Säga till om folk stavar rejält fel? Löjligt att man inte får säga till om det!
J
J
Jag håller verkligen med dig TS, här på FL verkar det vara en extremt stor andel som har dyslexi...
Jag blir bara förvånad över att folk är så extremt dåliga på att stava, har svårt att tro att alla stavfel går att härleda till dyslexi här på FL.
Kickerina,
På ett forum som detta tycker jag att det är viktigt att skriva rätt för att minska missförstånd. Skriver man slarvigt så ökar ju risken för missförstånd. Vissa inlägg här på FL har jag svårt att förstå då de saknar all form av styckeindelning, är fulla av stavfel, särskrivningar och syftningsfel.
Du verkar tycka att stavning är oviktigt, bara budskapet går fram. Men var annars i livet är det oviktigt med utseende? Om man inte kan stava borde man väl vara intresserad av att lära sig hur ord stavas? Eller skall man gå genom livet och bara strunta i det? Hur långt skall det gå, skall man till slut kunna skriva en mening med noll ord rättstavade men såpass förståeligt att den som läser ändå kan lyckas klura ut vad det skall stå?
Alla kan stava fel och slinta på tangentbordet, men jag skulle inte "råka" stava verkligen "värkligen", ännu "enu", diskussion "diskution", ordentligt "ordenklit" etc etc.
Jag vägrar tro att alla de som jag sett stava fel här är dyslektiker, vi kan väl undanta dem från denna diskussion för det måste väl ändå vara en minoritet av alla skribenter här som verkligen har dyslexi.
Om mina barn fick dyslexi så skulle jag inte hindra dem från att skriva på forum etc. (jag har väl aldrig påstått att jag vill förbjuda en viss sorts människor att uttrycka sig i skrift?!)