• mosterYster

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Hm, något jag finner lite märkligt är att det är OK att säga till (tex) mig, som inte har barn, att "lilla vän, vänta bara tills du får egna barn..." (med undertoner som antyder suck och skak-på-huvudet) i en diskussion - men det är inte tillåtet för mig att vänligt påpeka stavfel! Observera att det gäller att VÄNLIGT PÅPEKA, inte KLAGA (vilket någon skrev här ovanför). Viss skillnad.

Jag skulle inte påpeka stavfel osv om det är ett känsligt ämne eller om det är en dyslektiker som skriver. Eller tja, inte annars heller ärligt talat, eftersom folk blir som gaaaalna och känner sig trakasserade... hm, what can I say... för att återgå till ovanstående exempel - jag är också en människa med hjärta och hjärna, TROTS att jag inte har barn (tro det eller ej!)

• mosterYster

Fia:
    Kanske inte, men om en person skriver "jag behöver recept med crem fraish opch jag har googlat men hittar inget" så hjälper det ju till omman påpekar att det stavas crème fraîche... (ungefär som Danbala skrev högre upp, men detta var ett annat exempel )

• mosterYster

Men det var inte grejen - diskussionen kan handla om hur kul det egentligen är att ha två vilda ungar springande runt sitt bord när man är ute och äter och försöker ha trevligt. Jag kanske säger att föräldrarna borde hålla reda på sina ungar eller skaffa barnvakt, varpå jag kan få svar som "jaja, vänta bara tills du själv får barn, du vet ingenting om... " Eh, jo, jag tror mig veta att man inte förstör en kväll för andra människor, så, är era ungar helt oregerliga så skaffa barnvakt, om inte det går, stanna hemma. Och ägna tiden åt att uppfostra era barn.

Men det var bara ett EXEMPEL på hur viss lynchning är tillåten medan en vänlig kommentar i hjälpsamhetens anda är förbjuden! En annan grej där det är fullt tillåtet att hoppa på folk, är när någon avslöjar att hon inte lyckats sluta röka trots att hon är gravid. Då blir det rena häxjakten... även om tjejen skriver att hon verkligen har försökt, hon är orolig för barnet etc etc, så måste en hel drös tala om att hon är dum i huvudet och VET hon inte att det kan skada barnet och det kan väga för lite vid födseln, för att sedan bli knarkare som 12-åring och dö som 23-åring... Nä, då är det inte tal om påhopp och onödiga tillrättavisanden (ja, bruden ifråga vet nog att det inte är bra att röka när man väntar barn... ) utan då är det HELT legitimt att jaga henne med blåslampa...

• mosterYster

Så att bara för att man inte enbart håller sig till ämnet så ska man få en reprimand??? Jag tycker nog att många, för att inte säga de flesta, trådarna här inne ofta spretar iväg åt alla möjliga håll. Men det är tydligen bara stavningskommentarer (även om de är vänligt framförda) som inte tillåts vara OT.

• mosterYster

Määääään - det var ett EXEMPEL!!!!! Det var inte kommentaren I SIG jag påvisade, utan TONEN! Förstår folk inte vad ett EXEMPEL betyder? Som Angelica80 också skrev - hon gav ett (iofs något överdrivet) EXEMPEL på urusel stavning.

Som om jag skulle skriva: Om en liter mjölk kostar tex 10 kr.... så betyder inte det att en liter mjölk KOSTAR 10 kr...

GAAAH! Vad jag ville ha sagt att det är OK att LYNCHA folk ibland, medan en trevlig rättelse INTE tillåts! DET är konstigt!

(Ursäkta alla stora bokstäver, blev visst lite upprörd )

• mosterYster

Hehe, menade inte att bli så högljudd, kände mig bara så väldans missförstådd *snyft*

• mosterYster

Personligen skulle jag känna mig _mer_ generad om någon skrev ett privat meddelande till mig för att påpeka något fel jag gjort i ett inlägg, än om någon svarade, och på slutet la till en kommentar som "förresten, det heter skritt och inte trav när hästen går" (kom inte på något bättre... )

• mosterYster

Ang. mitt förra inlägg: är det bara påhopp om det gäller stavning? Är det OK att kommentera sakfel? Säg att tråden handlar om dieter: TS skriver att "det är vansinnigt att gå på diet för man går bara upp igen när man slutar" etc etc och "jag skulle aldrig börja med en diet, tex den där GIdieten där man inte får äta några kolhydrater eller Danska rikshospitaldieten där man bara får äta bananer på torsdagar" osv osv osv

Här har vi ju en tråd som handlar om EN sak: TS tycker att det är förkastligt att gå på diet. Är det så fel om någon svarar och kommenterar sakfelen: GI innebär inte att man utesluter kolhydrater, och den där andra dieten innehöll något mer än bananer (är inte säker på vad dock). Det är ju också att påpeka ett fel som TS gjort, även om det inte är just ett stavfel. Är det OK?

• mosterYster

Linda och Fredrik:

TVÅ sakfel

1. Här KLANKAS det inte på stavfel, det PÅPEKAS vänligt!
    2. Ingen har tänkt att kommentera en dyslektikers stavfel. Allt detta står flera gånger längre upp i tråden.

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!