• Junipingla

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag sitter själv som webbredaktör på en stor community och stöter dagligen på enormt många som verkligen slarvar sig igenom allt de skriver.

Vi får kändisnyheter ifrån ett företag och en tjej där (för övrigt själv en kändis - ingen namngivning) särskriver, stavar fel, använder fel ord (sätt istället för sett tex) och det är otroligt enerverande att behöva korra ALLT hon skriver.
    Jag uppmärksammade henne på detta i förrgår, skickade ett vänligt mail men ifrågasatte om det verkligen var min uppgift att korrekturläsa det hon skrev. Fick ett nosigt svar tillbaka.

Är inte konstruktiv kritik bra? Speciellt om den ges på ett vänligt sätt.

• Junipingla

Sallisen: Ja jag förstår inte det. Jag är själv väldigt språkintresserad men har också problem med vissa ord. När andra (maken oftast) rättar mig så hjälper det ju mig att bli bättre!

• Junipingla

ming: Klassiskt! Ungefär som det svaret jag fick. Istället för att svälja stoltheten och tacka för hjälpen!

• Junipingla

Trinity78: Förstår din tanke men samtidigt så kan det ju hjälpa fler som envisas med att stava vissa ord fel.

Jag som dagligen ser hur URUSELT ungdomar stavar ser sammanhanget med internet och felstavningar.
    Många ungdomar idag läser inte böcker, de chattar och spenderar tid i communitys istället där många andra stavar lika dåligt så hur ska de kunna lära sig stava rätt?

Nu är ju inte detta ett ungdomsforum men vad jag vill säga är att om man inte bryter trenden så vågar jag inte gissa hur svenska språket misshandlas om 10 år.

• Junipingla

Savet var till Junija inte Trinity78. Sorry

• Junipingla

hahaha SVARET, inte Savet (när vi ändå snackar felstavningar)

• Junipingla

mosterYster: Jag svarar JA, det är OK. Herregud, detta är ju ett DISKUSSIONS forum, man måste väl få rätta sakfel om man sitter inne med korrekt info.

Jag kan inte förstå hur man kan anse rättningar av sakfel, stavningar etc är påhopp eller fel. Allt beror ju på HUR man påpekar felet.

• Junipingla

Men jag förstår inte problemet?

Om jag envisas med att stava verkligen värkligen eller andra klassiska felstavningar varför skulle jag inte tacksamt ta emot om någon vänligen rättade mig? Jag hade tyckt det var pinsamt om jag gick runt och felstavade så uppenbart men ingen rättade mig.

Gravid i vecka 10 med fyran
  • Junipingla

Fia: ja jag kan ju bara utgå från mig själv.
    Personligen så kommenterar jag inte felstavningar i inlägg på forum. Jag kommenterar bara vänligt nära och kära i mail. Däremot skulle ett ord vara så pass felstavat att jag inte förstår vad ordet betyder då frågar jag och har svårt att förstå hur det då kan skapa irritation.

• Junipingla

Danbala: Haha så var det faktiskt på ett annat forum :)

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!