Inlägg från: Anonym (Donna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Donna)

Hur lågt får man klippa häcken till grannen?

Anonym (Orolig) skrev 2024-06-07 15:20:32 följande:
    Ca 150 som jag skrev. Men är redan 165 för lågt?
    Jag hade inte velat ha en så låg häck till min grannes tomt.
    Det är, för mig, själva grejen med egen trädgård, att få vara ifred.
    När jag hade hus stod häcken på vår sida, vi höll den runt 190 cm hög.

Även om grannarna är trevliga så kanske man inte vill att de ska kunna se över häcken liksom.

Men antar att om den står på er sida så bestämmer ni. Men då får ni nog kallt räkna med ytterligare ett plank.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (jaha) skrev 2024-06-07 16:37:52 följande:

Det beror nog på om man lever i villa eller radhus, om man tillhör en förening och hur flexibel föreningen är, om det divs av idioter eller vettiga människor. Vissa föreningar (som min) drivs av idioter och är petiga i det absurda med att allt ska se enheltligt ut. Så att smälla upp ett plank är en biiiig no no. Visst man kan kanske kringgå det genom att ta det till kommunen men då få man räkna med att göra sig ovän med föreningen. 
    Jag bodde i villa. Har aldrig bott i bostadsrätt så det har jag noll koll på.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-07 16:39:17 följande:

Jag skulle gärna vilja ha det som gamla klassiska koloniområden på 40-talet med små låga staket eller häckar i midjehöjd. 

Varför gillade man det då och varför sätter all upp insynsskydd numera?

Jag har en (ett par hus bort) som har klippt ner sin häck till midjehöjd efter att ha haft inbrott. 

Det handlar om tycke och smak. Numera tänker nog folk mer på sig och sitt än man gjorde förr.

Du lär få stå ut med antingen hög häck eller plank. Då är det väl ändå trevligare med en hög häck?
Svar på tråden Hur lågt får man klippa häcken till grannen?