Bergegardh skrev 2024-05-15 12:05:22 följande:
Så om man är 40år är det okej men inte annars? Har man inte större chans att ordna upp det om man är yngre?
Jag har aldrig sagt att jag inte gått på försörjningsstöd.
Nu är det ju absolut inte jag som bestämmer när andra skaffar barn men jag pratar om vad jag skulle rekommendera någon att göra, om det till exempel var en vän till mig eller någon jag känner. .eller någon här som frågar om råd.
Och ja då skulle jag nog rekommendera en 40-åring eller någon som är 40+ som inte har barn att göra det ändå men jag skulle inte rekommendera en 35-åring eller 30-åring att göra det. Och jag skulle inte rekommendera nån som har barn redan att göra det oavsett ålder. Av den enkla anledningen att 40-åringen kanske inte får några barn alls annars men någon som är yngre har tid att skaffa barn efter hon har ordnat upp det. Och någon som har barn borde sätta det barnets bästa först .
Och ja det är skillnad på att inte få barn alls om man verkligen vill det och att bara få ett barn fast man vill ha fler.. kolla bara på reglerna för IVF till exempel. Har man redan barn är det dessutom fel att prioritera ett barn som inte existerar framför sitt barn som faktiskt finns.. och var går gränsen isåfall? Jag har tre , ska någon vara förstående och uppmuntra mig om jag vill ha ett fjärde till varje pris även om det drabbar barnen jag har negativt?
Är det någon som planerar att gå på försörjningsstöd resten av livet och aldrig jobba eller plugga skulle jag däremot inte rekommendera personen att skaffa barn alls oavsett ålder. Det är vad jag tycker men jag bestämmer som sagt inte.