• Danbala

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag gör det ibland, men jag har aldrig varit med om att någon blir arg. Det gäller att vara mycket, mycket medveten om att man klampar in på känsligt territorium om man känner ett stort behov av att kommentera.

• Danbala

Tutilure:
    Om alla resonerade så vore det inget problem, nej, men nu gör ju inte alla det. Stavning är nog känsligt för ganska många - många är nog medvetna om att de skriver lite dåligt, men vet kanske inte vad de ska göra åt det, och blir ledsna över att påminnas.

Det är min teori, i alla fall!

(Det finns säkert de också som inte bryr sig, och blir irriterade på vad de ser som ovidkommande saker, eller ser stavningen som ett personligt val som inte bör ifrågasättas, eller... osv. )

• Danbala

Jennie med ie:

Jo, i en del fall funkar nog det bra, men eftersom en del felstavningar nu är så vanliga motverkas ju alla försök att föregå med gott exempel. Hur ska den man vill "leda på rätt väg" veta att det är just ens egen exempel som är korrekt, liksom?

• Danbala

Jag tycker personligen att just sådana forumsregler är för "liberala". (Språkfascist, javisst!)

Ett annat ställe jag är på har färre gränser för vad man får säga åt varandra. Den språkliga regel som finns är "Språket som gäller är engelska", så när någon skriver för slarvigt, eller försöker med sms-språk eller 1337-speak så blir de hastigt och lustigt sågade jäms med fotknölarna av andra. Och tänka sig! Nästan ingen visar sig vara helt dyslektisk och ger upp och drar därifrån - utan de tjafsar om "yttrandefrihet" ett tag och sedan fattar de galoppen och skriver resten av sina framtida inlägg på, om inte god så åtminstone helt duglig engelska. Mysko...

• Danbala

Jag brukar kommentera (väääldigt sällan trots allt) om:
    1. Felstavningen faktiskt blir ett ord som betyder något annat.
    2. Det är något som någon tjänar att leta på Google efter.

• Danbala

Kaosspassageraren:

Språk som wannabe-hackers använder sig av - man byter ut bokstäver mot siffror (ibland alla, ibland inte) och så...

1337 = LEET (vilket är en "humoristisk" felstavning av "elite".)

• Danbala

Kaosspassageraren:

För ett STRÅLANDE exempel av hur ögonblodsframkallande det är att läsa, gå till Google, ta inställningar (bredvid sökknappen), och ändra "Visa Google-tips och -meddelanden på:"-rutan till språket "hacker".
    Spara inställningarna och kör lite vanligt googlande sedan!

Folk som skriver så på boards på ett forum på nätet där folk vill prata med varandra, förtjänar all stryk de kan få!

• Danbala

Sen... Alltså, det är klart att man kan tycka att det är respektlöst att klaga på hur någon stavar, och det kan det i många situationer absolut vara. Men jag skulle vilja påstå att det är ganska respektlöst att skriva skitkackigt också. Om man inte själv kan lägga tio sekunder på att rätta till sina inlägg (okej, kanske tre minuter först, men man blir ju bättre och bättre på såväl tangentbordshantering som på stavning om man tränar) - varför ska man vänta sig att folk ska lägga ens tio sekunder på att läsa det? Nu gör folk det ju ändå, och då kanske man ska vara tacksam att de ändå gör ett försök?

(Okej, nu blir det argumentet väl kontroversiellt långt ute åt andra hållet, ville bara introducera en till synvinkel i tråden.)

• Danbala

PikkuEnkeli:

Givetvis. Jag har också hört av dyslektiker att det inte direkt hjälper dem att läsa, när ett inlägg är dåligt skrivet och formaterat?

• Danbala

JsN:

Nej, Discworld MUD. Men samma sak där som med här och dyslexiargumentet - man märker så gott som alltid om någon försökte få till det rätt, eller bara slarvade eller t.o.m. försökte få till det fel.

Säger någon, även där, att de har dyslexi eller knappt _kan_ engelska finns det acceptans för det med. (I alla fall så länge de inte är ena dryga jäklar. )

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!