Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
Har någon moderator tidigare i tråden förklarat mer utförligt vad som gäller?
Har någon moderator tidigare i tråden förklarat mer utförligt vad som gäller?
Bläddrade tillbaka och läste det nu - det var ju.... hm. kortfattat
Så:
Att skriva ett inlägg där man enbart påpekar "det stavas faktiskt kansKe" och så en röd gubbe är ju inte så snällt - det tror jag vi alla är överens om och sådant ska vi naturligtvis inte tolerera.
Om en medlem har uppenbara problem med att stava (alltså inte stavar fel på enstaka ord av okunskap eller tangentbordsslinteri) är denna person med all sannolikhet medveten om sina problem och har säkert försökt så gott h*n kan. Denna person kanske också brottas med sig själv om att ens våga skriva här - en förflugen kommentar kan då göra att den personen inte vågar skriva något mer. Så även här tycker jag att man kan hålla tyst.
Ibland händer det att personer som i normala fall stavar helt okej (räknar mig själv till den skaran) av någon konstig anledning postar inlägg med ord som är totalt felstavade, oftast upptäcker vi detta och rättar oss själva, annars kanske någon skämtsamt gör det åt oss - och det tycker jag vi får tåla, t.ex. om någon skriver ett inlägg och klagar över hur dåligt gymnasieeleverna i Svergie stavar och får ett inlägg "var ligger Svergie?" till svar
Diskussioner om stavning och språkbruk i allmänhet, som förs i generella termer är givetvis tillåtna.
Om man får problem med att förstå vad någon menar pga att denne har ett dåligt språkbruk kan man på ett respektfullt sätt be personen förtydliga sig, givetvis då utan att "tårta" personen med stav- och språkfelen.
Nyckelordet är RESPEKTFULLT
Hoppas jag svarat på några av era frågor och att ni med detta blivit lite klokare (klockare höll jag på att skriva *haha*)
Bonanza och Jennie med ie: Allt hänger ju på HUR man frågar, det kan ju likagärna vara du som är bombad som inte fattar
*varning för övertydliga exempel*
1. Ärligt, när du skriver så förbannat dåligt kan du ju inte räkna med att vi ska fatta vad du menar, kan du inte skriva på ren svenska?
2. För att undvika missförstånd vill jag bara kolla om du alltså menar att A slår B för att C är högre? Eller menar du att C är kortare?
1 får du varning för, 2 är helt okej.
Jag kan ju bara svara för hur reglerna är
Sitter på jobbet så jag kan inte hänga här mer, hoppas ni får en bra dag!
i samtliga fall ovan tycker jag inte man ska säga till, det framgår ju ändå av sammahanget vad som menas och jag tror att det är vi spårknördar som reagerar lite starkare än vad gemene man gör.
Mig får du jättehjärna rätta dock
inlägg såsom det mosteryster gjorde ovan som endast innehåller *suck* är faktiskt inte heller tillåtna, det är respektlöst och jä-t dålig attityd att komma med sånt, har man inget att tillägga håller man tyst.
Reglerna tillåter inte att man rättar stavfel helt enkelt för att det är inte det denna sajt går ut på, att stava rätt, det är inte heller ER uppgift att utbilda och korrigera andra.
Som jag skrev ovan kan man däremot be om förtydligande om själva budskapet och innehållet gått förlorat pga dåligt språkbruk men då ska det ske med respekt.
mosteryster: f´låt
nu får ni klara er utan mig, jag loggar av !
Ha det gött!