• Anonym (jaha)

Hur lågt får man klippa häcken till grannen?

Det beror väl på var häcken står, står den på din tomt så får du klippa den så låg du vill, står den mitt emellan era tomter så behöver ni komma överens för då äger ni den båda två.

• Anonym (jaha)
    Anonym (Donna) skrev 2024-06-07 16:18:23 följande:
    Jag hade inte velat ha en så låg häck till min grannes tomt.
    Det är, för mig, själva grejen med egen trädgård, att få vara ifred.
    När jag hade hus stod häcken på vår sida, vi höll den runt 190 cm hög.

Även om grannarna är trevliga så kanske man inte vill att de ska kunna se över häcken liksom.

Men antar att om den står på er sida så bestämmer ni. Men då får ni nog kallt räkna med ytterligare ett plank.

Det beror nog på om man lever i villa eller radhus, om man tillhör en förening och hur flexibel föreningen är, om det divs av idioter eller vettiga människor. Vissa föreningar (som min) drivs av idioter och är petiga i det absurda med att allt ska se enheltligt ut. Så att smälla upp ett plank är en biiiig no no. Visst man kan kanske kringgå det genom att ta det till kommunen men då få man räkna med att göra sig ovän med föreningen. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-07 16:39:17 följande:

Jag skulle gärna vilja ha det som gamla klassiska koloniområden på 40-talet med små låga staket eller häckar i midjehöjd. 

Varför gillade man det då och varför sätter all upp insynsskydd numera?

Jag har en (ett par hus bort) som har klippt ner sin häck till midjehöjd efter att ha haft inbrott. 

För att man kanske vill ha sin lilla plätt för sig själv och slippa stirrande grannar som granskar och kommenterar allt man gör kanske?

Om häcken är DIN så kan du klippa ner den till 2 cm om du vill, men du kan ju inte förvänta dig att dina grannar ska gilla det bara för att du gillar det. Precis som du har dina preferenser så har ju de sina och får du klippa din häck efter din smak så kan de plantera häck eller smälla upp plank efter sin smak.

Svar på tråden Hur lågt får man klippa häcken till grannen?