• Pikku Enkeli

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Förstår man vad som menas med det felstavade ordet så är det onödigt att rätta någon anser jag. Iallafall på ett officiellt forum. En annan sak är om man rättar någon persoligen, öga mot öga. Min sambo stavar ofta fel och jag rättar inte alltid hans fel, bara där ett felstavat ord gör skillnad. Det är väldgit känsligt för en del att de inte kan stava.

• Pikku Enkeli

Tutilure:
    Har man dyslexi stavar man inte alltid fel. Man ser helt enkelt inte vad man gör fel, så nej, man lär sig inte av att bli tillsagd då..

• Pikku Enkeli

Som jag skrev tidigare:
    Så länge inte stavfelet kan skapa missförstånd, så är det kanske inte nödvändigt att påpeka det..

• Pikku Enkeli

Är man dyslektiker hjälper det inte att få veta vad man stavar fel på, ni hjälper bara den personen till att må ännu sämre över sitt handikapp.

• Pikku Enkeli

Sallisen:
    Tar inte din man illa upp om någon utomstående rättar honom då? Att någon i ens närhet rättar ser nog de flesta som något positivt, men inte när det är "anyone"..

• Pikku Enkeli

Så hr kan en dslektker stva och nte se at dt sknas bokstver..

Och jag kan lova att den personen kommer att stava minst lika fel nästa gång, hur många ni än är som påpekar detta. Eller nej förresten, dyslektikern kanske inte alls kommer stava fel nästa gång, för det kanske inte blir en nästa gång. Många dyslektiker drar sig för att skriva just på grund av att folk jämt påpekar deras stavfel och det tycker jag är synd.

• Pikku Enkeli

En dyslektiker kan stava fel på verkligen och värkligen.. De använder sig nämligen ofta av fonetiskt stavningssätt.. Och det ger inte heller då någon större effekt att påpeka stavfelet..

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!