Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
Jag arbetar med text och ord dagligen och irriteras något ENORMT på alla fel folk gör! Jag VET att folk har dyslexi och läs- och skrivsvårigheter (min man är en av dem!) så jag VET att det inte alla gånger är så lätt... men det går oftast att se skillnad på de fel som någon gör pga ovanstående och på de fel folk gör av ren "lathet".
I ett forum som denna, där vår enda kommunikation är det skrivna ordet, tycker jag att det är väldigt viktigt att skriva rätt - det är enormt lätt att missförstå och har man då skrivit slarvigt så ökar ju risken för missförstånd.
Normal interpunktion, stor bokstav i början på en mening osv tycker jag hör till vanlig vett och etikett i texter... men många håller inte med mig där, tyvärr.
Och inte får man tillrättavisa heller, som du säger - nej, då blir det ett ramaskri utan dess like!
Jag är själv invandrad till Sverige och jag blev GLAD när jag blev tillrättavisad när jag sa eller skrev fel - då kunde jag ju göra det rätt nästa gång!!!!
Man säger ju till för att hjälpa, inte för att stjälpa, men det verkar folk inte förstå... :(