• Trinity78

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag gör det också ibland och har blivit anmäld en gång. Jag tycker att det är urlöjligt! Folk måste väl ändå kunna ta en liten pik om de har stavat så illa att man inte fattar vad de menar.

Reality is a bore
  • Trinity78
    Danbala skrev 2006-03-29 13:34:02 följande:
    Kaosspassageraren:För ett STRÅLANDE exempel av hur ögonblodsframkallande det är att läsa, gå till Google, ta inställningar (bredvid sökknappen), och ändra "Visa Google-tips och -meddelanden på:"-rutan till språket "hacker".Spara inställningarna och kör lite vanligt googlande sedan! Folk som skriver så på boards på ett forum på nätet där folk vill prata med varandra, förtjänar all stryk de kan få!
    Det där var ju dökul! Klingon och Bork! Bork! Bork! (svenske kocken i Mupparna) är mina favoriter.

//OT
    Reality is a bore
  • Trinity78
    Ari skrev 2006-03-29 14:37:01 följande:
    Öhhh...hallå, skall man hålla på och rätta stavfel hela tiden då... tror inte det!
    Nej, du behöver inte göra det men vi som faktiskt värnar om detta, borde få lite lösare tyglar på FL.
    Reality is a bore
  • Trinity78

Jag citerar Bonanza från en annan liknande tråd:

Bonanza skrev 2006-03-18 12:11:37 följande:
    Det här är så fascinerande (obs! jag har inte läst hela tråden, så ni kanske redan har sagt det här): ca 1% av Sveriges befolkning är dyslektiker. Lustigt att precis varenda en har hittat hit till familjeliv. Dessutom har ju sms-språk som ja, oxå, lr etc. inget att göra med dyslexi. / Bonanza
    1% av FLs medlemmar är ca 400 st (om siffran om 40.000 medlemmar stämmer). De människorna verkar i alla fall otroligt aktiva på forumet.
    Reality is a bore
  • Trinity78

Dessutom, som kommunikationsvetare anser jag att om man vill få fram sitt budskap till en mottagare måste man alltid göra sitt yttersta för att denne kan ta emot det utan ev missförstånd. Stavning är en väldigt viktig del i det. Vi har ju skrivregler just för att minska missförstånden mellan människor.

Grundregeln i kommunikationsvetenskap är att det alltid är sändarens fel att mottagaren inte förstår.

Reality is a bore
  • Trinity78
    biomedbonus skrev 2006-03-29 14:59:39 följande:
    TS hur stavar man ända egentligen och nu menar jag inte häcken.på Tv ser jag att det stavas enda men du stavar som så många andra ända?Ja , jag bara undrar.
    I det fallet ska det vara "ända". Hon syftar ju på slutet av dagen, alltså "änden". "Enda" med e betyder ensam eller enstaka
    Reality is a bore
  • Trinity78

Shit, det var inte meningen att bomba biomedbonus med korrektursinlägg! Förlåt.

Reality is a bore
  • Trinity78
    Danbala skrev 2006-03-29 15:04:46 följande:
    Trinity78:Jag var tuvcngen att kolla förut också, och 5-8% stod det på www.ki.se/dyslexi/vad_ar_dyslexi.htmlSå, var tjugonde person, i alla fall...
    Rackarns. Jaja, så går det när man inte kollar fakta ordentligt. Tack ändå Danbala för att du konstruktivt påpekade mitt fel så att jag kan lära mig att inte göra samma sak en gång till i framtiden.

Reality is a bore
  • Trinity78
    mosterYster: Jag håller helt och fullt med dig där. Det är lustigt vilka "påhopp" som är accepterade.
    Jennie med ie skrev 2006-03-29 15:05:20 följande:
    Enda mot enda kan inget henda?
    men vender man på stäken blir det allvar i läken
    Reality is a bore
  • Trinity78
    Danbala skrev 2006-03-29 15:08:56 följande:
    Att venda på en stäk låter verkligen obscent. Och smärtsamt. Värkligen!
    Fy på dig Danbala!
    Reality is a bore
Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!