• Sallisen

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag arbetar med text och ord dagligen och irriteras något ENORMT på alla fel folk gör! Jag VET att folk har dyslexi och läs- och skrivsvårigheter (min man är en av dem!) så jag VET att det inte alla gånger är så lätt... men det går oftast att se skillnad på de fel som någon gör pga ovanstående och på de fel folk gör av ren "lathet".

I ett forum som denna, där vår enda kommunikation är det skrivna ordet, tycker jag att det är väldigt viktigt att skriva rätt - det är enormt lätt att missförstå och har man då skrivit slarvigt så ökar ju risken för missförstånd.

Normal interpunktion, stor bokstav i början på en mening osv tycker jag hör till vanlig vett och etikett i texter... men många håller inte med mig där, tyvärr.

Och inte får man tillrättavisa heller, som du säger - nej, då blir det ett ramaskri utan dess like!

Jag är själv invandrad till Sverige och jag blev GLAD när jag blev tillrättavisad när jag sa eller skrev fel - då kunde jag ju göra det rätt nästa gång!!!!

Man säger ju till för att hjälpa, inte för att stjälpa, men det verkar folk inte förstå... :(

• Sallisen

Edie

Ja, man borde nog ge upp...

Fast samtidigt tycker jag att vi borde värna om vårt svenska språk. Tänk om utvecklingen får fortsätta som den gör nu... om hundra år kanske alla skriver:

"e d ql lr?" (=Är det kul eller?)

Hemska tanke!!!

• Sallisen

Jen nifer och Fia Lundbom

Jag vill påpeka för jag vet att de finns de där ute som tror att vissa ord stavas på ett visst sätt... fast det egentligen ska stavas annorlunda!

• Sallisen

GravidMalin

Men om t.ex. Cancer stavas just så, varför skriva canser?! Om någon nu i all välmening skulle påpeka att det ska vara C, kan man inte godta det och gå vidare?

Det är ju förståeligt även med ett s, men det är banne mig otroligt irriterande, för det heter cancer och inget annat.

• Sallisen

halstabletten

Du anar inte hur lång tid jag gick och funderade över vad förkortningen "ql" betyder... Ville inte verka dum och fråga heller... ;) Till slut fick jag en förklaring på en annan sida förra veckan! Vilken lättnad att äntligen förstå!

Det är verkligen hemskt att läsa sån text!

• Sallisen

halstabletten

Du anar inte hur lång tid jag gick och funderade över vad förkortningen "ql" betyder... Ville inte verka dum och fråga heller... ;) Till slut fick jag en förklaring på en annan sida förra veckan! Vilken lättnad att äntligen förstå!

Det är verkligen hemskt att läsa sån text!

• Sallisen

GravidMalin

Det är ytterst sällan jag påpekar direkt för någon att "nu stavade du minsann fel". Däremot har jag på andra forum skrivit allmänna inlägg om stavfel och särskrivningar och ändå har jag fått mothugg... även om jag inte nämnt någon vid namn osv.

Om vi inte någon gång börjar fundera på hur vi stavar - och det gäller oss alla - så kan vi ju sluta läsa grammatik i skolan och låta språket dö en sakta död... till slut förstår ingen någon annan...

Det är inte en framtid jag skulle vilja vara delaktig i, faktiskt!

• Sallisen

Min man är dyslektiker och tar verkligen inte illa upp om jag nån gång säger till. Han brukar ofta be om hjälp just för att det ska bli rätt.

Jag har svårt att förstå varför man ska ta illa upp om man får hjälp!!! Ärligt, men jag kan inte förstå det. Var tacksam att nån försöker hjälpa dig.

• Sallisen

Danbala

Med lite god vilja går det ju faktiskt att läsa det där... men jag skulle inte vilja läsa sån text hela tiden, hua! :)

• Sallisen

PikkuEnkeli

Nej, jag har aldrig hört honom säga att han skulle ta illa upp ens om det är någon utomstående som säger till. Och vi pratar om allt, så då hade han sagt det till mig om det var så!

• Sallisen

Danbala

Haha, ja... Då är man nog "illa" ute om man tycker att det ser ut som vanlig text och läser det utan att blinka! :)

• Sallisen

Junipingla

Konstruktiv kritik borde man ju kunna ta! VILL man inte skriva rätt, jag undrar!

• Sallisen

Junipingla

Jamen precis så menar jag! Då kan man rätta sig själv. Jag skulle bli hemskt generad om jag gått omkring och trott att ett visst ord skrivs på ett visst sätt och sen säger ingen något!!

Rätta mig, please! :)

Det är som när man har kjolen innaför strumpbyxorna, vansinnigt pinsamt om ingen säger till!!!! ;)

• Sallisen

PikkuEnkeli

Och fortfarande säger jag att jag ser skillnad på de fel som en dyslektiker gör och de fel som görs av lathet.

JAG skulle aldrig drömma om att kritisera en text som den du gav som exemepel, det är ju tydligt som bara den att det är en dyslektiker som skrivit. Och jag vet att det inte är så lätt för en dyslektiker.

• Sallisen

Jennie med ie och ming:

Just så menar jag! Kunde inte komma på exempel nyss... Det är som sagt var skillnad på fel och FEL.

• Sallisen

OJ, vad ni skriver. Nu orkar jag inte hänga med längre! :(

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!