Inlägg från: Jag älskar Flora |Visa alla inlägg
  • Jag älskar Flora

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag fick en tillsägelse för att någon anmält ett inlägg där jag rättade ett grovt stavfel åt en ts.

Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?

Men såklart finns det folk som tycker att "så får man ju inte göra när tråden inte handlade om just att stava", typ. Urlöjligt.

Antar att detta inte får ligga uppe så länge nu, det blir väl folkstorm... Eller så blir jag väl avstängd. I så fall - hej & tack för mig.

• Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
  • Jag älskar Flora

Det går inte alltid att skylla på dyslexi.
    Om man inte kan stava borde man väl vara intresserad av att lära sig hur ord man inte kan stava stavas? Eller skall man gå genom livet och bara strunta i det?

Hur långt skall det gå, skall man till slut kunna skriva en mening med noll ord rättstavade men såpass förståeligt att den som läser ändå kan lyckas klura ut vad det skall stå - och ingen bryr sig? Är det ett ok sätt att skriva på eller?

Folk är slappa med svenska språket helt enkelt. När man skriver är det inte som att tala.

• Jag älskar Flora

Jennie med ie: Precis! Folk verkar inte ens fatta att de skriver som krattor... fastän man insinuerar lite snällt med att stava rätt åt dem.

• Jag älskar Flora

Skönt att det inte bara är jag som ogillar stavfel och tycker att man skall få säga till.

• Jag älskar Flora

Gislöv:

Det handlar om att vårda det svenska språket, helt enkelt.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!