• Fia Lundbom

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Fånigt att anmäla för en sån sak - men å andra sidan tycker jag det är onödigt att anmärka på stavfel när personen ifråga kan göra sig förstådd - och man förstår inlägget.
    Det är ju ändå det som skrivs och menas som är av betydelse.

Jag förstår om man blir irriterad om ett inlägg skrivits, om något man tycker är viktigt - och så får man till svar "Du har stavat fel på det och det.."

De som stavar fel vet förmodligen om det, och behöver inte bli påminda.

• Fia Lundbom

Vissa personer har problem med stavningen - så är det bara. De kanske inte heller har intresse heller av att lära sig skriva felfritt - så varför ska det påpekas så länge som folk förstår vad som menas... våldtäckt eller våldtäkt - vi fattar ju vad personen menar och är det verkligen FL's uppgift att leka "svensk rättstavningslärare" ?

• Fia Lundbom

Varför inte dra det ännu längre....

"Hallå där - du glömde frågetecken "...
    " men... där ska det vara nytt stycke"
    "... glömde du inte punkten där - och stor bokstav efter...."

• Fia Lundbom

Jo jag har läst tråden - men det kan väl inte vara speciellt ofta som någon stavar så fel så det blir missförstånd..?

• Fia Lundbom

Danbala: Jo - visst är det jobbigt att läsa en sån text... håller med.

mosterYster - I ett sånt fall så är det ju glasklart att man ska hjälpa till med stavningen - det tycker jag med.

• Fia Lundbom

Varför inte bara svara på Lilla Mej's fråga ?

• Fia Lundbom

Nåt som är värre än stavfel (tycker jag alltså..) är när nån frågar nåt - och så får man till svar "Läs tråden" som kanske är på 40 sidor...

• Fia Lundbom

Angelica80: Tror du att personen som stavar så dåligt som ditt exempel nedan skulle lära sig stava rätt om du påpekade det ?

"Men om nån skriver mer " Änn dagg närr vi varr utte åck gik stöte vi på än rev"
    Då kan man påpeka."

Tycker man det är jobbigt att läsa kan man bara klicka bort det...

Håller med Junija -
    "I samma diskussion om barn så är påpekandet om stavning totalt ointressant. Skulle ämnet däremot röra sig om just stavning, så är stavningskommentarer kanske befogade... "

• Fia Lundbom

Förstår iallafall inte varför vissa ser som sin uppgift att "rätta" - eller snällt påpeka stavfel som faktiskt inte är relevant i en diskussion om något helt annat...

Vill någon lära sig stava bättre kan man ju söka hjälp på annat håll..

• Fia Lundbom

Jag tror den som stavar dåligt är medveten om detta....

• Fia Lundbom

Vad jag menar är att de som stavar dåligt med all säkerhet vet om det - och kan då göra någonting åt det, _om de vill_. (Förutom de som inte kan då..pga tex dyslexi)

• Fia Lundbom

Om någon sjunger falskt kan man ju bara stänga av eller gå därifrån - man behöver ju inte gå fram och säja :Du sjunger falskt - såhär är ton A.....

• Fia Lundbom

Trinity78

Jo - men det kan väl ändå inte vara så ofta man inte förstår vad personen menar pga stavfel?
    Och om det är så, att man inte fattar, så tycker jag väl att det är OK att fråga vad personen egentligen menar ...

• Fia Lundbom

Trinity78:

Din kommentar:

"Eftersom det är lite respektlöst att inte åtminstonde försöka skriva rätt för att underlätta för sina läsare."

Jag kan nog med all säkerhet säja att folk i allmänhet försöker skriva så rätt som möjligt.

• Fia Lundbom

Hur det kommer sig att vissa skriver illa... ?
    Tja - de kanske inte har så lätt för sig när det gäller det svenska språket...
    Vissa är bra på att stava - andra inte.

Bonanza: Om man inte förstår frågan måste man väl få fråga vad det handlar om ? Det är skillnad på att fråga en sån sak än att påpeka att diskusion stavas diskussion.

• Fia Lundbom

Danbala:

Jag tycker självklart att man kan informera den person som stavar fel, och försöker söka något på nätet. Det är ju att hjälpa personen att få fram vad den söker.

Däremot tycker jag inte det är OK (eller rättare sagt onödigt) om man behöver påpeka när någon stavat fel i ett forum, där man ändå fattar vad personen menar. Det har ju inget med själva diskussionen eller ärendet att göra. (Om inte inlägget handlar om stavning förstås..)

• Fia Lundbom

Junipingla:

Citerar MuminMy - moderator tidigare i tråden:

Reglerna tillåter inte att man rättar stavfel helt enkelt för att det är inte det denna sajt går ut på, att stava rätt, det är inte heller ER uppgift att utbilda och korrigera andra.

Vissa kanske uppskattar att få en rättelse i utbildande syfte - andra gör det inte utan blir förnärmade - det är svårt att veta vem som är si och vem som är så...

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!