• Sally101

BF Februari 2025

Hej! Har skapat en grupp för oss som har plussat och är beräknade att föda någon gång i februari 2025 GravidSolig

Vi kan följas åt här och dela med oss av frågor, känslor, tankar {#emotions_dlg.flower}

Jag plussade 24 maj och är (utifrån äl) beräknad 4 februari! Vi har försökt i ett år och har två missfall bakom oss, vi håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen denna gångHjärta

• Svar på tråden BF Februari 2025
  • missme24
    Lillkroken skrev 2024-07-10 14:31:25 följande:

äh, här inne ska man väl kunna skriva allt, högt och lågt ☺️ Det är ju till för att dela!

Hur upptäckte du ert i vecka9? 
    Jag är också intresserad av ett tidigt privat UL, det är det värt tycker jag, men svårt att boka där jag bor och de håller hårt i alla tider nu under sommaren känns de som.

är detta dit 2a besök nu då? Jag tänker att mvc vet om att jag är i senare veckor och jag hoppas och tror att de bakar ihop besök 1 och 2. och bokar ett kub. Alla tider kan ju inte vara upptagna 😌

Tack 🤗 

Jag kände att något var fel, fick bruna och rosa flytningar och började blöda som en mens efter några dagar men inte tillräckligt mycket för att få hjälp på akuten, tror jag hade tur, sköterskan som tog emot mig bokade in mig på en tid nästa dag på gynmottagningen för undersökning och ultraljud där det konstaterades missfall.

Jag fick tidigt ultraljud denna gången p.g.a. mitt tidigare missfall som inte var för så längesedan för att utesluta något annat än en graviditet men jag gick direkt till vårdcentralen när jag plussade p.g.a mitt jobb egentligen för dokumentation av graviditet. Sen så bokade jag inskrivning direkt när jag upptäckte graviditeten och barnmorskan bad mig boka andra besöket snarast möjligt pga av senester tider etc. Första samtalet var online. 

Du kan inte åka någon annan stans och boka tid? 
    Här i Göteborg finns det tider privat. 

Du kan inte kolla på någon annan barnmorskemottagning? Söka online eller ringa runt där du bor? Jo men det är dags för ditt 2:a besök snart så de tar nog allt då!

• missme24
    Anonym (40+ 6 barnsmamma) skrev 2024-07-10 20:21:59 följande:

Absolut, vi borde kunna skriva om allt, stort som litet och mer eller mindre detaljerande så no worries!

Lustigt hur det med inskrivning och Kub tider mm varierar. Jag bor utomlands så det fungerar logiskt sätt lite annorlunda här men reagerar på skillnaderna hemma i Sverige. Verkar lite som alla kör sin egen grej beträffande tider och om man erbjuds vissa tjänster eller inte men kanske fått det om bakfoten? Är inte så insatt utan bara en observation. 

Ja det har väl med ålder och vart man bor att göra, alltså i vilken region. 
  • missme24
    camomill skrev 2024-07-11 16:12:22 följande:

Även jag är kvar här 😁 använder knappt Facebook och avskyr att få aviseringar i tid och otid. Det räcker med alla aviseringar jag får från jobbet i diverse chatter. 

Jag tycker bara det är skönt att ni berättar om tidigare erfarenheter. Detta är min första graviditet någonsin och på något sätt känns det bra att kunna skriva här om något skulle hända. Känna att man inte är ensam liksom. Låter det vettigt? 

I helgen var jag och sambon på ett privat viabilitetsultraljud. Jag har två äggstockar som ligger ovanpå varandra och det är oklart om den ena fungerar. Jag har varit livrädd för ett utomkveds och att förlora den friska äggstocken. Behövde även motivation för jag mår illa hela tiden och känner mig som en urtorkad disktrasa. Där var ett pickande hjärta på rätt plats och allt såg normalt ut 😍 jag hade räknat rätt på graviditetens längd och jag är idag i v. 9+2.

Bokat in KUB i slutet av juli och besök hos BM nästa vecka. Där jag bor erbjuds KUB och RUL till alla. Under sommaren gör man KUB hos en privatklinik (där jag var i helgen) och man bokar in en tid som passar, tänk typ BokaDirekt. De har öppet på kvällar och helger också. Väldigt smidigt! 

Hur tänker ni kring resultatet på KUB? Behålla eller ta bort?

Jag och sambon resonerar såhär:
    Även om jag får bra resultat på KUB kommer jag göra NIPT också. Om jag får utslag på någon av trisomierna kommer jag inte att behålla barnet - tyvärr. Jag har jobbat inom LSS i över tio år och jobbat med barn som har trisomi 13, 18 och 21 och många av de har varit väldigt sjuka. Förlåt, men jag vill inte leva med den ständiga oron som kommer med ett (i vissa fall) svårt sjukt barn och många följdsjukdomar och/eller komplikationer. Jag hoppas ingen blir arg på mig över beslutet. Jag vet om att det finns massor av genetiska sjukdomar som man inte kan testa för. När barnet väl är här kommer det älskas och man får göra det bästa av situationen - om det skulle vara sjukt.

Själv mår jag hemskt och är illamående dygnet runt. Började må illa i v. 4 och det eskalerade i v. 7. Senaste veckan har jag börjat vakna på nätterna för att jag mår så fruktansvärt illa. Ska se om jag överlever helgen och ringer vårdcentralen på måndag. Får ingenting gjort heller utan sover så mycket som möjligt. Håller tummarna för att jag snart mår bättre. 

Grattis!

Det låter vettigt :) det är bra att sådana här sidor finns där man kan få ventilera sina tankar med andra kvinnor som går eller gått igenom liknande saker just nu.

Tycker det med resultatet är upp till var och en, speciellt till den som är gravid, det är ju du/ni som ska ta hand om barnet då är det upp till er att bestämma. Det kommer nog gå bra ska du se :)

• Lillkroken
    camomill skrev 2024-07-11 16:12:22 följande:

Även jag är kvar här 😁 använder knappt Facebook och avskyr att få aviseringar i tid och otid. Det räcker med alla aviseringar jag får från jobbet i diverse chatter. 

Jag tycker bara det är skönt att ni berättar om tidigare erfarenheter. Detta är min första graviditet någonsin och på något sätt känns det bra att kunna skriva här om något skulle hända. Känna att man inte är ensam liksom. Låter det vettigt? 

I helgen var jag och sambon på ett privat viabilitetsultraljud. Jag har två äggstockar som ligger ovanpå varandra och det är oklart om den ena fungerar. Jag har varit livrädd för ett utomkveds och att förlora den friska äggstocken. Behövde även motivation för jag mår illa hela tiden och känner mig som en urtorkad disktrasa. Där var ett pickande hjärta på rätt plats och allt såg normalt ut 😍 jag hade räknat rätt på graviditetens längd och jag är idag i v. 9+2.

Bokat in KUB i slutet av juli och besök hos BM nästa vecka. Där jag bor erbjuds KUB och RUL till alla. Under sommaren gör man KUB hos en privatklinik (där jag var i helgen) och man bokar in en tid som passar, tänk typ BokaDirekt. De har öppet på kvällar och helger också. Väldigt smidigt! 

Hur tänker ni kring resultatet på KUB? Behålla eller ta bort?

Jag och sambon resonerar såhär:
    Även om jag får bra resultat på KUB kommer jag göra NIPT också. Om jag får utslag på någon av trisomierna kommer jag inte att behålla barnet - tyvärr. Jag har jobbat inom LSS i över tio år och jobbat med barn som har trisomi 13, 18 och 21 och många av de har varit väldigt sjuka. Förlåt, men jag vill inte leva med den ständiga oron som kommer med ett (i vissa fall) svårt sjukt barn och många följdsjukdomar och/eller komplikationer. Jag hoppas ingen blir arg på mig över beslutet. Jag vet om att det finns massor av genetiska sjukdomar som man inte kan testa för. När barnet väl är här kommer det älskas och man får göra det bästa av situationen - om det skulle vara sjukt.

Själv mår jag hemskt och är illamående dygnet runt. Började må illa i v. 4 och det eskalerade i v. 7. Senaste veckan har jag börjat vakna på nätterna för att jag mår så fruktansvärt illa. Ska se om jag överlever helgen och ringer vårdcentralen på måndag. Får ingenting gjort heller utan sover så mycket som möjligt. Håller tummarna för att jag snart mår bättre. 

va härligt att få svar! 🥰 vill också göra ett tidigt ultraljud, för att kunna berätta för barnen. Man vill veta innan, att där
    är ett litet pickande hjärta.

ingår NIPT där du bor också, eller är det något du får göra privat? Jag såg att det var en väldigt dyr historia om den inte bekostas via mvc. 

Jag tycker att alla får göra och tänkte precis som man vill där. Jag tänker som du, att jag inte hade klarat av ett sjukt barn. Men jag ?nöjer? mig med ett KUB om de är bra siffror där. Jag minns tidigare graviditeter hur jättestor stor skillnad det blev på siffrorna men att de sa att båda va väldigt bra. ( minns tyvärr inte vilka siffror de rörde sig om nu) 

mitt illamående har avtagit nästan helt nu, mår illa kortare stunder och mer sällan.. kanske var 3 dag. Är i 10+3
    Jag var som du innan, bara sov bort hela dagarna så fort jag fick chansen, och va såå himla trött. Jag är glad att det har vänt ☺️

• Lillkroken

Jag var på ett inskrivnings samtal förra veckan på mvc. Då jag har haft oregelbunden mens har det varit väldigt svårt för mig att räkna ut när jag skulle ha haft ÄL.

och BM menar på att det kan diffa så pass mkt i var jag är i min graviditet nu att det är svårt att pricka KUB med datum. Men dom vill inte hjälpa till med ett tidigt UL?
    hur ska man då veta.. ska man bara chansa? 

det var tydligen väldigt viktigt att KUB sker  mellan 12+4 och 13+4.

hjälp 😅

• missme24
    Lillkroken skrev 2024-07-14 21:43:36 följande:

Jag var på ett inskrivnings samtal förra veckan på mvc. Då jag har haft oregelbunden mens har det varit väldigt svårt för mig att räkna ut när jag skulle ha haft ÄL.

och BM menar på att det kan diffa så pass mkt i var jag är i min graviditet nu att det är svårt att pricka KUB med datum. Men dom vill inte hjälpa till med ett tidigt UL?
    hur ska man då veta.. ska man bara chansa? 

det var tydligen väldigt viktigt att KUB sker  mellan 12+4 och 13+4.

hjälp 😅

Vad märkligt, du kan inte göra ett privat tidigt ultraljud någonstans?
  • missme24

Var på mitt andra besök hos barnmorskan förra veckan, det togs blodprover och allt såg bra ut men jag har för låga järnvärden, så det är inte så konstigt att jag bara vill sova och är trött hela tiden. I slutet av månaden ska jag få göra ultraljudet KUB-testet så längtar dit så att jag kan slappna av lite mer efter det.

Illamåendet har kommit tillbaka efter 2 veckors frånvaro. Kan knappt öppna papperskorgen utan att få kväljningar och spydde imorse 👌🏽 har inte kunnat laga mat på veckor och tycker inte om att öppna diskmaskinen men gör det jag kan. 

Är i vecka 10+5, längtar tills slutet av månanden!

• Anonym (A.A)

Jag är också kvar och håller lite koll i tråden då och då ☺️

Hade inskrivningssamtal förra veckan - lämnade urinprov, dom tog mitt järnvärde och sen lämnade jag även blodprov. Urinprovet + järnvärdet såg bra ut, om blodproverna såg bra ut så skulle hon inte ringa så änsålänge verkar det var bra även där ☺️

Nästa vecka ska jag på ultraljud ❣️ 
    Här i min region erbjuds bara kvinnor över 32 kub/nipt så blir inget kub för min del men istället får man ett ultraljud i ca v. 12-14 ❣️
    Jag fick ju även ett tidigt i 6+5 pga oregelbundna cykler så de ville kolla att det verkligen var något där 🥰

• Lillkroken

Jag gjorde ett privat Ul i tisdags. Fick se den lill* vinka där inne, nm tyckte allt såg fibt ut och det lilla hjärtat tickade på. Fantastiskt ! Besök 2 hos mvc nästa vecka och kub om 2! 

• Anonym (40+ 6 barnsmamma)

Grattis!! Så mysigt att se liten för första och att allt ser fint ut!! Vi gjorde privat UL i onsdags (igen) och liten sprattlade sååå mycket! Tom en kullerbytta gjorde den haha så nu känner jag mig lite lugnare och vi skippar UL nästa vecka och hoppas allt ser fint ut på KUB den 30e. :)

Svar på tråden BF Februari 2025