Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
Jag tycker att det är onödigt att påpeka att någon stavar fel om det inte är relevant. Jag menar, om man skriver i ett forum om ett ämne och det enda svar man får då är att "du har stavat väl med två ll eller att super inte stavas supper och det är fel eller liknande, då hade jag nog också blivit irriterad. Beror ju på sammanhanget och i vilken situation. Te x jag är läkarsekreterare och jobbar på en mottagning. Vissa av behandlarna skriver sina journaler själva vilket är med blandat resultat. Jag anser ju att de ska göra det som de är bra på och är utbildade till och jag som är utbildad läkarsekreterare och anställd för att skriva journaler ska göra det. För det blir en hel del syftningsfel och det är ju inte bra att det är sånt i en journal som andra ska läsa och kanske kan missförstå.
Min man blev te x felbehandlad eftersom det stod fel i hans journal. De opererade honom trots att de inte var säkra på vad det skulle operera Det resulterade i att han fick en inre blödning. Kunde slutat riktigt illa.
Så det beror helt på sammanhanget. Om någon ber mig att säga till eller att jag ska "rätta" så gör jag ju naturligtvis det men annars försöker jag att ha överseende.
Jag stör mig mer på "sms/chat-språk" vad det nu kallas för, som ni tagit upp, ql osv. En massa egna förkortningar!