• Edie

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag älskar Flora skrev: "Alltså - hur mycket daltande skall det vara på detta forum??? Om folk inte kan stava (ja jag vet att vissa kan ha dyslexi, men större delen är nog bara lata eller har inte lärt sig skriva ordentligt, så mycket fel som man ser dagarna i ända) är det väl bara snällt om man tipsar om hur det skall vara istället för att de skall fortsätta stava ordet fel?"

Jag håller med dig. Problemet är ju att dyslexiargumentet _alltid_ dyker upp. Om jag vore dyslektiker skulle jag finna det lite lätt irriterande. Frågan är om det verkligen är värt att anmärka på andras stavfel - jag har helt enkelt gett upp.

• Edie

"Om ni är så rädda för svenska språket utveckling så får ni nog vända er någon annanstans"

Jen nifer: Ortografi och talspråk är inte samma sak. Jag ser inget skäl till att tillåta alla möjliga stavningsvarianter.

/Edie, gnällig ; )

• Edie

PikkuEnkeli skrev:

"Så hr kan en dslektker stva och nte se at dt sknas bokstver.."

Exakt. Dyslektikers stavfel skiljer sig ofta från icke-dyslektikers, det ligger liksom i sakens natur. Jag skulle aldrig medvetet kritisera en dyslektiker. Andra felstavare är dock en annan femma... ; )

• Edie

lilla mej: "Ska man hacka ner pa folk for att de har problem? eller maste man ga hogskola for att fa skriva pa fl?"

Nej, absolut inte. Jag har samma problem som Danbala, och jag kan tillägga att det inte har med utbildningsnivå att göra. Problemet är nog snarare den slappa inställning som många lärare har idag. Det är egentligen en attitydsfråga - folk är absolut inte dummare nu än för fyrtio år sedan.

• Edie

"Vissa personer har problem med stavningen - så är det bara. De kanske inte heller har intresse heller av att lära sig skriva felfritt - så varför ska det påpekas så länge som folk förstår vad som menas... våldtäckt eller våldtäkt - vi fattar ju vad personen menar och är det verkligen FL's uppgift att leka 'svensk rättstavningslärare' ? "

Ja, absolut. Svensklärarna verkar ju inte sköta sina jobb längre.

(Ledsen, men jag kunde inte låta bli. Jag går och gömmer mig nu.)

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!