• Anonym (Orolig)

Hur lågt får man klippa häcken till grannen?

Jag vill gärna ha häcken lite lägre av flera anledningar:
    Lättare att sköta och klippa nästa gång
    Grannarna är trevliga så jag har inget emot insyn
    Minskad inbrottsrisk om min baksida (med altandörr osv) syns bra utifrån
    Mindre skugga
    Vill framför allt att det ska kännas mer öppet. Hade jag fått välja hade jag nog klipt till 150 eller så. 

Häcken står på min sida tomtgränsen. Jag klipper min sida på ca 165cm. Sen växer det ju så höjden blir ju högre framåt hösten. Grannen klipper sin sida på ca 190. Vilket gör att det ser lite roligt ut. Jag klippte först och det har varit lite skillnad flera år, men blir större och större skillnad. 

Kan jag eftersom den står på min sida klippa hela till "min" höjd?
    Riskerar jag att grannarna smäller upp ett 2 meters plank om jag klipper för mycket?
    Är det vanligt att man klipper samma häck olika höjd?
    Jag vågar inte prata med dom, känns lite känsligt. Jag får känslan av att dom vill "stänga in sig" och att vi inte ska se dom. Dom har satt upp högt plank på  de andra sidorna. Jag har godkänt det även om jag inte gillar det. Men vågade inte säga nej för vill inte bli ovän. 

• Svar på tråden Hur lågt får man klippa häcken till grannen?
  • Anonym (V)

Hur lågt vill du klippa den?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (V) skrev 2024-06-07 15:16:33 följande:

Hur lågt vill du klippa den?

Ca 150 som jag skrev. Men är redan 165 för lågt?
  • Anonym (jaha)

Det beror väl på var häcken står, står den på din tomt så får du klippa den så låg du vill, står den mitt emellan era tomter så behöver ni komma överens för då äger ni den båda två.

• Anonym (Donna)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-07 15:20:32 följande:
    Ca 150 som jag skrev. Men är redan 165 för lågt?
    Jag hade inte velat ha en så låg häck till min grannes tomt.
    Det är, för mig, själva grejen med egen trädgård, att få vara ifred.
    När jag hade hus stod häcken på vår sida, vi höll den runt 190 cm hög.

Även om grannarna är trevliga så kanske man inte vill att de ska kunna se över häcken liksom.

Men antar att om den står på er sida så bestämmer ni. Men då får ni nog kallt räkna med ytterligare ett plank.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Donna) skrev 2024-06-07 16:18:23 följande:
    Jag hade inte velat ha en så låg häck till min grannes tomt.
    Det är, för mig, själva grejen med egen trädgård, att få vara ifred.
    När jag hade hus stod häcken på vår sida, vi höll den runt 190 cm hög.

Även om grannarna är trevliga så kanske man inte vill att de ska kunna se över häcken liksom.

Men antar att om den står på er sida så bestämmer ni. Men då får ni nog kallt räkna med ytterligare ett plank.

Det beror nog på om man lever i villa eller radhus, om man tillhör en förening och hur flexibel föreningen är, om det divs av idioter eller vettiga människor. Vissa föreningar (som min) drivs av idioter och är petiga i det absurda med att allt ska se enheltligt ut. Så att smälla upp ett plank är en biiiig no no. Visst man kan kanske kringgå det genom att ta det till kommunen men då få man räkna med att göra sig ovän med föreningen. 
  • Anonym (Orolig)

Jag skulle gärna vilja ha det som gamla klassiska koloniområden på 40-talet med små låga staket eller häckar i midjehöjd. 

Varför gillade man det då och varför sätter all upp insynsskydd numera?

Jag har en (ett par hus bort) som har klippt ner sin häck till midjehöjd efter att ha haft inbrott. 

• Anonym (Donna)
    Anonym (jaha) skrev 2024-06-07 16:37:52 följande:

Det beror nog på om man lever i villa eller radhus, om man tillhör en förening och hur flexibel föreningen är, om det divs av idioter eller vettiga människor. Vissa föreningar (som min) drivs av idioter och är petiga i det absurda med att allt ska se enheltligt ut. Så att smälla upp ett plank är en biiiig no no. Visst man kan kanske kringgå det genom att ta det till kommunen men då få man räkna med att göra sig ovän med föreningen. 
    Jag bodde i villa. Har aldrig bott i bostadsrätt så det har jag noll koll på.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-07 16:39:17 följande:

Jag skulle gärna vilja ha det som gamla klassiska koloniområden på 40-talet med små låga staket eller häckar i midjehöjd. 

Jag har en (ett par hus bort) som har klippt ner sin häck till midjehöjd efter att ha haft inbrott. 

Det handlar om tycke och smak. Numera tänker nog folk mer på sig och sitt än man gjorde förr.

Du lär få stå ut med antingen hög häck eller plank. Då är det väl ändå trevligare med en hög häck?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-07 16:39:17 följande:

För att man kanske vill ha sin lilla plätt för sig själv och slippa stirrande grannar som granskar och kommenterar allt man gör kanske?

Om häcken är DIN så kan du klippa ner den till 2 cm om du vill, men du kan ju inte förvänta dig att dina grannar ska gilla det bara för att du gillar det. Precis som du har dina preferenser så har ju de sina och får du klippa din häck efter din smak så kan de plantera häck eller smälla upp plank efter sin smak.

• Dexter dot com

Måste vara bättre att skaffa kamera och larm än göra sig osams med grannarna om du nu är rädd för inbrott. Dom flesta är stressade och när man väl är lediga vill man vara ifred och inte ha full insyn på sin tomt.

Svar på tråden Hur lågt får man klippa häcken till grannen?