Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Skaffa barn ensam i förhållande?

Du får väl leta efter nån privat donator eller nått sånt om du vill det, eller typ nån killkompis som vill skaffa barn på det sättet, kanske nån som är bög. Har en kompis som försökte skaffa barn med en kompis som är bög men det hann inte bli något och nu har hon kille, 

Men det där med att du går på försörjningstöd. Jobbar din sambo? Om han jobbar borde du inte ens ha rätt till det? Jag tycker inte du borde skaffa något mer barn när du går på försörjningsstöd, det är ingen bra idé. Vänta tills du jag jobb isåfall. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2024-05-13 11:22:39 följande:

Du får väl leta efter nån privat donator eller nått sånt om du vill det, eller typ nån killkompis som vill skaffa barn på det sättet, kanske nån som är bög. Har en kompis som försökte skaffa barn med en kompis som är bög men det hann inte bli något och nu har hon kille, 

Men det där med att du går på försörjningstöd. Jobbar din sambo? Om han jobbar borde du inte ens ha rätt till det? Jag tycker inte du borde skaffa något mer barn när du går på försörjningsstöd, det är ingen bra idé. Vänta tills du jag jobb isåfall. 

Såg nu att det står att ni har försörjningsstöd. Om ingen av er har jobb förstår jag verkligen att din sambo inte vill skaffa ett barn till. Båda ni skulle fått lägstanivå på föräldrapenning. Jag har själv fått försörjningsstöd under korta perioder och det är inget jag nånsin vill vara med om igen.. det finns mycket jag hellre skulle göra och faktiskt har gjort förut när jag var singel om man säger så. Skulle inte vilja utsätta mina barn för det, att leva på existensminimum hela sin uppväxt. Förstår att det kan behövas under perioder men att ha det som långsiktig lösning känns inte som en bra idé och speciellt inte att skaffa ett till barn om man inte har några planer alls på att jobba eller plugga. 

Hur gammal är du? Kan du inte vänta tills ni har ordnat upp ert liv? Söker du jobb eller är du sjukskriven? Och hur är det med din sambo? 

• Anonym (Sara)
    Bergegardh skrev 2024-05-14 09:23:15 följande:

Jag måste vara ärlig med dig om en sak. Det känns lite som att du tar förgivet det barn du redan har eftersom det inte räcker enligt dig. Du är nästan redo att lämna din partner för att få ett annat barn. Har du tänkt på att det barnet du redan har kommer leva ett varannan vecka liv under sin uppväxt. Det känns som du tror att bara du får ett till barn kommer hela ditt liv bli perfekt. Du måste prata med någon professionell om denna önskan. Det finns något som triggat detta måste hos dig. Du är säkert en fin mamma och partner. Prata med någon så kanske du oxå hittar ett sätt att övertyga din partner istället. Tror det är bättre du fokuserar på det än att bli gravid på annat håll.

Tycker du verkligen man ska övertyga nån som går på försörjningsstöd att skaffa ett barn till? Så länge de går på det tycker jag verkligen inte de ska skaffa fler barn. Tycker du det är rätt mot barnet de redan har?

Försörjningsstöd är existensminimum. Tror inte heller det har hängt med nu när allt har blivit så mycket dyrare. Bättre att de båda fokuserar på att hitta jobb eller börja någon utbildning istället så att det blir så bra som möjligt för barnet de har, en människa som faktiskt existerar och som definitivt skulle må bättre av att ha föräldrar som inte går på försörjningsstöd. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Extrem längtan efter ett syskon.) skrev 2024-05-14 09:46:24 följande:
    Hade du läst vad jag skrev innan den personen skrev det så är försörjningsstöd en just nu lösning och till höst så kommer vi båda vara ute i jobb.

Så båda har fått jobb som ni börjar på i höst? Är det verkligen rätt läge att skaffa barn då när ni precis ska börja på nytt jobb? Vet inte hur gammal du är men om jag var du skulle jag väntat oavsett om det blir med honom eller ensam. 

• Anonym (Sara)
    Bergegardh skrev 2024-05-14 10:41:26 följande:
    Nej jag försöker inte övertyga henne om att skaffa barn. Då har du missuppfattat mig.

Jag förstod det som att de först och främst har jobb på gång båda ttvå. Sen har jag bett henne vända sig till sin partner istället för något annat alternativ. 

Nu vill TS inte höra andra om hur fel det är vad hon tänker. Då måste man försöka få henne att gå en medelväg istället. 

Ibland kan man inte säga till någon som alltid äter godis att sluta helt utan att denne tycker det är en omöjlig och dålig idée. Ibland måste man ta det steg för steg. 

Jag menade att du tyckte hon skulle få hjälp att försöka övertyga sin partner. Han går också på försörjningsstöd. Och han gör helt rätt om han inte vill skaffa fler barn när han gör det. 

Om de verkligen har fått jobb som de ska börja på i höst förstår jag inte ens varför det var värt att nämna i första inlägget att hon inte kan göra
    insemination pga försörjningsstöd? Det borde ju inte vara ett problem om de har jobb om 3-4 månader. 

Tycker inte det är ett jätteproblem att vilja skaffa barn själv , det kan säkert gå att lösa på något sätt. Problemet är att båda går på försörjningsstöd. Hellre isåfall att hon skaffar barn med nån som har jobb och kan ha barnet varannan vecka än med sin arbetslösa sambo som inte vill ha barn, förstår inte varför hon ska få hjälp att övertyga honom? 

• Anonym (Sara)
    Bergegardh skrev 2024-05-14 11:45:44 följande:
    Menar att övertyga honom kan vara en motivation till TS att söka samtalshjälp hos en kurator eller liknande. Sen att samtalet kommer handla om andra saker är ju mer relevant för oss andra än vad det verkar vara för TS. 

Tycker du verkligen att det är större problem att de går på försörjningsstöd och skaffa barn än att TS vill avsluta en fungerande grundfamilj pga att hon vill ha syskon till sitt barn? 
    Nej det bästa hade varit om de har kvar sin familj och antingen är överens om att skaffa ett till barn i framtiden när båda har jobb eller att hon accepterar att det inte blir något mer barn och är nöjd med det hon har. 

Men om hon absolut måste ha ett till barn så är det bättre om hon skaffar det med någon som har jobb , ett mer ordnat liv och som faktiskt vill ha barn än någon som är arbetslös , går på försörjningsstöd och inte vill ha barn. Men som sagt tycker jag inte någon borde planera ett till barn när man går på försörjningsstöd, det är inte rätt mot barnet de redan har. 
  • Anonym (Sara)
    Bergegardh skrev 2024-05-14 17:31:00 följande:
    Okej jag hänger med. Varför tycker du det är fel mot barnet de redan har om det har försörjningsstöd? Känner du att ekonomisk trygghet är viktigare i livet än många människor som älskar än? 

Därför att det blir svårare att skaffa ett jobb eller utbildning om hon ska skaffa barn nu. Hon kommer ha lägstanivå på föräldrapenning (det är inte mycket) och behöva fortsätta med försörjningsstöd och barnet kommer behöva fortsätta leva på existensminimum. Har själv haft lägstanivå men då jobbade pappan. Väntar hon några år eller låter bli att skaffa ett till kan hon skaffa ett till kan hon skaffa jobb eller utbildning. Har du ens gått på försörjningsstöd? Vet du hur det är? 

Varför skulle inte ett syskon som är 7 eller 10 år yngre till exempel kunna älska sitt syskon lika mycket som  ett som är 3-4 år yngre? Jag har stor ålderskillnad mellan mina barn och min sambo har det mellan sig och sina syskon. 
    Och man kan ha många människor som älskar en även om man inte har syskon .. plus att det inte finns några garantier för att syskon kommer älska varandra. Mitt ex hade en vän som blev mördad av sin bror .. inte så vanligt men att syskon hatar varandra är inte helt ovanligt tyvärr. 

Nyss skrev du att du inte försöker övertala henne att skaffa ett till barn men nu måste man tydligen ha fler än ett barn till varje pris? 

• Anonym (Sara)
    Bergegardh skrev 2024-05-15 11:22:52 följande:
    Nej menade inte att man måste ha barn till varje pris. Ville veta hur just du resonerade för gillar hur ger exempel och så. Håller med om ditt resonemang. Och ja syskon måste självklart inte älska varandra. Nu vet vi ju inte hur gammal TS är. Vad är din tanke om hon börjar bli lite för gammal? Ge upp sin dröm och riskera bitterhet livet ut eller skaffa barn när hon går på försörjningsstöd. 

Det är ju inte ens ett alternativ att hon skaffar barn med sin sambo just nu. Så är hon för gammal om något eller några år måste hon ju ändå skaffa barn med nån annan. Stämmer det att hon har jobb i höst behöver hon inte vänta så väldigt länge om man tänker på ekonomi och jobb men då är ju fortfarande problemet att hennes sambo antagligen inte vill.

Hon har inte skrivit hur gammal hon är.. men de flesta kan bli gravida åtminstone tills man är 40 eller några år efter om man försöker ett tag. Så får man kanske tänka att det aldrig är 100% garanti utan man kanske får leva med att man kanske bara får ett barn. Många skulle vara otroligt tacksamma för bara det. 

Men nej jag tycker inte att man ska skaffa ett till barn medan man går på försörjningsstöd oavsett hur gammal man är , sen gör ju folk som de vill. Hade du själv gått på försörjningsstöd någon gång hade du nog förstått. Undantaget är väl om man typ är 40 år och inte har några barn alls , då kan jag förstå att man vill det och kan tänka att man ordnar upp det efteråt. 

• Anonym (Sara)
    Bergegardh skrev 2024-05-15 12:05:22 följande:
    Så om man är 40år är det okej men inte annars? Har man inte större chans att ordna upp det om man är yngre? 

Jag har aldrig sagt att jag inte gått på försörjningsstöd.
    Nu är det ju absolut inte jag som bestämmer när andra skaffar barn men jag pratar om vad jag skulle rekommendera någon att göra, om det till exempel var en vän till mig eller någon jag känner. .eller någon här som frågar om råd.

Och ja då skulle jag nog rekommendera en 40-åring eller någon som är 40+ som inte har barn att göra det ändå men jag skulle inte rekommendera en 35-åring eller 30-åring att göra det. Och jag skulle inte rekommendera nån som har barn redan att göra det oavsett ålder. Av den enkla anledningen att 40-åringen kanske inte får några barn alls annars men någon som är yngre har tid att skaffa barn efter hon har ordnat upp det. Och någon som har barn borde sätta det barnets bästa först .

Och ja det är skillnad på att inte få barn alls om man verkligen vill det och att bara få ett barn fast man vill ha fler.. kolla bara på reglerna för IVF till exempel. Har man redan barn är det dessutom fel att prioritera ett barn som inte existerar framför sitt barn som faktiskt finns.. och var går gränsen isåfall? Jag har tre , ska någon vara förstående och uppmuntra mig om jag vill ha ett fjärde till varje pris även om det drabbar barnen jag har negativt?  

Är det någon som planerar att gå på försörjningsstöd resten av livet och aldrig jobba eller plugga skulle jag däremot inte rekommendera personen att skaffa barn alls oavsett ålder. Det är vad jag tycker men jag bestämmer som sagt inte. 
Svar på tråden Skaffa barn ensam i förhållande?