Inlägg från: Anonym (Extrem längtan efter ett syskon.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Extrem längtan efter ett syskon.)

Skaffa barn ensam i förhållande?

Min sambo och jag har ett barn tillsammans, en 3 åring.
    Jag älskar sambon till döds, han är både min bästa vän och min största kärlek. 
    Men jag har alltid, ALLTID, velat ha två barn. Det är inte nån liten dröm jag har utan det är så pass att jag inte vet om jag kan stanna med honom om han inte vill ha ett till. Och han har gjort klart för mig att han absolut inte vill ha ett till.
    Han säger att vill jag ha ett till får jag skaffa det på egen hand.

Men nu till den biten.
    Hur gör jag det?
    Tror inte jag skulle få igenom insemination på sjukhus p.g.a min bakgrund.
    Har ett registrerat missbruk i ryggsäcken (varit ren i 5år) och just nu så har vi försörjningsstöd.
    Finns det privat man kan göra det?

• Svar på tråden Skaffa barn ensam i förhållande?

1 han vet om detta och har själv sagt att jag får "göra det på egen hand" men med honom där.
    2 försörjningsstöd är en JUST NU lösning då vi båda är påväg ut i jobb.

Jag pratar inte om att skaffa barn i morgon och självklart tänker jag på ekonomin och att jag vill ha ett jobb innan.
    Men med min bakgrund, vilket är just det, BAKGRUND, så tror jag inte att jag skulle kunna få gå genom IVF t ex.
    Har varit ren i 5 år och planerar att fortsätta vara det.
    Och någon skrev, ett förhållande som inte kommer hålla? Vad baserar du det på? Skrev absolut ingenting om hur vårt förhållande ser ut utöver att vi ser olika på ett till barn.

Bergegardh skrev 2024-05-14 09:23:15 följande:

Jag måste vara ärlig med dig om en sak. Det känns lite som att du tar förgivet det barn du redan har eftersom det inte räcker enligt dig. Du är nästan redo att lämna din partner för att få ett annat barn. Har du tänkt på att det barnet du redan har kommer leva ett varannan vecka liv under sin uppväxt. Det känns som du tror att bara du får ett till barn kommer hela ditt liv bli perfekt. Du måste prata med någon professionell om denna önskan. Det finns något som triggat detta måste hos dig. Du är säkert en fin mamma och partner. Prata med någon så kanske du oxå hittar ett sätt att övertyga din partner istället. Tror det är bättre du fokuserar på det än att bli gravid på annat håll.

Kan direkt stoppa dig där och säga att jag absolut inte tar mitt barn jag redan har för givet, tvärtom.
    Det skulle jag aldrig göra.

Och såklart jag inte vill lämna min partner men om man vill olika saker i livet, ska den ena då gå runt och ha gett upp nått som betyder mycket för en? Och sen kanske ångra sig och skuldbelägga sin partner i framtiden när det är försent?
    Självklart är mitt barn jag redan har min prio ett och jag gör allt jag kan för att hen ska ha sin familj samlad under samma tak.
    Jag tror heller inte att mitt liv skulle bli perfekt med ett till barn, absolut inte. Men samtidigt så vill jag att mitt barn ska få ett syskon, då jag inte vet många gånger vad jag skulle gjort utan mitt syskon när han fanns och vilken lycka ett syskon kan ge. Hen har inga kusiner eller nått i nära ålder som någon tipsade om kunde ge hen nästan samma som ett syskon.

Jag ska absolut prata med någon om det då det är något jag mår dåligt över, men är det något jag verkligen är så himla självisk för det att jag inte vill ge upp?

Känns lite som att om det hade varit han som hade skrivit "jag vill verkligen inte ha ett till barn men min sambos dröm är att ge vårt barn ett syskon" så hade han fått typ samma svar som jag får.
    Anonym (Sara) skrev 2024-05-14 09:35:42 följande:

Tycker du verkligen man ska övertyga nån som går på försörjningsstöd att skaffa ett barn till? Så länge de går på det tycker jag verkligen inte de ska skaffa fler barn. Tycker du det är rätt mot barnet de redan har?

Försörjningsstöd är existensminimum. Tror inte heller det har hängt med nu när allt har blivit så mycket dyrare. Bättre att de båda fokuserar på att hitta jobb eller börja någon utbildning istället så att det blir så bra som möjligt för barnet de har, en människa som faktiskt existerar och som definitivt skulle må bättre av att ha föräldrar som inte går på försörjningsstöd. 

Hade du läst vad jag skrev innan den personen skrev det så är försörjningsstöd en just nu lösning och till höst så kommer vi båda vara ute i jobb.
Svar på tråden Skaffa barn ensam i förhållande?