Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Hur lågt får man klippa häcken till grannen?

Jag vill gärna ha häcken lite lägre av flera anledningar:
    Lättare att sköta och klippa nästa gång
    Grannarna är trevliga så jag har inget emot insyn
    Minskad inbrottsrisk om min baksida (med altandörr osv) syns bra utifrån
    Mindre skugga
    Vill framför allt att det ska kännas mer öppet. Hade jag fått välja hade jag nog klipt till 150 eller så. 

Häcken står på min sida tomtgränsen. Jag klipper min sida på ca 165cm. Sen växer det ju så höjden blir ju högre framåt hösten. Grannen klipper sin sida på ca 190. Vilket gör att det ser lite roligt ut. Jag klippte först och det har varit lite skillnad flera år, men blir större och större skillnad. 

Kan jag eftersom den står på min sida klippa hela till "min" höjd?
    Riskerar jag att grannarna smäller upp ett 2 meters plank om jag klipper för mycket?
    Är det vanligt att man klipper samma häck olika höjd?
    Jag vågar inte prata med dom, känns lite känsligt. Jag får känslan av att dom vill "stänga in sig" och att vi inte ska se dom. Dom har satt upp högt plank på  de andra sidorna. Jag har godkänt det även om jag inte gillar det. Men vågade inte säga nej för vill inte bli ovän. 

• Svar på tråden Hur lågt får man klippa häcken till grannen?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (V) skrev 2024-06-07 15:16:33 följande:

Hur lågt vill du klippa den?

Ca 150 som jag skrev. Men är redan 165 för lågt?
  • Anonym (Orolig)

Jag skulle gärna vilja ha det som gamla klassiska koloniområden på 40-talet med små låga staket eller häckar i midjehöjd. 

Varför gillade man det då och varför sätter all upp insynsskydd numera?

Jag har en (ett par hus bort) som har klippt ner sin häck till midjehöjd efter att ha haft inbrott. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Smart värre) skrev 2024-06-07 18:40:20 följande:

Du vågar inte prata med grannen men du vågar klippa hela häcken? Vad tror du kommer att få störst reaktion?

Klart jag vågar klippa häcken. Det gör alla i det här området. Jag vågar såklart prata med grannen generellt men vågar inte föreslå att jag klipper lite lägre. Har känslan att dom inte skulle gilla det. Vågade inte heller säga nej till att dom satte plank på kortsidan. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Donna) skrev 2024-06-07 16:42:50 följande:
    Det handlar om tycke och smak. Numera tänker nog folk mer på sig och sitt än man gjorde förr.

Du lär få stå ut med antingen hög häck eller plank. Då är det väl ändå trevligare med en hög häck?

Ja verkligen trevligare med häck. Den är dessutom inte vintergrön så på vintern ser man ganska  bra. 

Men undra om det är så att folk är med individualister oxh egoister nu för tiden. Sorgligt 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Smart värre) skrev 2024-06-07 22:12:13 följande:
    Ja, din del jag. Men menade hela, alltså även den delen som de klipper högre. Eller har jag missuppfattat dig att du bara menar din egen del?

Nej den delen dom klippte högre vågar jag inte klippa. Borde jag det? 

om dom hade klippt före mig hade jag nog inte ens vågat klippa min sida lägre. Men jag brukar nog oftast klipps nån vecka före dom. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (V) skrev 2024-06-07 22:23:38 följande:
    Hade du kunnat säga nej till plank? Var det på din tomt?
    Nej, det var mest på deras tomt, men fram till min tomtgräns (på hörnet) så dom behövde mitt godkännande. Sen stack dom några dm in på min tomt med för det skulle gå jämt upp med stolpar tror jag. 
  • Anonym (Orolig)

Tänk vad mysigt och fint det hade varit med ett litet vitmålat staket och en rad med pioner och kanske några stockrosor som avgränsare i stället för en hög häck. Men vill inte riskera att dom smäller upp ett tryckimpregnerat plank så det vågar jag inte ens föreslå. Jag är nog väldigt omodern. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Haha) skrev 2024-06-07 23:28:39 följande:
    Vad har egoism med saken att göra? Om man har behov av e privat oas så är man egoist? Alltså... va?
    Vet inte, men vad har ändrats sedan 50-talet som gör att man nu har behov av "privat oas" men inte hade det då? Jag har inte det behovet. Jag vill helst ha dörren öppen och alla är välkomna att komma och gå som dom vill. Har en annan granne från Iran som är mer som jag. Hon och jag har helt öppet på kortsidan mot de gemensamma ytorna, medan nästan alla andra, inkl min närmsta granne, har satt upp plank där. 
Svar på tråden Hur lågt får man klippa häcken till grannen?