• Anonym (M)

Klänningar på pojkar (små barn)

Anonym (I) skrev 2024-05-28 12:35:44 följande:

Visst , självklart gör alla som de vill , jag skulle aldrig gjort det. Men om föräldrarna inte är överens tycker jag det är fel. Ni får kalla mig lågutbildad hur mycket ni vill. Pappan är dessutom min vän sen 10 år tillbaks så nej det är inte konstigt att jag blir upprörd för hans skull :) 
    Sen tror jag kanske inte alla killar tycker det är kul sen när de är äldre att deras kompis kan se bilder på dom i klänning och smink på mammas instagram. 

Nu pratar jag alltså om barn som är för små för att bestämma själva. Vill en 10-åring absolut ha klänning tycker jag inte heller att man ska förbjuda honom. 

När jag läser svaren här blir jag väldigt tacksam för att pappan till min son delar samma åsikter som jag iallafall, hade inte velat se honom sätta på sonen smink och klänning sen göra ett inlägg om hur hemsk jag är som inte vill det.

Tack och hej :) 

Personligen hade jag varit mer upprörd över att min manliga vän sedan 10 år inte accepterar att hans son vill ha klänning (och smink) ibland. Det är varken onormalt eller ovanligt att små pojkar ibland har klänning. 

I många muslimska länder har männen även där både klänning och kjol, och då vuxna män. 
  • Anonym (M)
    Anonym (I) skrev 2024-05-28 12:35:44 följande:

Visst , självklart gör alla som de vill , jag skulle aldrig gjort det. Men om föräldrarna inte är överens tycker jag det är fel. Ni får kalla mig lågutbildad hur mycket ni vill. Pappan är dessutom min vän sen 10 år tillbaks så nej det är inte konstigt att jag blir upprörd för hans skull :) 
    Sen tror jag kanske inte alla killar tycker det är kul sen när de är äldre att deras kompis kan se bilder på dom i klänning och smink på mammas instagram. 

Nu pratar jag alltså om barn som är för små för att bestämma själva. Vill en 10-åring absolut ha klänning tycker jag inte heller att man ska förbjuda honom. 

När jag läser svaren här blir jag väldigt tacksam för att pappan till min son delar samma åsikter som jag iallafall, hade inte velat se honom sätta på sonen smink och klänning sen göra ett inlägg om hur hemsk jag är som inte vill det.

Tack och hej :) 

Sedan är det också fullt normalt och vanligt att man skm föräldrar inte är överens. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-28 14:21:29 följande:
    Jag förstår till fullo och håller helt med dig. jag Har en sådan person i min vänskapskrets också. Redan från en mycket liten ålder bodde hon ensam med sin son. allt var klänningar och glitter redan sen han föddes. Idag är han 12 år och flicka. Bytt namn och lever som en flicka med allt vad det innebär. Hon hade en stor fest när han kom ut som transexuell. tragiskt. Allt skulle hon dessutom skylta med på sociala medier.
    Tragiskt? På vilket sätt? Är väl bra att mamman accepterar att hennes barn är trans. Hade varit mer Tragiskt om mamman inte accepterade. 

Och nej, pojkae blir inte trans av att ha fått ha glitter och klänningar som barn. 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-05-28 14:29:08 följande:

Det verkar vara inne nu, både klänningar på pojkar och mammor som gnäller offentligt över att pojkarnas pappor inte tycker om det.

Jag tycker såklart det är fel att uppmuntra pojkar att vara feminina, men orkar inte direkt bry mig om andras ungar. Jag kommer iallafall aldrig uppmuntra min son till att vara feminin. Skulle han få för sig att han vill ha en klänning en dag så är det bara att säga "Nej, du är en pojke", inte svårare än så. 

Och för att han är pojke så får han inte använda klänningar? 

Om du tycker det så tycker jag uppriktigt synd om dina barn. 

Man ska uppmuntra barnen att var precis som de är. Oavsett om man har en pojke som är åt det feminina hållet eller en flicka som är åt det maskulina hållet. Det ska man uppmuntra! Och man ska vara stolt över att man har barn som törs att vara sig själva!
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-05-28 15:49:12 följande:
    Vidrig för att man inte vill uppmuntra pojkar till att klä sig och bete sig som flickor? Knappast.
    Snarare vidrig för att du inte uppmuntrar dina barn att vara sig själva. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lova) skrev 2024-05-28 15:58:57 följande:
    Du är vidrig eftersom du sätter ett värde på vilket klädesplagg dina pojkar har på sig. Lågutbildad och inskränkt är vad du är. Kvinnor ska förstås bara föda barn och stå i köket enligt ditt synsätt.
    Gullvivor är dessutom muslim och fick barn som 17-åring. 

Att hon inte förstår att det i många muslimska länder är vanligt med "klänningar" på män är för att hon är extremt inskränkt i hur folk ska vara. 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-05-28 16:44:03 följande:
    Vad har föda barn och stå i köket med detta att göra? Jag är inte bara emot att min pojke ska bete sig feminint utan även att mina flickor ska bete sig maskulint (och där ingår att klä sig som det motsatta könet). Så det handlar inte om någon negativ syn på att just vara feminin (och att du därför tolkade det som att jag skulle vara emot kvinnor?).

Jag anser iallafall att det är vettigt att låta flickor vara flickor och pojkar vara pojkar, inte ett dugg vidrigt. 
    Kul för dig att du inte håller med, mindre kul för dina barn som kommer växa upp helt förvirrade.
    Så inga byxor, hoodies, "gympaskor", kepsar, t-shirts etc för dina flickor då... stackars de. 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-10 13:59:35 följande:
    Fast det är inte "klänningar" som i plagg för kvinnor, utan dishdasha som är traditionella kläder för muslimska män. Det får min son gärna ha när han blir äldre. 

Vad har förresten min ålder när jag fick barn att göra med tråden? Helt irrelevant.
    Vilket är ett klänningsplagg. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Gina) skrev 2024-06-10 14:05:28 följande:
    Fast nu är det du som är inskränkt. Du dömer henne pga hennes religion och ålder. Är det bättre än att vara transfobisk? 
    Nej, jag dömer ingen. Jag förklarar varför Gullvivor är som hon är. 
  • Anonym (M)
    Gullvivor skrev 2024-06-10 18:10:00 följande:
    Jag skrev att jag aldrig skulle uppmuntra min son till att vara eller klä sig feminint, dishdasha är inte feminint utan män bär det traditionellt i vissa delar av världen. Knappast det ts syftade på heller.
    Anonym (M) skrev 2024-06-10 18:00:48 följande:
    Nej, jag dömer ingen. Jag förklarar varför Gullvivor är som hon är. 
    Så jag är som jag är (??) pga att jag fick barn som 17-åring? 
    Fortfarande ett kläningsplagg.
  • Anonym (M)
    Anonym (Gina) skrev 2024-06-11 09:40:40 följande:
    Det är ungefär som att säga att kilt är ett feminint plagg, trots att det bara bärs av män. Samma med de arabiska särkarna som män bär. Det är ju inga kvinnor som bär dessa, därför är de inte kvinnliga. 

Det verkar som att du har hakat upp dig på det här? 

Det finns föräldrar som inte vill att deras barn klär sig i traditionellt feminina eller maskulina kläder beroende på kön. Det är dock vanligare att det gäller pojkar i högre grad än flickor.  

Så brukar vuxna också tänka. De flesta av oss kvinnor har haft byxor på sig och kavaj. När jag växte upp hade jag ofta herrkavajer från second hand och även herrskor om jag hittade tillräckligt små. En vit skjorta till det och gubb-byxor så var looken fullständig. Det är ändå okej för kvinnor att klä sig så. 

En man i klänning är dessvärre fortfarande laddat och helt oacceptabelt på en arbetsplats såvida man inte har kommit ut som trans officiellt. Det behöver man inte göra som tjej om man har kavaj. 

Tror även du förstår det. Många föräldrar vill därför inte utsätta sitt barn för att drabbas av de fördomar som finns i samhället. Det är kanske bättre att vuxna gör könsöverskridande saker eftersom man som vuxen är bättre på att ta kommentarer. Istället låter man sina barn klä ut sig och få ta smällen av att man har klänning. Det tycker jag är fel, men där tycker vi alla olika. 
    Femininit plagg? Nej, men ett kjolplgg

Svar på tråden Klänningar på pojkar (små barn)