Inlägg från: beli |Visa alla inlägg
  • beli

Meningslösa mens...

Anonym (Lös) skrev 2024-05-27 22:55:07 följande:
    Totalt någon månad. Jag var helt sjukskriven i 2 veckor, sedan 50% I tre. Jag hade bara ont i tre dagar.
    Jag genomgick hysterektomi för 1,5 år sen, efter ett halvår med helvetiska blödningar med klumpar och allt, och ett plötsligt begränsat liv.

Operationen var vaginal, d.v.s. de tog ut livmodern genom vaginan. Inga ärr, alltså. Jag fick ligga kvar på avdelningen tills jag vaknat ordentligt och gått på toa. De är noga med att man kan kissa innan man får åka hem. Jag opererades på morgonen, och på kvällen åkte jag hem.

Nästa dag ställde jag mig och bakade bröd och var helt euforisk. Tog nog nåt slags smärttabletter som jag hade ordinerats. Jag kände aldrig nån smärta överhuvudtaget. Jag jobbar hemifrån och behövde egentligen inte vara ledig alls, även om jag var det eftersom jag hade tagit höjd för att behöva vara sängliggande i några dagar (vilket jag aldrig var).

Nu har jag ett helt nytt liv där jag slipper mens forever (är 48), helt underbart. Äggstockarna är kvar, och jag är inte i klimakteriet såvitt jag vet.

Rekommenderar verkligen hysterektomi.
  • beli
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-28 00:18:14 följande:

Jag funderar lite på att göra det när jag blir äldre och är säker på att jag är klar med barn.. tror jag är det nu redan men inte helt 100.. är ?bara? 36 nu. Jag har lite livmoderframfall trots att jag bara har fött ett barn vaginalt (och två med snitt). Det är inget som måste åtgärdas nu men det är lite jobbigt med tyngdkänsla och att allt liksom sitter längre ner, är rädd för att det ska bli värre med åldern också.. det blev värre efter tredje barnet trots snitt (hoppas någon som tror att snitt är en garanti för att slippa framfall osv läser det här). 

Har fått väldigt riklig mens och värre mensvärk efter tredje barnet som jag fick för två år sen också..  När bestämde du dig för att göra det? Har det varit något negativt med operationen eller är det bara positivt? 

Just det, glömde säga att jag hade framfall före operationen och penetration kunde göra lite ont under året före operationen. Nu efter operationen verkar framfallet vara helt borta och sex är bara skönt. Ännu en fördel!

Våren 2022 började jag blöda okontrollerat, faktiskt efter att för första gången i mitt liv ha satt in en spiral - den föll ut av sig själv nån månad senare... men blödningarna bara fortsatte. Jag blödde hela våren och sommaren (med undantag för nån vecka) och på sensommaren pratade jag med läkare. Opererades i november 2022.

BARA positivt. INGET negativt.
  • beli
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-28 00:54:54 följande:

Vad krävs för att få hysterektomi?
    Jag har oregelbunden, kraftig mens med svår mensvärk, men det är ändå lindrigare nu när jag tar p-piller. 
    Innan hade jag konstant ont under två veckor varje månad, mellan ägglossningen och mensen.  Har/har haft myom i livmodern. 
    Jag är 44 år och har fem barn,  och fler barn kommer det inte bli, det är vi väldigt överens om.  
    Jag är lite känslomässigt kluven ändå,  min livmoder har varit trogen och  burit fram fem barn, varav fyra med kejsarsnitt.   Och ytterligare fem graviditeter som slutat med missfall eller abort.

Gå och prata med en läkare och beskriv dina problem. Det räckte för att jag skulle få operation.

För mig var besvären så hemska att jag inte kände nån nostalgi för livmodern. Klart att den burit min son, men ska jag lida varje dag i flera år framåt för den sakens skull? Vi kvinnor lider nog som det är av våra kroppar (till skillnad från männen).
  • beli
    Anonym (Va?) skrev 2024-05-28 05:40:03 följande:
    Men alltså, finns det ingenting vården kan göra utan att operera bort livmodern?
    Så där kan du ju inte ha det.

Har det alltid varit så besvärligt?
    Det finns inget negativt med att operera bort livmodern om man är klar med barn. Då har den ju gjort sitt. Att dras med mens i flera år till ingen nytta är ju så himla onödigt när man kan slippa det.
  • beli
    Anonym (Oxe) skrev 2024-05-28 06:36:08 följande:

Jag tycker att mens är sexigt. Blir alltid lite småkåt när någon tjej slet att hon har mens. det leder tankarna till hennes underliv och det är ju trevligt. Sex med mens blir härligt kladdigt och efteråt har  jag massor av spår från tjejens underliv på mig och jag tvättat bort så lite som möjligt. Mens står för kvinnlighet, en frisk och sund kropp. Jag älskar det! 

Okej. För mig som kvinna har det alltid känts för j-ligt att vi kvinnor måste blöda och ha ont varje månad i 40 år medan ni män slipper. Men alla tycker vi olika.
  • beli
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-28 14:01:44 följande:

Tack för svar! Jag får också lite ont av sex i vissa ställningar , det har iförsej alltid varit så , tror det är för att jag har bakåtriktad livmoder. 
    Vad skönt att det bara har varit positivt :)

Det låter läskigt med spiralen. Var det så att det hade gått hål på livmodern? Har läst att det kan hända.. speciellt om man sätter in den när man ammar för då är tydligen slemhinnan tunnare. Jag har faktiskt funderat på spiral nu men var lite rädd för just det eftersom jag ammar min 2-åring fortfarande. 

Har haft spiral en gång tidigare men det var väldigt längesen , efter första barnet och jag hade den bara i några månader eftersom förhållandet tog slut sen. Vad jag minns blödde jag väldigt mycket då när jag fick mens, det var därför jag tog ut den också för det kändes onödigt att behöva stå ut med det när jag hade blivit singel och inte alls hade sex regelbundet. 

Nej, inget hål på livmodern. Jag sprang på koll hos olika gynekologer hela sommaren 2022 och ingen såg nåt konstigt. Tog prov, inga cellförändringar. Fick bara förklaringen att det kan ha blivit nåt knas med hormonerna. Har lärt mig att allas kroppar funkar så otroligt olika, så har accepterat att det nog bara var nåt sånt knas.

Jag kan inte säga vare sig bu eller bä om spiral. Jag känner flera som använder spiral och som trivs med det. Jag försökte som sagt en gång, men det blev totalt fiasko. Men som sagt, alla är vi olika.
Svar på tråden Meningslösa mens...