Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (I)

Klänningar på pojkar (små barn)

Såg en video (bildspel) på instagram på en väns son där han har smink och klänning , nu är han kanske 5-6 nånting men på en av bilderna såg han ut att vara i 2-årsåldern. Med klänning. Och texten handlade om att han vill ha det och att det är fel att pappan inte ville det (det är pappan som är min vän) och han måste få uttrycka sig och allt möjligt..

Men förlåt. En 2-åring? Min son är 2. Häromdan ville han gå ut naken med bara sandaler. Ska jag göra ett inlägg då om att han måste få göra det? En 2-åring kan inte bestämma helt själv vad han eller hon ska ha på sig. Min son har två storasystrar och han försöker ibland sätta på sig yngsta storasysterns kläder och skor, det betyder inte att han är trans utan det betyder att han helt enkelt är 2 år och härmar personer runt omkring sig. Vännens son har förresten inte någon syster som han bor med så det måste ju vara mamman som har köpt klänningen.. 

Förlåt men blir lite upprörd av sånt här. När det gäller ett så litet barn är det ju för att föräldrarna vill, antagligen för att det är trendigt nu och de vill visa hur woke de är, inte för att barnet vill. 

Vad tänker ni? Har det gått för långt eller ser ni inget fel med det?

• Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)
  • SmulanFnulan

Du låter extremt lågutbildad. Upprörd? Över vad? Att barnet vill ha klänning på sig? Om något så blir jag upprörd över att det finns idioter som dig där ute.

• Anonym (Love)

Gått för långt? Att folk får välja kläder själv?

Ser absolut inget fel i det. Klänning är väl ett superpraktiskt plagg för vilken 2 åring som helst. 

Jag har två söner, och båda har haft väldigt blandade kläder från start. Klänningar, byxor, shorts, kjolar, t-shirts osv osv i en salig blandning av typ av plagg och färger. Ser inte varför det skulle vara ett problem, även om jag köpt alla kläderna till dem?

När dom blev lite äldre 2-3 år åldern så började dom ju givetvis ha preferenser, och då valde dom väldigt ofta mjuka tunikor med gulliga tryck, och strumpbyxor eller leggings. Vilket jag ser som helt rimliga plagg för barn. 

När dom kom upp i skolåldern så hade dom ju väldigt tydliga egna åsikter om kläder. Äldsta ville bara ha mjukisbyxor och hoodies eller t-shirt, medan yngsta bara ville ha klänningar.

Då handlar det för mig som förälder att styra så att kläderna passar för tillfället, tex så får man faktiskt ta på sig jeans istället för pajlettklänning om man ska ut i skogen med scouterna, eller att man tar på sig ett par snyggare byxor och ev skjorta, istället för mjukisar och t-shirt om man ska på kusinens dop. 

• Anonym (Lis)

Kan hålla med om att det kan kännas onödigt att göra ett inlägg om det. Känns så självklart idag att barn ska få ha på sig vad de vill (med vissa praktiska undantag då, typ badbyxor på vintern).

Jag fick ärva lite kläder från en kompis med döttrar, där fanns en klänning jag sparade om min son skulle vilja ha det nån gång. Den åkte på efter han lekt med sin tjejkompis som hade klänning. Så mamman behöver ju inte gått och köpt den, eller så har hon gjort det för att sonen velat.

• Anonym (Evert)

Jag ser inga problem med att pojken får ha klänning. En kompis son ville ha klänningar tidigt i livet. Nu är sonen vuxen och är en dotter istället. Jag tror att det faktum att föräldrarna aldrig gjorde någon stor grej av det här från första början har varit viktigt för hennes mående. Det har varit en nog så jobbig process ändå. 

• Anonym (Håller med)
    SmulanFnulan skrev 2024-05-28 10:58:35 följande:

Du låter extremt lågutbildad. Upprörd? Över vad? Att barnet vill ha klänning på sig? Om något så blir jag upprörd över att det finns idioter som dig där ute.

På vilket sätt låter TS lågutbildad? Vad har det alls med saken att göra?
  • Anonym (R)

Ja mammagrupper på nätet är fulla av kvinnor som klär sina pojkbebisar i typiska flickkläder och små pojkar med långt hår med rosetter och klänningar ibland med volanger spets och tyll eller rosa med fjärilar, enhörningar, blommor etc. Varenda en hävdar att det är pojken själv som valt att klä sig/se ut så. Dessa barn är dock så pass små att de inte finns en chans att de kommit på detta själva. Mammorna har ju gått och köpt detta till dessa pojkar. Sen skriver de även att de är trötta på att folk antar att de är flickor för ?kläder/färger har inget kön? eller ?hans snopp har inte ramlat av?. Samma finns tvärtom också. Folk som klär sina flickor i typiska pojkkläder och klipper dem kort och precis på samma sätt uttrycker irritation över att folk tror barnen är pojkar. Dels tror jag de är extremfeminister som gör det pga ideologi och dels tror jag faktiskt de gillar att ?sätta dit? folk när de säger fel pronomen till barnen så de får rätta dem och sprida sin ideologi ännu mer. Typ ?nehe du, vilken unken inställning du har som tror att ett barn med rosetter i sitt långa hår och en rosa spetsklänning med hjärtan är en flicka! Pojkar kan minsann också klä sig så?. Vissa kanske ville hade önskat att barnet skulle vara av andra könet, det känns nästan så ibland. I USA finns det till och med en trend som kallas ?bnog? (boy names on girls) där folk helt enkelt ger sina döttrar pojknamn. 

• Anonym (Hallihallp)

Tror folk misstolkar TS. Är väl inte pojkens kläder hon reagerar på utan att mamman ska göra det till ett genomtänkt statement från hans sida som ska basunerats ut. Det känns ju mycket som mammans åsikter, som hon får ha men som hon kan beskriva som sina då.

Att ett barn vill ha olika typer av kläder och klä ut sig och härma andra är ju fullkomligt normalt och extremt vanligt och att inte tillåta det är ju trångsynt. Men det är ju ett barn beteende, vill vuxna tolka det så behöver de inte använda barnet som rekvisita i bilder mm.

Klänning sommartid är ju typ det mest bekväma man kan ha så att barn väljer det är ju extremt logiskt.

• Sunflora

Att starta en tråd om att man är osams med sin man samtidigt som man hänger ut en bild på barnet är omdömeslöst och fel. Det är inte så himla kul för sonen att son tonåring eller vuxen läsa på nätet om hur hans föräldrar bråkar över hans klädval och att hela världen kan se det. 

Att han har klänning är varken fel eller konstigt (eller borde inte ses som konstigt i alla fall) låt han klä sig som han vill vad rör det dig? 

• Anonym (Eh)

Ett jättepraktiskt plagg på en tvååring, främst om de fortfarande har blöjor! En tvååring tänker inte på vad hen har på sig men en 5-6-åring ska självklart få ha klänning om hen vill ha det, oavsett kön.

• Anonym (I)

Visst , självklart gör alla som de vill , jag skulle aldrig gjort det. Men om föräldrarna inte är överens tycker jag det är fel. Ni får kalla mig lågutbildad hur mycket ni vill. Pappan är dessutom min vän sen 10 år tillbaks så nej det är inte konstigt att jag blir upprörd för hans skull :) 
    Sen tror jag kanske inte alla killar tycker det är kul sen när de är äldre att deras kompis kan se bilder på dom i klänning och smink på mammas instagram. 

Nu pratar jag alltså om barn som är för små för att bestämma själva. Vill en 10-åring absolut ha klänning tycker jag inte heller att man ska förbjuda honom. 

När jag läser svaren här blir jag väldigt tacksam för att pappan till min son delar samma åsikter som jag iallafall, hade inte velat se honom sätta på sonen smink och klänning sen göra ett inlägg om hur hemsk jag är som inte vill det.

Tack och hej :) 

Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)