• Bonanza

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Stavfel i all ära, de är irriterande om något! Men det värsta jag vet är dålig svenska på andra sätt.

Till exempel när man diskuterar med någon som inte kan uttrycka sig. Som har dålig meningsbyggnad, som använder ord på fel sätt, eller där hela texten är full av syftningsfel. Då går det inte att diskutera med personen. Jag förstår helt enkelt inte vad den vill säga. Men ändå, då får man inte fråga eller säga till att texten är luddigt skriven, för då är det elakt? Men hur ska man då göra om man vill förstå en riktigt dåligt skriven text, eftersom frågan i sig kanske är intressant?

/ Bonanza
  • Bonanza
    Fia Lundbom - ja, fast man får ju inte det tydligen heller. Tyvärr, för då går man miste om en givande diskussion. Sura miner och påhopp blir resultatet om man frågar vad någon menar.
    / Bonanza
  • Bonanza
    MuminMy - får man alltså fråga "Kan du förklara lite närmre hur du menar, jag har lite svårt att förstå?" om  man verkligen inte fattar vad en person vill säga? För oj vad mycket skit jag har fått för att jag har gjort just det.
    / Bonanza
  • Bonanza
    Jennie med ie - ja precis! Eller så är man "elak". När man egentligen bara försöker förstå en text full av syftningsfel och meningsbyggnadsfel. Ofta är inläggen en halv a4 långa också.
    / Bonanza
  • Bonanza

MuminMy - ja, det kanske är ok för moderatorerna, men man får påhopp och skit för det i tråden, och då tappar man ju lusten att ens försöka förstå.

/ Bonanza
  • Bonanza

Jag är fortfarande förvånad över att det faktiskt är ok enligt FLs regler att fråga vad personen menar ifall den har uttryckt sig luddigt. Så mycket skit som jag har fått för det (artiga frågor!) och så är det ok! Där ser man.

/ Bonanza
Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!