrev 2024-05-13 11:09:06 följande:
    Skaffa barn ensam i förhållande?

Min sambo och jag har ett barn tillsammans, en 3 åring.
    Jag älskar sambon till döds, han är både min bästa vän och min största kärlek. 
    Men jag har alltid, ALLTID, velat ha två barn. Det är inte nån liten dröm jag har utan det är så pass att jag inte vet om jag kan stanna med honom om han inte vill ha ett till. Och han har gjort klart för mig att han absolut inte vill ha ett till.
    Han säger att vill jag ha ett till får jag skaffa det på egen hand.

Men nu till den biten.
    Hur gör jag det?
    Tror inte jag skulle få igenom insemination på sjukhus p.g.a min bakgrund.
    Har ett registrerat missbruk i ryggsäcken (varit ren i 5år) och just nu så har vi försörjningsstöd.
    Finns det privat man kan göra det?

Det låter inte som att ni har jättebra förutsättningar för ett till barn. Med din bakgrund, ett förhållande som inte kommer att hålla och att ni går på försörjningsstöd. 

Det är nog din sambo som tänker klokt här, att ett barn är vad ni kan ta hand om just nu.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2024-05-13 11:22:39 följande:

Du får väl leta efter nån privat donator eller nått sånt om du vill det, eller typ nån killkompis som vill skaffa barn på det sättet, kanske nån som är bög. Har en kompis som försökte skaffa barn med en kompis som är bög men det hann inte bli något och nu har hon kille, 

Men det där med att du går på försörjningstöd. Jobbar din sambo? Om han jobbar borde du inte ens ha rätt till det? Jag tycker inte du borde skaffa något mer barn när du går på försörjningsstöd, det är ingen bra idé. Vänta tills du jag jobb isåfall. 

Såg nu att det står att ni har försörjningsstöd. Om ingen av er har jobb förstår jag verkligen att din sambo inte vill skaffa ett barn till. Båda ni skulle fått lägstanivå på föräldrapenning. Jag har själv fått försörjningsstöd under korta perioder och det är inget jag nånsin vill vara med om igen.. det finns mycket jag hellre skulle göra och faktiskt har gjort förut när jag var singel om man säger så. Skulle inte vilja utsätta mina barn för det, att leva på existensminimum hela sin uppväxt. Förstår att det kan behövas under perioder men att ha det som långsiktig lösning känns inte som en bra idé och speciellt inte att skaffa ett till barn om man inte har några planer alls på att jobba eller plugga. 

Hur gammal är du? Kan du inte vänta tills ni har ordnat upp ert liv? Söker du jobb eller är du sjukskriven? Och hur är det med din sambo? 

• Anonym (Anette)
    Aliona skrev 2024-05-13 11:39:33 följande:
    Jag håller med dig i allt du säger men vill bara rätta en sak. Insemination kostar INTE i runda slängar 100.000 kr. Det kostar max ca 10.000 per försök, och kan vara billigare än så. Inte ens IVF kostar så mycket per försök. 
    Det kan kosta så mycket beroende på om man väljer att göra det privat utomlands, om man behöver resa, vilken typ man väljer. Varken IVF eller insemination är billigt . Själv har jag aldrig mött någon som kommit under 50.000 med allt inräknat av medicin, resa osv. 

Sen ska man ha klart för sig att alla inte klarar det på första försöket. Och då rinner pengarna iväg.
Svar på tråden Skaffa barn ensam i förhållande?