• Anonym (Orolig)

Hur lågt får man klippa häcken till grannen?

Jag vill gärna ha häcken lite lägre av flera anledningar:
    Lättare att sköta och klippa nästa gång
    Grannarna är trevliga så jag har inget emot insyn
    Minskad inbrottsrisk om min baksida (med altandörr osv) syns bra utifrån
    Mindre skugga
    Vill framför allt att det ska kännas mer öppet. Hade jag fått välja hade jag nog klipt till 150 eller så. 

Häcken står på min sida tomtgränsen. Jag klipper min sida på ca 165cm. Sen växer det ju så höjden blir ju högre framåt hösten. Grannen klipper sin sida på ca 190. Vilket gör att det ser lite roligt ut. Jag klippte först och det har varit lite skillnad flera år, men blir större och större skillnad. 

Kan jag eftersom den står på min sida klippa hela till "min" höjd?
    Riskerar jag att grannarna smäller upp ett 2 meters plank om jag klipper för mycket?
    Är det vanligt att man klipper samma häck olika höjd?
    Jag vågar inte prata med dom, känns lite känsligt. Jag får känslan av att dom vill "stänga in sig" och att vi inte ska se dom. Dom har satt upp högt plank på  de andra sidorna. Jag har godkänt det även om jag inte gillar det. Men vågade inte säga nej för vill inte bli ovän. 

• Svar på tråden Hur lågt får man klippa häcken till grannen?
  • Anonym (...)

Men asså, "vågar inte prata med grannen" även om du har rätten att klippa ner den så är det ju sjysst att säga något ändå? Även om jag personligen inte hade brytt mig om den blev nedklippt så hade jag inte gillat om grannen helt plötsligt bara klipper ner efter flera år utan någon som helst kommunikation, staketet mellan mig och grannen satte dom upp, innan var det öppet mellan våra trädgårdar, men dom berättade ju sina planer, nu var det ju bara positivt för vår del men varför kan inte folk prata med varandra längre?

• Fiona M

Jag har inget emot våra grannar men vill heller inte se dem varje gång jag är i trädgården. Hade de klippt ner häcken hade jag definitivt kostat på ett plank.

• Fiona M
    Dexter dot com skrev 2024-06-07 17:07:35 följande:

Måste vara bättre att skaffa kamera och larm än göra sig osams med grannarna om du nu är rädd för inbrott. Dom flesta är stressade och när man väl är lediga vill man vara ifred och inte ha full insyn på sin tomt.

This. 

• Anonym (Smart värre)

Du vågar inte prata med grannen men du vågar klippa hela häcken? Vad tror du kommer att få störst reaktion?

• Anonym (Thy)

Häcken står på din sida så du får klippa den precis hur du vill. Fungerar den nu som insynsskydd så får du nog räkna med att grannarna sätter upp något som kan ersätta den funktionen. Ett plank är ju i alla fall bra mycket smalare och ger kanske lite mindre skugga än en hel häck på din sida. Dock kan det vara bra att tänka igenom om du kan tänka dig att dela på kostnaden eller ej, om de föreslår ett gemensamt staket.

Kanske du skulle kunna tänka dig att prata med dem lite innan i alla fall. Kanske de skulle vara ok med att kompromissa lite på höjden? Eller i alla fall få lite förvarning.

Är du konflikträdd så kan du kanske anlita någon som klipper ner häcken åt dig och då råkar ta ner hela till 150 cm. Hoppsan, liksom, men du gillar det faktiskt med så mycket mer sol och öppenhet.

• Anonym (Klotet)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-07 16:39:17 följande:

Jag skulle gärna vilja ha det som gamla klassiska koloniområden på 40-talet med små låga staket eller häckar i midjehöjd. 

Varför gillade man det då och varför sätter all upp insynsskydd numera?

Jag har en (ett par hus bort) som har klippt ner sin häck till midjehöjd efter att ha haft inbrott. 

Idag är alla introverta. De kan inte småprata med folk, de vill bara prata seriöst, djupa diskussioner. Blir livrädda när de ser en granne, svarar inte i telefon och gud nåde om man skulle ringa på deras ytterdörr. 

Sedan surar de när de inte blir bjudna på gatans kräftskiva. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Smart värre) skrev 2024-06-07 18:40:20 följande:

Du vågar inte prata med grannen men du vågar klippa hela häcken? Vad tror du kommer att få störst reaktion?

Klart jag vågar klippa häcken. Det gör alla i det här området. Jag vågar såklart prata med grannen generellt men vågar inte föreslå att jag klipper lite lägre. Har känslan att dom inte skulle gilla det. Vågade inte heller säga nej till att dom satte plank på kortsidan. 
  • Anonym (Smart värre)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-07 22:09:27 följande:
    Klart jag vågar klippa häcken. Det gör alla i det här området. Jag vågar såklart prata med grannen generellt men vågar inte föreslå att jag klipper lite lägre. Har känslan att dom inte skulle gilla det. Vågade inte heller säga nej till att dom satte plank på kortsidan. 
    Ja, din del jag. Men menade hela, alltså även den delen som de klipper högre. Eller har jag missuppfattat dig att du bara menar din egen del?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Donna) skrev 2024-06-07 16:42:50 följande:
    Det handlar om tycke och smak. Numera tänker nog folk mer på sig och sitt än man gjorde förr.

Du lär få stå ut med antingen hög häck eller plank. Då är det väl ändå trevligare med en hög häck?

Ja verkligen trevligare med häck. Den är dessutom inte vintergrön så på vintern ser man ganska  bra. 

Men undra om det är så att folk är med individualister oxh egoister nu för tiden. Sorgligt 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Smart värre) skrev 2024-06-07 22:12:13 följande:
    Ja, din del jag. Men menade hela, alltså även den delen som de klipper högre. Eller har jag missuppfattat dig att du bara menar din egen del?

Nej den delen dom klippte högre vågar jag inte klippa. Borde jag det? 

om dom hade klippt före mig hade jag nog inte ens vågat klippa min sida lägre. Men jag brukar nog oftast klipps nån vecka före dom. 

Svar på tråden Hur lågt får man klippa häcken till grannen?