• vika

Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!

Jag förstår att ni tycker att det är irriterande. Men undrar, vi som verkligen ÄR dyslektiker, vill ni att vi ska lägga till det vid varje inlägg så att ni slipper irritera er på just oss?

(menar faktiskt inte att låta så "drypande ironisk" som det kanske låter)

• vika

Jag läste och förstod fullt ut att ni absolut inte ville hacka på oss dyslektiker. Men, det är ju stört omöjligt för er att veta om den som skriver är dyslektiker eller inte. Så det jag undrar är om ni vill att jag ska tillägga att jag är dyslektiker när jag skriver mina inlägg så att ni inte behöver irritera er på just mig.

Jag läser så gott jag kan och jag VILL jättegärna förstå, och jag skriver detta bara för att hitta en lösning som skulle passa er, inte för att irritera er ytterligare.

• vika

Hoppsan, insåg just att det var fler än jag som undrat över hur man ska veta om någon är dyslektiker eller bara slarvig när man läser personens inlägg.
    (Det tog mig så lång tid att skriva inlägget. Jag var nog lite nervös för att stava fel i just det här forumet )

• vika

Jag förstår mosterYster

Jag tänkte först att man kanske kunde föreslå till FL att det fanns en liten ruta eller figur som dök upp vid våra inlägg (som t.ex. frågetecknet jag just kryssade i) som förklarade att man är dyslektiker.
    ...men sedan insåg jag att det kanske vore som att få en "idiot-stämpel" vid varje inlägg ( så skulle jag nog känna i alla fall), så jag tog genast tillbaka idén.
    Och i så fall skulle man ju lika gärna behöva kryssa i rutan "invandrare" "handikappad" eller något liknande som gör att man kan ha svårt att uttrycka sig. Och då är vi ju riktigt illa ute här inne på FL.
    Så, noop. Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag att det bästa ni kan göra, ni som irriterar er på felstavningar, är att fråga oss om ni inte förstår vad vi menar när vi skriver tokigt.

• vika

Mor i maj. TACK!!! (de där orden värmer en stackars dyslektikers hjärta mer än mycket annat) Jag var nog lite nervös för att stava fel här inne, så jag ansträngde mig ordentligt!!

Jag är ju dessutom journalist (hur puckad är man om man väljer att bli journalist när man är dyslektiker??!!! ) så jag är nog rätt van vid att uttrycka mig på ett någorlunda vårdat språk.

• vika

Såg att det var någon som tyckte att det var många som led av dyslexi här inne på fl.
    Vill bara upplysningsvis säga att forskare är relativt överrens om att ungefär 10% av svenska folket har dyslexi (i olika grader).

Svar på tråden Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!