• Anonym (.)

Vad är poängen att köpa lägenhet?

Hej,

vad är poängen att köpa en lägenhet?

Vad är för- och nackdelar?

Är det ekonomiskt?

Hur mycket brukar lägenhet kosta att köpa, om man bor i Örebro och vill bo så centralt/nära stan som möjligt eller till och med mitt i stan.

Behöver samtliga tips & råd.

Jag bor i Örebro. Det kanske är skillnad från kommun till kommun. Så om den informationen är viktig, så bor jag i Örebro stad.

Tack för svar!

• Svar på tråden Vad är poängen att köpa lägenhet?
  • Anonym (Hmm)

Lägre "hyra". Om man bor där ett tag kan man räkna med värdeökning också. Oftast lugnare än i vanliga hyreshus, med skrik och sånt oljud. Föreningar med god ekonomi brukar kunna investera och göra det trivsamt i området för de boende. De som bor där tillhör oftast ett samhällsskikt över botten, vilket också minimerar en del typer av problem. Som ägare har man friare händer att göra om invändigt.

Nackdelar: kan bli lite svårare att bli av med en köpt lägenhet. Dessutom ska man betala en mäklare, det kommer en massa lagliga skyldigheter osv vid köp och sälj. Dessutom skatta på vinsten till Skv, som ska deklareras också. Tajmar man marknaden totalt fel och köper när det är dyrt så är det inte alls säkert man går med vinst heller. Man har inte vaktmästare på samma sätt som i hyres och får stå för en del sånt själv. Vissa föreningar har dålig ekonomi, sånt går ut över de boende oftast, sånt behöver man försöka kolla innan.

Kommer väl inte på mer just nu.

• Anonym (Hmm)

För att se lägenhetspriser kan du ta en titt på Hemnet.

• Aliona

Den främsta anledningen är väl ekonomisk. Räntorna har varit låga så kostnaden för att bi i bistadsrätt har ofta varit samma eller nära hyran för en hyreslägenhet, men priset på bostadsrätter brukar gå upp, så man kan också göra en vinst här man säljer.

Sen kan det i en del städer vara mycket lättare att hitta bestadsrätt än hyresrätt. 

En annan fördel är att man inte riskerar att få hyreskontraktet uppsagt. Man kan bli utesluten ur föreningen om man missköter sig, vilket motsvarar vräkning, men utöver det har man inget hyreskontrakt som kan sägas upp.

En tredje anledning är att man har större frihet att göra förändringar i lägenheten, om man är intresserad av det. Man kan måla om, byta köksskåp, lägga golv, sätta in badkar eller vad man nu vill utan att behöva värdens tillstånd. Man får betala det själv, men gör man bra förbättringar så brukar det innebära värdeökning också. 

Sen finns det så klart nackdelar också. Även där är det främsta ekonomiskt. Man tar en risk med bostaden, behöver man sälja med förlust kan man åka på en rejäl smäll. Räntorna kan öka, som de gjort senaste åren och man står med en lägenhet man inte har råd med. Och det är inte så lätt att bara flytta. Man måste sälja lägenheten och den kanske inte blir såld så snabbt. Om något går sönder, som kylskåp eller fläkt så kan man inte bara ringa värden utan man måste båda fixa och betala det själv. 

Det är väl typ det. 

Vad bostadsrätter kostar i Örebro kan du lätt se på Hemnet. Där brukar också finnas länkar för att täkna ut månadskostnaderna. 

• Anonym (Lisa)

Kolla Booli och hemmet så kan du se vad olika lägenheter kostar och slutpriser på sålda lägenheter. Fördel är väl framförallt att man kan bestämma lite mer hur man vill att det se ut, som tapeter, golv, kök och badrum. Men med frihet kommer ansvar, det gäller att renoveringar utförs på rätt sätt vilket är en skillnad mot att hyra. Där är det hyresvärden som ansvarar för större renoveringar som kök och badrum, går nåt stör är dom som är ansvariga. Sen är väl den stora fördelen att lägenheten (förhoppningsvis) går upp i värde och att med tiden bor du billigare och billigare ju mer du amorterat och beroende på hur räntan ligger på ditt lån. Men det kan ju slå åt det andra hållet också att lägenhetens värde sjunker men så länge du inte flyttar så har du ju inte förlorat till förlust. Förr eller senare vänder det upp igen (förhoppningsvis). Om du tänker på att köpa lägenhet så tänk att du ska bo där i allafall en 5 år och jämför vad mera lägenheter kostar så att du liksom inte köper den dyraste så att säga. Som läget är nu är nog ganska bra köpläge, priserna har gått ner samtidigt som räntorna kommer sjunka. Och när det händer så går prisena på lägenheter upp igen.

• Aniiee

Fördelar (?)
    Man kan eventuellt sälja "lägenheten" (bostadsrätten, det finns extremt få ägandelägenheter I Sverige) med vinst, men det är ingen garanti. 

... 
    ... 

Nackdelar:
    Du äger ingenting utöver rätten att bo på en plats, och precis som i hyres kan du bli vräkt. 
    Du har fullt ansvar för något du inte ens äger. Allt som händer står du för och det finns ingen hjälp att få. 
    Du har vanligtvis en skuld till en bank på ett antal hundra tusen eller miljoner. 
    Du betalar dessutom en avgift till en förening som inte nödvändigtvis är lägre än en hyra för en likvärdig lägenhet.
    Föreningen kräver att du engagerar sig i diverse saker även om du inte är intresserad eller inte kan pga psykiska eller fysiska funktionsnedsättningar. 
    Om du skulle gå i klinch med förningen/styrelsen har du ingen uppbackning (ingen instans som hyresgästföreningen för dig)

Jag är iofs partisk då jag bor i hyres....

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (C)
    Anonym (.) skrev 2024-06-01 21:10:11 följande:

Hej,

Är det ekonomiskt?

Hur mycket brukar lägenhet kosta att köpa, om man bor i Örebro och vill bo så centralt/nära stan som möjligt eller till och med mitt i stan.

Jag bor i Örebro. Det kanske är skillnad från kommun till kommun. Så om den informationen är viktig, så bor jag i Örebro stad.

Tack för svar!

Du kan se lägenheter lite som en tältplats.. 

Det du betalar för är att ha någonstans där du kan tälta så du har möjlighet att jobba. 

Ju mer centralt det är desto mer lyx har du tillgång till och därför lite dyrare tältplats.

Den allra bästa tältplatsen du kan skaffa utgår ifrån alla dina behov. Har du behov av att vara social och ha ett krogliv? Är du en utemänniska som inte måste vara lika centralt? Vill du ha närmare till arbete och vad är det du vill jobba med? 

Industri arbete är till exempel ofta utanför själva stadskärnan.. Medans kontorsarbete ofta vill ha närmare till försäljning och därför finns utspritt lite mer centralt. 

Gör det dig något att åka en liten bit innan du når fram till det nya jobbet? 

Behöver du bo närmare en skola? Stadsdelar är nämligen uppbyggda på ett sätt där småskolor finns lite utanför, medans gymnasium och högre befinner sig lite mer centralt. Detta är för att dom vill dra så många utbildade människor som möjligt in i staden, då det genererar mera pengar ner i stadskassan. Detta är varför många av oss gick i småskola ute på landet någonstans, för att sedan börja ta bussen in till staden. 

Allt detta bör du ha i åtanke när du köper dig en "tältplats".

Hur städer är uppbyggda kan man fråga chatgpt om! Dessa är ofta uppdelade i olika sekvenser och är ganska intressant. 
    Bland annat är städer uppdelade i dessa områden.

Centrum (CBD - Central Business District)
    Bostadsområden. (till städers alla slavar)
    Industriområden. (där slavarna ska få gå)
    Grönområden och parker. (så slavarna får en kissepaus.)
    Kommersiella zoner. (sälja till slavarna.)
    Kulturella och utbildningsintitutioner. (så du kan utbilda dem)
    Samhällsservice
    Historika och kulturella områden
    Blandade områden. (och en massa annat.)

En bra tältplats är specialdesignad utefter dina egna behov, så du bara kan gå in och slava medans dom petar på din skatt. Och detta är baserat på kommun.!

• Anonym (Ui)

Det är billigare och en bra investering. 

Vi betalar under 14 000 kr för en trea i ett bra område 20 minuter med tåg till de centrala delarna. Innan räntorna sköt iväg betalade vi bara 7 000 kr. 
    Sen ska det räknas av för ränteavdraget, dessutom har lägenheten gått plus ca 1 miljon på fem år (har dykt i nuläget dock p.g.a. ekonomin men det kommer att återhämta sig). 

• Cereal Killer
    Anonym (.) skrev 2024-06-01 21:10:11 följande:

Hej,

Är det ekonomiskt?

Tack för svar!

Jag gissar att du är ung och funderar över ditt första boende? Gå in på hemnet och titta på lägenhetsannonser, först och främst. Försök läsa på lite på egen hand. Det finns tex en blogg/sida som heter rikatillsammans som har bra information om bostadsrätter och mycket annat. Ställ dig även i bostadskö nu på en gång om du inte redan gjort det. Om du tror att du någon gång i framtiden kommer att flytta till tex Stockholm eller någon annan stad så ställ dig i kö där också. Det kostar några kronor i månaden, men det kan definitivt vara värt det i framtiden. Och så fort du får ditt första jobb så se till att komma igång med ett månadssparande, det kommer också att underlätta för dig i framtiden. 

Det är ingen bra idé att läsa på genom att fråga folk på den här sidan. Det finns några här som är kunniga, men de flesta gissar bara (det gäller även andra ämnen som hälsa och juridik). Det finns både för- och nackdelar med att köpa en bostadsrätt och folk här brukar trycka väldigt mycket på att det val de själva gjort är det bästa. 
  • Cereal Killer
    Cereal Killer skrev 2024-06-02 10:29:53 följande:
    Jag gissar att du är ung och funderar över ditt första boende? Gå in på hemnet och titta på lägenhetsannonser, först och främst. Försök läsa på lite på egen hand. Det finns tex en blogg/sida som heter rikatillsammans som har bra information om bostadsrätter och mycket annat. Ställ dig även i bostadskö nu på en gång om du inte redan gjort det. Om du tror att du någon gång i framtiden kommer att flytta till tex Stockholm eller någon annan stad så ställ dig i kö där också. Det kostar några kronor i månaden, men det kan definitivt vara värt det i framtiden. Och så fort du får ditt första jobb så se till att komma igång med ett månadssparande, det kommer också att underlätta för dig i framtiden. 

Det är ingen bra idé att läsa på genom att fråga folk på den här sidan. Det finns några här som är kunniga, men de flesta gissar bara (det gäller även andra ämnen som hälsa och juridik). Det finns både för- och nackdelar med att köpa en bostadsrätt och folk här brukar trycka väldigt mycket på att det val de själva gjort är det bästa. 
    (Nu kom det i och för sig vettiga och nyanserade svar medan jag skrev mitt. Jag hade inte räknat med det.)
  • Anonym (Ted)

Absolut bästa argumentet är väl att du får bo precis där du vill.
    Jag skulle inte säga att det ekonomiskt sätt alltid är bra, inte längre.
    Men den som har pengar kan bosätta sig precis var den önskar. Det kan inte den som inte har råd att köpa.

• Cereal Killer

Eller, de fanns visst redan där. Jag tror jag ska gå och lägga mig igen. 

• Anonym (Kille)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-01 21:22:13 följande:

Lägre "hyra". Om man bor där ett tag kan man räkna med värdeökning också. Oftast lugnare än i vanliga hyreshus, med skrik och sånt oljud. Föreningar med god ekonomi brukar kunna investera och göra det trivsamt i området för de boende. De som bor där tillhör oftast ett samhällsskikt över botten, vilket också minimerar en del typer av problem. Som ägare har man friare händer att göra om invändigt.

Nackdelar: kan bli lite svårare att bli av med en köpt lägenhet. Dessutom ska man betala en mäklare, det kommer en massa lagliga skyldigheter osv vid köp och sälj. Dessutom skatta på vinsten till Skv, som ska deklareras också. Tajmar man marknaden totalt fel och köper när det är dyrt så är det inte alls säkert man går med vinst heller. Man har inte vaktmästare på samma sätt som i hyres och får stå för en del sånt själv. Vissa föreningar har dålig ekonomi, sånt går ut över de boende oftast, sånt behöver man försöka kolla innan.

Kommer väl inte på mer just nu.

Med rådande ränteläge så är det dock oftast dyrare. I övrigt håller jag med dig.
Svar på tråden Vad är poängen att köpa lägenhet?