Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Hanhund som är helt sextokig!

Låter snarast som överslagsbeteende. Det du beskriver om stress/blockering/uppspelthet spär på intrycket ytterligare. 
    Har ni kört mycket passivitetsträning? 

• Jemp
    Anonym (Matte) skrev 2024-05-28 21:19:39 följande:
    Ja, flera som har sagt det redan under hans första år. Men jag har förstått att det för det första är svindyrt och det finns ingen garanti för att det förändrar något. Och så jag då med mina nojor.. Tänk om hunden lider mentalt och känslomässigt för resten av livet efter en sådan allvarlig stympning!?! Jag tänker på vilken skada det skulle göra på vilken man som helst..! Däri sitter ju en stor del av själva manligheten.  VET någon helt säkert att hunden inte blir som en lobotomerad, eller deprimerad eller skadad psykiskt efter ingreppet?? Det är ju trots allt ett allvarligt övergrepp... även om det "bara är en hund"! Jag tycker det måste finnas något annat sätt att få hundar lugna än att stympa dem?
    I sammanhanget veterinärvård är det ju inte överdrivet dyrt, och ett enkelt ingrepp rent medicinskt. Hunden lider inte av ?förlorad mandom?, däremot kan det finnas andra bieffekter (gällande tex pälskvalitet och eventuellt förstärlta rädslor). 
  • Jemp
    Anonym (Matte) skrev 2024-05-28 22:00:37 följande:
    Vi kör mycket passivitetsträning ja. Är det bra eller dåligt menar du?

Japp, han får garanterat överslag. Som jag är säker på beror på att han är extremt känslig för intryck. Vad jag vet finns det inget att göra åt det, är man högkänslig så är man.. jag är själv en högkänslig personlighet så jag vet hur det är.  Bara så svårt att "nå" honom när han går in i vad som ser ut som en panikångestattack.. han bryr sig inte ens om sitt favoritgodis, han verkar inte höra och se mig, bara hyperventilerar och skäller vilt omkring sig, alternativt börjar med juckandet mot mitt ben. 
    Bra! (ihop med aktivering vid andra tillfällen, såklart). Och miljöträning om relevant, kanske inte just på löptikar. 

Ja, når hunden blir blockerat har det redan gått för långt osv, man behöver hitta ett sätt att bryta innan. Sen kan det vara lätta sagt än gjort med hundar som stressar upp sig såpass. I hemmasituationen kan det funka med ett nej, gå och lägg dig, eller gjorde på min lättstressade hund. Ute främst att inte komma för nära triggern utan hålla ett bättre avstånd så man kan avleda/få hunden att fokusera på annat eller skvallerträna. Men det går ju inte alltid.
Svar på tråden Hanhund som är helt sextokig!