• Junija

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Trinty78:

Jag tycker att det är skillnad på att påpeka stavning och att skriva "du har inte barn va?". Om själva diskussionen grundar sig på erfarenheter kring barn, så kanske någon frågar just pga att denne känner att inläggsskrivaren faktiskt inte har erfarenheten för att kunna ge ett tillfredsställande svar/kommentar.

Om diskussionen INTE handlar om barn och erfarenheter kring föräldraskap så är ju "du har inte barn va" inte befogat att skriva.

Sen kan man ha åsikter kring om detta är trevligt eller inte. Men det är en helt annan sak.

I samma diskussion om barn så är påpekandet om stavning totalt ointressant. Skulle ämnet däremot röra sig om just stavning, så är stavningskommentarer kanske befogade...

• Junija

mosterYster:

Jo, men själva diskussionen bottnar ju ändå i ämnet barn, deras uppförande, föräldrarnas roll i situationen osv. Även om kommentaren kanske inte är "korrekt" enligt dig, så anser ju ändå någon att om man har barn eller inte, spelar roll i just denna situation, och om man ska visa förståelse eller inte.

Att kommentera att diskussion inte stavas "diskution" har ju _inget_ med barn eller ämnet öht att göra.

• Junija

mosterYster:

Om jag diskuterar hundar och deras uppförande i bostadsområden och jag skriver att jag inte tycker om att vissa hundar skäller för att de är ensamma hemma då och då: ?hundägarna måste drässera sina hundar på ett bättre sätt eller göra sig av med dem?. Om jag får svaret ?Du har inte hund själv va? Det är inte så jättelätt att dressera hundar som du tycks tro, det tar ganska lång tid innan de vänjer sig vid att vara hemma.?
    Så nej, jag har inte hund själv, men jag tycker ändå att det är jobbigt med skällande hundar och tänker förbehålla mig rätten att klaga på hundägaren.

Om denna inläggsskrivare istället skriver ?Dressera stavas inte med Ä? så undrar jag vad _det_ har med diskussionen att göra
    Eller vet du på vilket sätt stavningskommentaren driver diskussionen åt rätt håll?

Den första kommentaren handlar ju iaf om att jag inte är tolerant emot hundägare, och att jag kanske inte kan förstå situationen eftersom jag inte har hund. Den andra...? Ja, förklara gärna...

• Junija

Kalmarmamman:

Visst kan man säga till, det viktigaste är ju _hur_ man gör det.

Om jag skriver ett inlägg för allas beskådan i en het debatt, där jag påpekar diverse felstavningar i någons inlägg, så ignorerar jag ju personens åsikt och förödmjukar dessutom inläggsskrivaren offentligt.

Om jag däremot skriver ett privat meddelande i all välmening; "Hej, vill bara tala om att dressera stavas med 'e' och inte med 'ä'" så är det acceptabelt.

• Junija

mosterYster:

Och jag skrev ett "EXEMPEL" som grundades på ditt exempel för att du skulle se skillnaden på vad som är relevant i diskussionen.

Vad du skriker förresten

• Junija

Trinity78:

Men varför måste man påpeka det på plats? Vad är det för fel att skriva privat och "lära" andra hur man stavar korrekt?

• Junija

Trinity78:

Jag tror att få är mottagliga för en rättning i stavning i en diskussion som inte har med stavning att göra. Dessutom uppfattas det mer om förolämpning än välmening.

Att skriva privat (inte gästbok) och vänligt påpeka detta, är betydligt trevligare och visar mer hänsyn emot personen. Om man nu anser att man vill/bör korrigera någons svenska

• Junija

mosterYster:

Att skriva vad man tycker om dieter i en tråd om dieter, så diskuterar man fortfarande dieter. Att skriva om dieter i en tråd om stavning handlar inte om stavning och är således felaktigt och hör inte till diskussionen.

Att skriva om stavning i en tråd om dieter... ja vad har stavning med dieter att göra?

• Junija

mosterYster:

Om jag skulle skriva en trådstart som handlar om hur bra X's barnvagnar är - jag har en själv osv, så anser jag att en person har sin fulla rätt att skriva om att dessa barnvagnar inte alls är så bra som jag påstår. Att dessa har kraftiga säkerhetsbrister osv.

Det hör ju faktiskt till ämnet... Men vad har stavning med ämnet att göra?
    Eller förstår jag ditt exempel helt fel?

Att kommentera stavningen i en tråd som handlar om andra saker är som att säga att "ditt barns namn är väldigt fult" i en tråd där ts ber om råd ang amning.

• Junija

Jennie med ie:

"att de väger Y kg när de egentligen väger Z kg" handlar ju fortfarande om vagnen, dvs grundämnet i tråden och det kan vara av vikt för de som läser tråden då de kanske har som krav att en vagn inte får väga mer än Y kilo.

Att föra en diskussion om ett ämne och fortfarande diskutera _ämnet_ även om det hamnar OT tycker jag är helt okej.

Vad gällde namnexemplet; så om en tråd handlar om amning, så har ju faktiskt inte namnet med saken att göra. Lika lite som stavningskommentarer har med de flesta diskussioner att göra.

(Men om namnexemplet var dåligt, så kan vi ändra det till att folk i var och varannan tråd skulle kommentera medlemmarnas avatar: "Har du förresten rättigheten till din avatar?" Det hör inte till diskussionen... Varför ta upp det där det inte hör hemma?)

Och det är väl därför redax valt att inte tillåta kommentarer om stavning Eller vad tror ni?

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!