• ming

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Förstår man vad personen menar så är det väl onödigt att kommentera. Ser man inte det så brukar jag säga att jag inte förstår vad personen menar, men jag skriver ju inte att det är för att personen stavar som en KRÅKA.

• ming

Junipingla-> Det undrar jag med. Folk tar konstruktiv kritik på fel sätt. Jag gjorde så på mitt jobb för inte så länge sen, skickade ett internmail till en tjej som hade gjort fel (fast ingen fara skedd, tänkte bara upplysa så att det blir rätt nästa gång). Fick ett riktigt bitchigt svar tillbaka om att alla inte kan vara lika perfekta som jag osv.... Vad är det med folk egentligen?

• ming

PikkuEnkeli-> Nu menar nog ingen här om dyslektiker, men om man skriver ett helt felfritt inlägg, men skriver värkligen istället för verkligen (som nån hade som exempel) så är man nog inte dyslektiker.

• ming

Ari-> Nä, det kräver vi inte, men vill man göra det så bör det inte vara så farligt

• ming

Lilla mej-> Som Jennie med ie sa, så är det konstruktiv kritik, inget man gör bara för att kunna säga haha du skrev fel, jag har minsann rätt.
    Man lär sig för övrigt att stava i grundskolan, inte högskolan, och så vitt jag vet så är den obligatorisk för alla i Sverige.

• ming

Biomedbonus-> I den meningen som ts har använt ända så stavas det faktiskt med ä. Enda med e är nåt helt annat.

• ming

Lilla mej-> Om man säger det på ett snällt och artigt sätt så är det upp till den som får kritiken hur de vill bemöta den.

• ming

Lill linda 82-> Om du hade läst hela tråden så hade du sett att alla här anser att det är okej om man har problem med det. Men vanlig slarv/lathet är otroligt jobbigt att läsa.
    Precis som det ibland är jobbigt att förstå vissa dialekter/ord och då brukar jag faktiskt säga det. Men jag hade aldrig sagt till en som stammar att lära sig prata riktigt, däremot har jag sagt till en stammande att jag inte förstår. Inte på nåt elakt sätt, men jag förstod verkligen inte.

• ming

Jag tycker att det är skitsvårt att förstå många som skriver fel på det klassiska ordet enda/ända, som vi har pratat lite om tidigare i tråden.
    Ex 1 "Det ända jag vill ha är....." ????? Ibland kan jag behöva läsa flera gånger innan jag förstår. Jaha, det ENDA du vill ha är alltså.......!
    Ex 2 (som jag läste idag) "Han har inte många järnceller." Nä, vem har ett fängelse hemma?
    Ex 3 "Jag vill så järna." Kan nog behöva läsas flera gånger innan jag förstår att personen menar GÄRNA.

Är det fel att säga ifrån i såna situationer? Man underlättar ju både för den som skriver till nästa gång och för de som läser.

• ming

Ja visst korrigerar jag när folk säger fel även irl. Tex när min egen mor envisas med att säga öronhänge istället örhänge, eller när nån annan säger/uttalar nåt på fel sätt.

• ming

Junija-> Ja, på ett fint sätt, typ "jaha, du menar alltså *****".

• ming

Gislöv-> Det beror helt på vad det är för fel.
    Vanligtvis brukar man inte tala så dåligt som man skriver, och då behöver man inte rätta så ofta, eftersom det är lättare att förstå vad personen menar.

• ming

ja tycke ba att de e sååååå svårt o läsa såna hära inlägg, folk skriver ju ba såhära för dom e så lata o orkar inte skriva som de värkligen stavas.

Har enbart med lathet/annat (i så fall vad?) att göra.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!