Klänningar på pojkar (små barn)
Jag är emot klänning och tofsar, klämmor på pojkar. Speciellt så unga om 2-3 år. Jag håller helt med TS att mina barn ville gå ut nakna i den åldern, ska de få det också?
Min son har en pojke på hans förskola som vi trodde var en flicka. När jag berättade detta för mina vänner så lynchade de mig för mina åsikter att pojkar inte ska klä sig i klänning. Oj vad de var progessiva och hade rätt, och jag var hemskt bakåtsträvande och hade fel. Idag får man inte vara av en annan åsikt än pk-maffian.
Men TS ska veta att många tycker som oss!
Ni som uppmuntrar klänning på pojkar, hade ni också uppmuntrat om era män/pojkvänner också ville klä sig i klänning? "Det är bara ett klädesplagg och så praktiskt på sommaren" funkar den argumentationen då också? Eller kommer det andra känslor?
Män har sminkat sig, haft klänningslika plagg och strumpbyxor, peruker i vackra uppsättningar, haft rosa (som faktiskt tidvis varit en strikt manlig färg) på många platser och tidsåldrar...
Det var exempelvis inte förrän på 1940-talet som rosa slog igenom på riktigt som "tjejfärg".
Och byxor på tjejer blev inte fullt ut accepterat förrän på 1960-talet, innan höjdes en hel del ögonbryn och var förbjudet i USA fram till 1923. Från början var det endast radikaler och feminister som hade det, som politiskt statement då kvinnokläderna med korsett och stora bylsiga underkläder som var kutym då var dåligt för hälsan. Det blev ju ramaskri när feminisrörelsen ville att kvinnor skulle få bära byxor...
Idag är det fullt normalt och nästan vanligare att kvinnor har jeans och byxor.
Det sker sådana här förskjutningar hela tiden...
Och konstigt nog vet alla skillnad på kvinnor och män ändå....
Min man har jobbat i tågbranschen och fick under sommaren inte ha shorts (fanns inte i uniformssortimentet) men det fanns kjol, så det var många som hade inklusive han för han ville få vara bekväm...ser faktiskt oftare och oftare även byggare i kjol också...
Nu kanske du är en riktig bakåtsträvare och springer runt i korsett och x-antal lager underkläder och underkjolar...för bär du "moderna" kläder är du inte mer än barn av din tid och egentligen väldigt PK...