Inlägg från: Anonym (Gina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gina)

Klänningar på pojkar (små barn)

Det är alltid löjligt när föräldrar använder sina barn för att uttrycka sina egna politiska och sociala värderingar. Tyvärr är det barnet som får lida. 

Jag kom in i tråden för att säga att då får väl pappan ha på sig klänning när han ska till jobbet då, men sedan läste jag att pappan är emot detta. Annars undrar man ju varför inte pappor till pojkar med klänning själva går i klänning till vardags? 

Jag tycker inte att man ska göra sitt barn till en måltavla när han är så liten att han inte själv förstår eller har någon egen åsikt i frågan. Det är ungefär som att klä ut sitt barn till punkare eller i burka eller vad som helst innan barnet är gammalt nog att själv göra ett medvetet val. Ett medvetet val innebär att man kan redogöra för och emot och att man förstår hur andra uppfattar det val man gör och vad det får för konsekvenser. Det är ju därför man väldigt sällan ser pojkar i skolålder med klänning. För de har gjort ett medvetet val. 

Livet är långt och barnets liv tillhör barnet själv. Låt barnet få klä sig som han vill när han är stor nog att förstå hela situationen. 

• Anonym (Gina)
    Anonym (M) skrev 2024-06-10 11:18:00 följande:
    Gullvivor är dessutom muslim och fick barn som 17-åring. 

Att hon inte förstår att det i många muslimska länder är vanligt med "klänningar" på män är för att hon är extremt inskränkt i hur folk ska vara. 
    Fast nu är det du som är inskränkt. Du dömer henne pga hennes religion och ålder. Är det bättre än att vara transfobisk? 
  • Anonym (Gina)
    Anonym (M) skrev 2024-06-11 00:17:28 följande:
    Fortfarande ett kläningsplagg.
    Det är ungefär som att säga att kilt är ett feminint plagg, trots att det bara bärs av män. Samma med de arabiska särkarna som män bär. Det är ju inga kvinnor som bär dessa, därför är de inte kvinnliga. 

Det verkar som att du har hakat upp dig på det här? 

Det finns föräldrar som inte vill att deras barn klär sig i traditionellt feminina eller maskulina kläder beroende på kön. Det är dock vanligare att det gäller pojkar i högre grad än flickor.  

Så brukar vuxna också tänka. De flesta av oss kvinnor har haft byxor på sig och kavaj. När jag växte upp hade jag ofta herrkavajer från second hand och även herrskor om jag hittade tillräckligt små. En vit skjorta till det och gubb-byxor så var looken fullständig. Det är ändå okej för kvinnor att klä sig så. 

En man i klänning är dessvärre fortfarande laddat och helt oacceptabelt på en arbetsplats såvida man inte har kommit ut som trans officiellt. Det behöver man inte göra som tjej om man har kavaj. 

Tror även du förstår det. Många föräldrar vill därför inte utsätta sitt barn för att drabbas av de fördomar som finns i samhället. Det är kanske bättre att vuxna gör könsöverskridande saker eftersom man som vuxen är bättre på att ta kommentarer. Istället låter man sina barn klä ut sig och få ta smällen av att man har klänning. Det tycker jag är fel, men där tycker vi alla olika. 
Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)