Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Vad är felet med att vara nöjd?

Det är nog denna onöjdhet som sprider sig , att alla måste konkurrera med andra, alla vill vara bäst, det är det som driver den ökande psykiska ohälsan, tror jag.
    Speciellt de unga drabbas hårt, de känner sig aldrig tillräckliga.

Det är normalt att vara nöjd när man har det bra!

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nöjd) skrev 2024-05-21 13:28:18 följande:
    Jo, det kan nog vara så. Min upplevelse är att många velat ha bara mer, att det är status att liksom skaffa 3-4 barn men ändå driva på mot ett toppjobb med mkt bortavaro från familj, och liksom ständigt uppgradera livet.

Den kommentar om att det inte var normalt eller naturligt att vara nöjd fick jag i en diskussion kring hur man ska hitta syftet med livet. Av en person som jobbat med personlig utveckling. 
    Jag upplever också det att många vill ha mer, mer , mer och de tycker man är konstig när man är nöjd. 
    Jag fick tex  nyligen konstiga kommentarer tex över att vi bott i samma hus i över 20 år. De vi pratade med tyckte det var normalt att hela tiden byta upp sig, till finare och dyrare boende, göra bostadskarriär. 

Samhället är just nu väldigt inriktad på invidualism, konkurrens och konsumtion, upplever jag. 
Svar på tråden Vad är felet med att vara nöjd?