Inlägg från: Anonym (I) |Visa alla inlägg
  • Anonym (I)

Klänningar på pojkar (små barn)

Såg en video (bildspel) på instagram på en väns son där han har smink och klänning , nu är han kanske 5-6 nånting men på en av bilderna såg han ut att vara i 2-årsåldern. Med klänning. Och texten handlade om att han vill ha det och att det är fel att pappan inte ville det (det är pappan som är min vän) och han måste få uttrycka sig och allt möjligt..

Men förlåt. En 2-åring? Min son är 2. Häromdan ville han gå ut naken med bara sandaler. Ska jag göra ett inlägg då om att han måste få göra det? En 2-åring kan inte bestämma helt själv vad han eller hon ska ha på sig. Min son har två storasystrar och han försöker ibland sätta på sig yngsta storasysterns kläder och skor, det betyder inte att han är trans utan det betyder att han helt enkelt är 2 år och härmar personer runt omkring sig. Vännens son har förresten inte någon syster som han bor med så det måste ju vara mamman som har köpt klänningen.. 

Förlåt men blir lite upprörd av sånt här. När det gäller ett så litet barn är det ju för att föräldrarna vill, antagligen för att det är trendigt nu och de vill visa hur woke de är, inte för att barnet vill. 

Vad tänker ni? Har det gått för långt eller ser ni inget fel med det?

• Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)
  • Anonym (I)

Visst , självklart gör alla som de vill , jag skulle aldrig gjort det. Men om föräldrarna inte är överens tycker jag det är fel. Ni får kalla mig lågutbildad hur mycket ni vill. Pappan är dessutom min vän sen 10 år tillbaks så nej det är inte konstigt att jag blir upprörd för hans skull :) 
    Sen tror jag kanske inte alla killar tycker det är kul sen när de är äldre att deras kompis kan se bilder på dom i klänning och smink på mammas instagram. 

Nu pratar jag alltså om barn som är för små för att bestämma själva. Vill en 10-åring absolut ha klänning tycker jag inte heller att man ska förbjuda honom. 

När jag läser svaren här blir jag väldigt tacksam för att pappan till min son delar samma åsikter som jag iallafall, hade inte velat se honom sätta på sonen smink och klänning sen göra ett inlägg om hur hemsk jag är som inte vill det.

Tack och hej :) 

• Anonym (I)

Jag är förresten högskoleutbildad.. men jag har inte pluggat genusvetenskap på Södertörn eller något liknande , det kanske krävs för att inte vara lågutbildad enligt er? :)

• Anonym (I)
    Anonym (Hallihallp) skrev 2024-05-28 11:28:11 följande:

Tror folk misstolkar TS. Är väl inte pojkens kläder hon reagerar på utan att mamman ska göra det till ett genomtänkt statement från hans sida som ska basunerats ut. Det känns ju mycket som mammans åsikter, som hon får ha men som hon kan beskriva som sina då.

Att ett barn vill ha olika typer av kläder och klä ut sig och härma andra är ju fullkomligt normalt och extremt vanligt och att inte tillåta det är ju trångsynt. Men det är ju ett barn beteende, vill vuxna tolka det så behöver de inte använda barnet som rekvisita i bilder mm.

Klänning sommartid är ju typ det mest bekväma man kan ha så att barn väljer det är ju extremt logiskt.

Precis , det var mer så jag menade .. inte just att han har klänning utan att mamman gör det till en grej på instagram och dessutom skriver om att pappan inte vill det .
  • Anonym (I)
    cosinus skrev 2024-05-28 12:40:23 följande:

Alla mina barn har vid låg ålder haft en prinsessfas. Även killarna. 

Nu är mitt äldsta barn en flicka så det har funnits kjolar och klänningar hemma och de har fått ha det.

Kan ungen få låtsas att den är en drake eller dinosaurie så varför inte en prinsessa?

Ingen av sönerna har velat ha klänning efter 4 års ålder. Den ena har gillat rosa upp till högstadieålder.

Båda är tonåringar idag med fullt normala klädstilar för killar i den åldern. Båda har dessutom fått skäggväxt så inte ens den har påverkats av deras val av kläder i 3-årsåldern.

Läste du ens hela inlägget? Nu pratar jag inte just om att pojkar klär ut sig i klänning , skrev ju själv att min son också gärna provar storasysters kläder , skor och hårband osv . Utan att som mamma använda det för att göra något statement på instagram, dessutom mot pappans vilja. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (I)
    cosinus skrev 2024-05-28 13:14:13 följande:
    Ok sorry, jag tolkade det du skrev om att han försökte prova systerns klänningar som att han inte fick ha det. Tror jag fastnade på ordet - försöker- 

När det gäller instagram så håller jag till fullo med dig. Jag tycker överlag att man ska vara ganska så restriktiv med hur man skriver om sina barn. Framförallt inte lägga in egna värderingar i val de gör. Jag kan tycka det är helt ok att ha en bild på en unge i klänning som t ex gräver i sandlådan med en kompis om man gestaltar barnets lek och inte nämner klänningen men jag hade inte lagt ut en bild på ett barn i klänning och gjort en sak av valet av klädsel. Oavsett kön på barnet faktiskt.

Jo där håller jag med.. kanske blev lite otydligt. Storasyster (8 år) blir inte alltid jätteglad haha så oftast är det bara försöker men har han fått prova nån gång. Han brukar ofta sätta på sig hennes hårband och sånt också. Tycker inte detbär nått problem att barn leker och klär ut sig men skulle inte lägga upp det på instagram och göra en grej av det. 

Han gör ju inte det för att han vill vara tjej utan helt enkelt för att han är två år. Har själv bröder och det hände att dom klädde ut sig i våra kläder också eller att vi klädde ut lillebror. 

• Anonym (I)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-28 13:23:19 följande:

Barn ska få vara barn och leka i klänningar eller vilka plagg de vill. Dock håller jag med om att hela ?woke? grejen kring HBTQ har gått alldeles för långt. Barn ska naturligtvis lära sig att acceptera alla människor precis som de är, men idag trycker man på barn homosexualitet och trans rakt upp i ansiktet. Allt har normaliserats på en så hög nivå att det skapar förvirring hos barn redan från en mycket liten ålder. Som det dr med transor som läser sagor. VARFÖR? Barn vill bara höra sagan, de skiter i vem som läser den. Ner, jag tycker helt klart att det blivit för mycket. 

Jo jag håller med , kanske var lite otydlig, 
    Jag tycker inte det är fel att barn provar klänningar och klär ut sig .. menade att mamman la upp det och gjorde en grej av det. 
  • Anonym (I)
    Gullvivor skrev 2024-06-10 18:10:00 följande:
    Jag skrev att jag aldrig skulle uppmuntra min son till att vara eller klä sig feminint, dishdasha är inte feminint utan män bär det traditionellt i vissa delar av världen. Knappast det ts syftade på heller.
    Anonym (M) skrev 2024-06-10 18:00:48 följande:
    Nej, jag dömer ingen. Jag förklarar varför Gullvivor är som hon är. 
    Så jag är som jag är (??) pga att jag fick barn som 17-åring? 
    Jag fick första barnet när jag var 18 (men är 35+ nu) så då kanske jag tycker att inte pojkar ska ha klänning på grund av det också.. folks logik alltså. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-06-10 14:24:07 följande:

Min första var en aktiv flicka och hade oftast pojkkläder för de var rymligare/lekvänligare. Idag klär hon sig strikt feminint.
    Min mellan son ville ha långt hår( hade lockigt) och gärna paletttröjor , han hade även vid 3 års åldern en danskjol med volanger, idag är han väldigt maskulin.
    Min yngst föddes maskulin , bara killing kläder och leksaker rakt igenom , även idag.

Låt barn vara barn och gör ingen grej av det.

Ja fast nu gjorde ju personen jag skrev om verkligen en grej av det .. det var ju mest det jag hade något emot , inte att pojkar leker och klär ut sig och typ lånar syrrans kläder. 
Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)